Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Trollhättan? Vet ikke! Trollhättan? Ja. GM har visse problemer med å gi beskjed om hva som skal skje med Trollhättan. En mandag hører vi at alle spekulasjoner om Trollhättan er nettopp det: spekulasjoner. Onsdagen etter får vi høre at BLS SKAL bygges i Trollhättan. Men i det minste vet vi nå hva BLS betyr. |
||||||||||||||||
Det har lenge vært masse frem og tilbake om hvem som skal bygge hva for GM i Europa. Utgangspunktet ser ut til å være en direktør hos Generalen som babla litt for meget under en bedre middag med to toppjournalister, der middagen viste seg ikke å være full så off-the-record som han trodde. Siden har det vært annenhver dag om at Trollhättan skal bygge den nye 9-3 baserte Cadillacen (og da er det jo ganske logisk at de må bygge andre modeller der også, 10.000 Cadillac-Saaber pr. år er ikke akkurat nok for å holde liv i en voksen bilfabrikk.), og annenhver dag om at hvilken fabrikk som skal bygge Epsilon-baserte biler i Europa slett ikke er avgjort ennå, men skal avgjøres om en måned tid. Så opplever vi at i forrige uke kunne først det tyske Handelsblatt skrive at alt som har vært nevnt om Saab de siste dagene, Salg av merket, Et annet partnerskap, Finansinnsprøytning i milliardklassen – alt dette var ”rene spekulasjoner”. Saab er en ”viktig merke for GM” sa Europasjef Fritz Henderson til avisen. Men samtidig var det umulig for Handelsblatt å få bekreftet en melding fra svenske TT om at den nye lille Euro-Cadillacen, BLS, skulle bygges i Trollhättan. Hvem som i fremtiden skal bygge de nye Vectra/9-3 (og Cadillac BLS) modellene vil bli avgjort i slutten av mars, fikk avisen klar melding om. Så skriver Detroit Free Press to dager etter, og foreløpig uten at noe dementi har dukket opp, at BLS skal bygges i Trollhättan og at dette sikrer fabrikkens fremtid. Detroit-avisen bruker Jeff Kuhlman, en av Cadillacs talspersoner, som kilde for sin påstand. Og selv om denne Cadillacen bare skal bygges i 10.000 eksemplarer årlig, vil avtalen sikre at fabrikken blir holdt i virksomhet, fortsetter avisen. Den har nemlig masse ubrukt kapasitet på toppen av de 120.000 de produserte der i fjor – selv om den kommende 9-3 Sport Wagon viser seg som en kjempehit, får vi vite. Og dermed er vel spørsmålet om Trollhättans fremtid like uklar. Men litt klarere er det når det gjelder navnet på den nye forholdsvis grusomme lille-Cadillacen. (Se nøye på bildene. Den bruker Saabs dører. Da er det ikke lett å få noe skikkelig ut av designen. På den annen side kan man vel si at dette er Saabs lille hevn. Da deres designere skulle redesigne både en Subaru og en Chevrolet/GMC til en Saab, fikk de heller ikke mye frihet). Men BLS, hva i all verden kan det bety midt oppi alle Cadillacs bokstavkombinasjoner? CTS, XLR og SRX og hva det er for noe alt sammen. Jeg har vært i en del kontakt med Bob Lutz’ kontor i det siste (av helt andre årsaker, men når han ikke kommer til Geneve må jeg komme til ham, på en måte) da det slo meg at denne kvasi-Caddyen jo er en typisk Bob Lutz Snarvei. Så da er det vel åpenbart hva navnet betyr? Bob Lutz Special.
|