img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 530d: Sportsbilen og Autobahnlokomotivet
BILTEST: BMWs 530d er god på flere ting. Den bruker lite drivstoff, sånn relativt sett, den er rå på motorveien, samtidig som den utfordrer sportskupeene når det gjelder kjøreegenskaper. Vi utfordret den på en kjapp tur Oslo – Frankfurt – Oslo.

Først publisert i BIL 11 - 2003.

Sverige er kjedelig, men raskt unnagjort og jeg er ved Öresundsbroen vesentlig tidligere enn ventet. Danske motorveier er heller ikke mye å skrive hjem om, raske og kjedelige. 104 km/t og et forbruk på 0,69 l/mil er fasiten når jeg triller om bord i ferjen i Rødby og jeg har gjort unna en grei transportetappe.

Selv om jeg sitter som en konge i BMWen er det godt å strekke på bena. Komfortsetene med regulerbar lengde av sitteputen, høydejustering av korsryggstøtten, justerbare sidevanger foruten standard høydejustering, tilt av sitteputen, høyde- og lengdejustering av rattet, sørger for at sittekomforten er førsteklasses. Kjørestillingen er også meget god og førermiljøet fungerer utmerket.

Også i–Drive begynner å fungere nå, må bare få det inn i fingrene, men når du begynner på undermenyene tar det for mye oppmerksomhet, og de mest kompliserte innstillingene skal du gjøre mens bilen er parkert. Jeg benytter pausen mens jeg venter på ferjen til å legge inn nøyaktig adresse i Frankfurt. Da jeg i Oslo la inn Frankfurt som mål fikk jeg en distanseangivelse til mål på ca. 1390 km, og ankomsttid ca. 01:00.

Ved Helsingborg ville navigasjonssystemet ha meg til å ta ferjen over til Helsingør, men jeg vant over systemet og etter hardnakkede protester ga det seg til slutt og aksepterte at vi skulle kjøre Öresundsbroen. Det går trått fra Puttgarden, men BMWen er råsterk der du trenger kreftene, og eter seg gradvis forover i køen hvor en sliten Hanomag holder et beskjedent, men for den høyt tempo. Straks jeg kommer til Autobahn er trafikken glissen og jeg skrur gradvis opp tempoet, og før jeg egentlig legger merke til det ligger speedometernåla støtt på 200 merket der det er lov og mulig.

Imponerende stabil
Denne bilen kjører som på skinner i denne farten. Sporingen som var et problem og som krevde at jeg holdt hardt i rattet absolutt hele tiden på sporete norske veier er borte på den jevne og slette betongen og asfalten. Støynivået er veldig behagelig, hjulstøyen som var veldig hørbar, men ikke slitsom, på grov piggslitt norsk asfalt er også borte. 530d er i sitt ess når den får strekke ut. Gjennomsnittshastigheten kryper opp, det samme gjør også dieselforbruket, og vel syd for Hamburg er det på tide å fylle opp. 0,73 l/mil er ikke dårlig for en bil med disse fartsressursene.

Mørket kommer krypende etter hvert som vi spiser mil. Kjørekomputeren er utrolig presis når det gjelder å beregne ankomsttid og har tydeligvis tatt høyde for at det kan være mye trafikk enkelte steder og lar seg ikke lure til alt for optimistiske anslag etter etapper med fri fart. I bakkene syd for Kassel viser motoren styrke og lar seg ikke merke av at det går bratt i mot. Heller ikke på de svingete partiene er det noen grunn til å slå av, Dynamic Drive hindrer krenging og selv i hastigheter rundt 180 – 190 km/t er svingene udramatiske.

Du henter mest ut av motoren om du holder turtallet mellom 2000 og 4000 o/min. Kickdown ved forbikjøring og akselerasjon i hastigheter rundt 170 – 180 km/t er bortkastet, her er det bedre å utnytte sjettegearet. Det gjør du enten ved å holde igjen gasspedalen ved den første terskelen, eller ved å sjalte manuelt. Som du ser av akselerasjonstallene fra 70 til 100 km/t med og uten kickdown er det faktisk noen tiendeler å hente ved å ikke bruke kickdown. Vil du har mer direkte tilgang på mer skyv, ikke så aktuelt i høye hastigheter, men veldig aktuelt på hjemmebane, kan du kjøre med sport-mode. Gearkassen ligger da klar i femtegearet og tiden fra 70 til 100 km/t er faktisk enda et tiendel raskere.

Nydelig styring
Til å begynne med var Active Steering nesten litt for følsom. Den direkte utvekslingen trenger litt tilvenning, men når den fasen er overstått er Active Steering en fryd. Den er direkte og presis i alle situasjoner, og på Autobahn gir den akkurat den tunge og gode stabiliteten som en forventer. I unnamanøveren reagerer styringen lynkjapt og sammen med DSC og Dynamic Drive oppleves 530d som en sportsbil i kjappe manøvre og knotete svinger. Den har minimal krenging, ingen tendenser til verken over– eller understyring og skulle du være for hardhendt og bruke for store rattutslag sørger Active Steering for å moderere dette også.

Men på våt asfalt viser 530d at den har vel mye krefter. Selv med en effektiv elektronisk antispinn er det vanskelig å kontrollere de 500 Nm motoren leverer på mellomregisteret. Er du litt uvøren med gassen lyser varsellampen for stabilitetskontrollen iltert og lenge. Elektronikken gjør en kjempeinnsats for å få kreftene ned i underlaget, men du vil raskt oppdage at det likevel lønner seg å avlaste den litt. Du kommer raskere av gårde med litt varsom gassbruk.

Snilt forbruk
Trafikken begynner etter hvert å bli glissen og vogntogene er i ferd med å overta Autobahn når jeg triller inn til et av Autobahn–hotellene og for å innta horisontalen. Det er bare en drøy times kvikk kjøring inn til Frankfurt og klokka er 23:30. Snitthastigheten har økt til 110 km/t og forbruket til 0,78 l/mil.

Jeg har ikke noe problem med å nå frem til min avtale i Frankfurt dagen etter, og etter en dag på bilutstillingen setter jeg nesa i retning Oslo igjen. Samme rute, og etter 13 timer bak rattet er jeg igjen i Oslo. Snitthastighet 105 km/t, og forbruk 0,77 l/mil. 530d er en fantastisk bil på de lange strekningene, og når en blir vant til designen er den heller ikke vond å se på. Interiøret blir kanskje litt bastant og tungt når man velger svart. Men BMW byr på mange fargealternativ. Det høye dashbordet blir ikke så bastant om en velger litt lysere farger nedentil.

Mens komforten er førsteklasses på motorveien, er den ikke like imponerende på norske landeveier. De små ujevnhetene kjennes bedre, og sporingen blir lett litt slitsom. Standard dekkdimensjon vil nok hjelpe en del, men du skal ha dragning mot litt sportslig kjørekarakter for å like BMWen. For selv med en tung og gedigen rekkesekser under panseret er 530d letthåndterlig og hendig på svingete veier, og med både Active Steering og Dynamic Drive har den egenskaper som mange sportskupeer kan misunne den.

På norske veier er sjettegearet nesten litt for langt, og du skal ikke lavere enn til 70 km/t før automatkassen lett velger femtegear. Ved norsk motorveihastighet er turtallet på litt høy tomgang, noe som naturlig nok påvirker dieselforbruket. 0,6 l/mil ved ikke overdrevent pen kjøring er enkelt. Og legger du gearvelgeren i sport-mode når du kommer på de svingete veiene og når du har bruk for litt kjappe gearskift er det lett å lokke frem sportsbilfølelsen.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer