Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota Avensis 2.0 A Executive BILTEST: Avensis sedan med toliter og automatgear vil inn blant de luksuriøse mellomklassebilene, et segment den nok må slite for å etablere seg i. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 7 - 2003. Med en prislapp på 373.000 kroner er Avensis 2.0 Executive en del dyrere enn gjennomsnitts-Avensisen har vært. Dette er da heller ikke den modellen Toyota-forhandlerne regner med å levere flest av, men den er interessant fordi den er et godt alternativ til Camry både når det gjelder komfort og utstyr, på samme måte som en Vectra 2.2 er et godt alternativ til Omega. Det er ikke unaturlig å se til Vectra – Camry har ikke bare likheter med Opelen når det gjelder design, de skal også inn i en del av mellomklassen som til nå har vært dominert av, akkurat ja, Passat. Toyota har forstått at det ikke bare handler om driftssikkerhet, og i den nye Avensisen finner du den samme robuste og gode kvalitetsfølelsen som du tidligere bare fant i europeiske biler. Avensis har en oversiktlig førerplass. Spesielt instrumentene virker påkostet og er alene med på å løfte interiøret. Men også designen og førerplassens ergonomi er førsteklasses. Førersetet gir god støtte og kan reguleres slik at de aller fleste vil finne en både behagelig og korrekt kjørestilling. Behagelig automatkasse Motoren har litt hard gange under akselerasjon på høye turtall, men går veldig smidig og stille innenfor det normale turtallsområdet. Det er sjelden turtellernåla må over 4000-streken for å holde unna for, og følge med trafikken. Riktig like kjapp som den Vectra 2.2 med automat vi testet i fjor høst er Avensis ikke. Den holder unna fra stillestående og opp til 100 km/t, men ved akselerasjon fra 40 og 70 til 100 blir den hengende etter. Effekten er det ikke noe å utsette på, og Avensis er 30 kg lettere enn Vectra, men må se seg slått med 1 sekund ved kickdown fra 70 til 100. Behold original dekkdimensjon Avensis sedan er rommelig. Med 77 cm avstand mellom for- og bakseterygg er den på nivå med Mondeo og Passat. Bagasjerommet er også rommelig, og du kan legge ned bakseteryggen. Selve sitteputen kan ikke vippes frem, så du får ikke helt flatt gulv. Er du på jakt etter en mellomklassebil med litt mer enn gjennomsnittlig luksus er en tur innom Toyota-forhandleren et must. Toyota har virkelig greid å lage en bil etter europeisk smak, og Avensis 2.0 Executive har både motor og utstyrsnivå som matcher de europeiske konkurrentene. Og med stabilitetskontroll og førsteklasses kollisjonssikkerhet er dette en av de tryggeste bilene i klassen. Det er kanskje på tide å tenke japansk i denne klassen også? - Til tekniske data for testbilen
|