img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota Avensis 2.0 A Executive
BILTEST: Avensis sedan med toliter og automatgear vil inn blant de luksuriøse mellomklassebilene, et segment den nok må slite for å etablere seg i.

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Med en prislapp på 373.000 kroner er Avensis 2.0 Executive en del dyrere enn gjennomsnitts-Avensisen har vært. Dette er da heller ikke den modellen Toyota-forhandlerne regner med å levere flest av, men den er interessant fordi den er et godt alternativ til Camry både når det gjelder komfort og utstyr, på samme måte som en Vectra 2.2 er et godt alternativ til Omega.

Det er ikke unaturlig å se til Vectra – Camry har ikke bare likheter med Opelen når det gjelder design, de skal også inn i en del av mellomklassen som til nå har vært dominert av, akkurat ja, Passat. Toyota har forstått at det ikke bare handler om driftssikkerhet, og i den nye Avensisen finner du den samme robuste og gode kvalitetsfølelsen som du tidligere bare fant i europeiske biler.

Avensis har en oversiktlig førerplass. Spesielt instrumentene virker påkostet og er alene med på å løfte interiøret. Men også designen og førerplassens ergonomi er førsteklasses. Førersetet gir god støtte og kan reguleres slik at de aller fleste vil finne en både behagelig og korrekt kjørestilling.

Behagelig automatkasse
Automatkassen er bare firetrinns,men fungerer uklanderlig. Den sjalter mykt og behagelig, og kan enkelt styres med gasspedalen. Gearskiftene kommer kjapt og kontant og kombinert med en arbeidsvillig motor oppleves bilen som kvikk og lettkjørt. Trekkraften i fjerdegear er god nok til at det ikke blir unødig mange gearskift, samtidig som det er lett å hente fram tredjegearet i bunnen av bakkene for å ha litt i reserve når det måtte trenges.

Motoren har litt hard gange under akselerasjon på høye turtall, men går veldig smidig og stille innenfor det normale turtallsområdet. Det er sjelden turtellernåla må over 4000-streken for å holde unna for, og følge med trafikken. Riktig like kjapp som den Vectra 2.2 med automat vi testet i fjor høst er Avensis ikke. Den holder unna fra stillestående og opp til 100 km/t, men ved akselerasjon fra 40 og 70 til 100 blir den hengende etter. Effekten er det ikke noe å utsette på, og Avensis er 30 kg lettere enn Vectra, men må se seg slått med 1 sekund ved kickdown fra 70 til 100.

Behold original dekkdimensjon
Vår testbil stod på 17-tommers hjul, noe som sammen med en kontant og presis styring ga meget god styrerespons. Veigrepet er det heller ikke noe å utsette på, og Avensis Executive har dessuten stabilitetskontroll som hjelper til om det skulle tendere mot sladd. Komforten påvirkes derimot ikke i positiv retning av de lave og brede dekkene. Små ujevnheter og grov asfalt merkes, men 45-profildekkene er samtidig med på å avsløre at hjulopphengene jobber effektivt. Den største ulempen med 17-tommers hjul er et ubehagelig høyt støynivå på grov asfalt. Vesentlig mer ubehagelig enn i den stasjonsvognen vi testet i forrige Bil.

Avensis sedan er rommelig. Med 77 cm avstand mellom for- og bakseterygg er den på nivå med Mondeo og Passat. Bagasjerommet er også rommelig, og du kan legge ned bakseteryggen. Selve sitteputen kan ikke vippes frem, så du får ikke helt flatt gulv.

Er du på jakt etter en mellomklassebil med litt mer enn gjennomsnittlig luksus er en tur innom Toyota-forhandleren et must. Toyota har virkelig greid å lage en bil etter europeisk smak, og Avensis 2.0 Executive har både motor og utstyrsnivå som matcher de europeiske konkurrentene. Og med stabilitetskontroll og førsteklasses kollisjonssikkerhet er dette en av de tryggeste bilene i klassen. Det er kanskje på tide å tenke japansk i denne klassen også?

- Til tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer