Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opels nye GTC LANSERING: Opel vil ha sin del ha GTI-markedet, men velger en helt annen strategi enn Volkswagen. GTC er tredje Astra-variant, men den har lite til felles med sine søsken. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Astra er allerede godt etablert på det norske markedet og er hittil i år på tredjeplass på modelltoppen fra OFV, kun slått av Corolla og Avensis. Mest populær er stasjonsvognen som står for nesten 70% av volumet, men også 5-dørsutgaven selger jevnt og trutt. Nå får de to følge av nok en variant, Astra GTC er betegnelsen Opel bruker på 3-dørsutgaven – en forkortelse for Grand Turismo Compact. Selv om slektskapet til de andre modellene er tydelig, har GTC fått et helt eget karosseri, kun panser og framaksel er hentet fra 5-dørs utgaven - i tillegg til plattform, motorer og transmisjoner som er de samme for alle Astra-modellene. GTC er fire centimeter lenger, fire centimeter bredere og tre centimeter lavere enn 5-dørs Astra, noe som gir den et aggressivt uttrykk. Akselavstanden er den samme, noe som gir tilsvarende rom i kupéen med unntak av takhøyden bak som er noe lavere. Bagasjerommet har også den samme kapasiteten, Mange valgmuligheter Utfordrer Astra GTC leveres i en rekke forskjellige utstyrnivåer og med manuelle og automatiske gearkasser. Helt nytt på tilbehørsfronten er en gedigen panoramarute som strekker seg helt bak til B-stolpen og gir en meget spesiell romfølelse, nesten som i en cabriolet. Opel planlegger en produksjonstakt på 60.000 GTC i 2005, noe som tilsvarer 13 prosent av den totale Astra-produksjonen. GM Norge har et salgsmål på 3.000 Astra i 2005, og med den samme fordelingen vil GTC utgjøre ca 400 biler. Den nye modellen er på plass hos de norske Opel-forhandlerne i løpet av mars. Foreløpige priser Astra GTC (1,9 CDTI-variantene er foreløpig ikke fastlagt):
|