img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Kia Carens 2.0 EX TD
BILTEST: Med plass til seks og pris som ligger 15 – 20.000 under konkurrentene lanseres Carens som en praktisk utfordrer til de japanske og europeiske flerbruksbilene.

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Kia Carens leveres som fem- eller seksseter. Prisforskjellen er beskjedne 5000 kroner, men du skal ikke gå for seksseteren uten å tenke deg om et par ganger. Og har du bruk for en seksseter til daglig, og skal bruke denne som nummeren-bil bør du vurdere nærmere hva Carens kan by på.

Designmessig skiller den seg ikke nevneverdig fra konkurrentene, og å bruke ord som oppsiktsvekkende blir å ta vel hardt i. Men designen fungerer godt både utvendig og innvendig. Førerplassen er praktisk, og enkel å finne ut av. Det er mye hard plast, men finishen er bedre enn i tidligere generasjoner koreanske biler, og selv om den ikke gir et påkostet inntrykk fungerer det veldig bra. Førerplassen har to minus; førersetet har litt for kort sittepute, og vi skulle gjerne hatt rattet litt nærmere. Du sitter høyt og har god oversikt, i det minste forover. Førersetet har sittepute med separat høyderegulering i for- og bakkant, noe som gjør det enkelt å regulere både sittehøyden og lårstøtten. Regulerbar korsryggstøtte er standard, og setene gir god sidestøtte. Alle betjeninger fungerer meget godt, og i EX-versjonen er automatisk klimaanlegg standard, og ryggevarsler er også standard.

God plass midt i
Plassforholdene er gode, blant annet takket være høye seter som gjør at du trenger lite benplass i lengderetningen. Seteinndelingen er grei nok, 2+2+2. De som sitter på seterad to har det virkelig komfortabelt. De to setene er nærmest som lenestoler å regne og har regulerbar ryggvinkel og kraftige armlener på begge sider. De som skal besitte de bakerste setene har det ikke like komfortabelt, og er avhengig av at de på setene foran gir fra seg litt benplass. De midterste setene kan nemlig flyttes hele 18 cm forover. Men selv om du drar setene forover blir ikke plassforholdene bakerst spesielt gode. Setene er nemlig lave, og til tross for dette er takhøyden beskjedne 88,5 cm.

Carens som 6-seter har fastmonterte seter. De to bakerste setene kan du legge sammen og vippe opp mot den midterste seteraden og kan da utnytte bagasjerommet fullt ut i hele dets høyde, som da er 97 cm. Men ettersom du må skyve de to midterste setene forover for å få til dette, vil nok de fleste nøye seg med å legge ned seteryggen på de bakerste setene og da er høyden i bagasjerommet redusert til 73,5 cm. Bak de bakerste setene er det trau med lokk som fyller i og gir flatt gulv når du legger ned den bakerste seteryggen. Dette kan du enkelt ta ut.

Praktisk som fireseter
Som fireseter fungerer Carens meget bra, og den hadde fungert enda bedre hvis en kunne tatt ut de to bakerste setene slik at en kunne utnytte bagasjerommet fullt ut, som du kan i femseteren.

Som seksseter med alle setene i bruk har Carens svært begrenset bagasjekapasitet. Hvis vi regner hver passasjer til 75 kg er bagasjekapasiteten beskjedne 36 kg, eller 6 kg pr passasjer. Ikke et kjempestort problem, ettersom det knapt nok er plass til mer bagasje i bilen. Men hadde vektkapasitetenvært litt større kunne en spedd på med en takboks, men lasteholdere og en takboks vil lett bruke opp de 36 kiloene som er til rådighet, og det er neppe særlig lønnsomt å kjøre rundt med en tom takboks. Tilhenger kan du heller ikke ty til for å øke lastevolumet; Carens 6-seter er nemlig ikke godkjent for å trekke tilhenger. Femseteren kan derimot trekke en 1250 kg tung henger og har også større nyttelast.

Vår testbil hadde den nye toliters dieselmotoren med 112 hk. Den har god trekkraft, rimelig kvikk akselerasjon og er nøysom. Den går stille i hastigheter fra 75 km/t og opp i femtegearet, men på lavere turtall er dieselknakkingen og surklingen fra innsuget hørbar selv om støynivået ikke er spesielt høyt. Gearkassen har en fornuftig og praktisk utveksling, men du skal ikke legge opp til for kvikke gearskift – det vil den ikke være med på.

Mye lyd
Støynivået er ikke spesielt høyt i Carens, men det er mye lyd i den stort sett hele tiden, og da ser jeg bort fra den som kommer fra stereoanlegget. Hjulstøyen er moderat på finkornet asfalt, men når en kommer på den grove med relativt store steiner blir støynivået tildels ubehagelig høyt. Heller ikke fjæringskomforten er med på å bygge opp under komforten. Små og skarpe ujevnheter, trikkeskinner, ferister og vaskebrett takler ikke hjulopphengene og det blir forholdsvis mye risting på dårlig vei. Kjøreegenskapene er ikke direkte inspirerende, men trygge. Antispinn, som er standard i Carens EX, er ikke overbevisende effektiv og litt brå gassbruk på våt asfalt og på grusvei førte lett til hjulspinn. Når svingene kommer brått kommer understyringen snikende, men relativt sent og selv om de dynamiske kjøreegenskapene ikke er til stede oppleves Carens som letthåndterlig og sikker. Den krenger litt mer enn for eksempel VW Touran i unnamanøveren og slalåmen, men uten at det går utover stabiliteten.

Sikkerheten i Carens er foreløpig ubeskrevet, den er ikke EuroNCAP-testet enda. Den har for eksempel ikke hodekollisjonsputer, som nå stort sett er standard i de europeiske og japanske konkurrentene, og stabilitetskontroll står heller ikke på Kias utstyrsliste.

Er du på jakt etter en fireseter som av og til kan møbleres som seksseter er Carens et rimelig alternativ. Men ettersom den ikke kan trekke tilhenger, og med begrenset vektkapasitet, blir den aldri noen effektiv bagasjetransportør. Er du ikke ute etter den sjette sitteplassen er femseteren antagelig den beste Carensmodellen og et rimelig alternativ til for eksempel Toyota Verso.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer