img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volvo S60 2.0T
BILTEST: S60 frir åpenlyst til et ungdommelig publikum. Gubbeimaget skal bort, nå legges det vekt på dynamiske kjøreegenskaper og elegant design. S60 innfrir.

Først publisert i BIL 3 - 2001.

Det begynte allerede med turboutgavene av 740, tok skikkelig fart ved lanseringen av 850 og med den nye S/Vserien er Volvo forvandlet fra gubbebil til dynamisk og ungdommelig jetsetbil. I Gøteborg legger man da heller ikke skjul på hvem som er konkurrentene.

BMW 3- og 5-serie, Mercedes-Benz CKlasse og Audi A4 er konkurrenter Volvo strekker seg etter med S60. Og om de ikke lykkes på alle områder lykkes de i så stor grad at de tre tyske merkene skal være våkne. Svenskene har nemlig en prisfordel som ikke alltid er like åpenbar. S60 gir nemlig et så gjennomført godt inntrykk at det først er ved direkte sammenligning hvor en kan gå rett fra den ene bilen til den andre at svenskens svake punkter avdekkes.

I forhold til 3-serie, A4 og C-Klasse gir S60 et overbevisende rommelig inntrykk. Et inntrykk som delvis bekreftes når vi tar frem målebåndet. Benplassen foran er ikke fullt på høyde med 3-serie og C-Klasse, men uten at det er trangt. Kupébredden er derimot imponerende, og bidrar til at S60 føles som svært rommelig. Hele 10 cm bredere en C-Klasse foran og 6,5 cm bredere i baksetet, og 5 cm bredere enn 3-serie stemmer utmerket med følelsen av rom S60 gir. Benplassen i baksetet er omtrent på samme nivå som de to tyskerne, mens takhøyden bak er bare akkurat passe.

Design først
Volvedesignerne har anstrengt seg i å gi S60 er kupélinjeføring, og det bidrar selvsagt til å begrense takhøyden noe, men det er ikke bare S60 som har liten takhøyde bak, også i storbiltesten (side 56) vil du se at høyden under taket er begrenset. S60 skiller seg derfor ikke spesielt ut i negativ retning, men designerne har brukt bakdøren bevisst for å forsterke kupéformen, og innstigningen til baksetet er derfor noe trangere enn de fleste sedaner i denne klassen.

Også bagasjerommet lider litt på grunn av designen, og selv om bagasjerommet er rommelig er lukeåpningen en klar begrensning. Høyden i lukeåpningen er for eksempel 6,5 cm lavere enn bagasjerommets høyde, og lukeåpningens bredde på bare 83,5 cm, vesentlig smalere enn den sjenerøse bredden i selve bagasjerommet. Men litt må man tydeligvis lide for skjønnheten, og med tanke på Volvos tradisjon som bygger av praktiske og brukervennlige biler er S60 atypisk på akkurat dette området. På andre områder har den derimot typiske Volvo-detaljer – enkle, men praktiske løsninger. For eksempel platen som felles opp og som vedhjelp av strikk holder handleposene på plass, den koster riktignok 1.400 kroner. Nedfellbar bakseterygg er standard og du kan også legge ned ryggen på høyre forsete.

Typisk Volvo
På andre områder er dette en bil i god Volvotradisjon. Førerplassen er ryddig og praktisk, men vi savner smårom til mynter og annet krimskrams. Vår bil hadde to koppholdere mellom forsetene, men de er ekstrautstyr og koster 480 kroner. Baksetepassasjerene har koppholdere i midtarmlenet. Elegant design, lyse farger og god finish preger S60-interiøret. Volvos førerplasser bærer preg av at de er utformet av folk som har et aktivt forhold til bilkjøring og i S60 har dessuten designeren fått friere tøyler enn vanlig når det gjelder bruk av farger og materialer – uten at det kommer spesielt godt til uttrykk i vår testbil.

Med separat regulering av sitteputens høyde i for- og bakkant og fireveis regulering av rattet er det lett å finne en god kjørestilling. S60 setene gir nemlig svært god komfort. Stoppen er passe fast, og sidevangene gir god sidestøtte til både rygg og lår. Avstanden til pedaler og fothviler er også godt tilpasset, og sammen med et oversiktlig betjeningspanel på midten av dashbordet er dette en av de beste førerplassene du kan finne i dag. Samtidig som førerplassen gir et rommelig inntrykk er den også intim. Den brede midtkonsollen sørger for det, sammen med seter som ligger tett til kroppen.

Sportslig stram
Også når det gjelder komforten avslører S60 at den er utviklet av folk som kjører bil. Komforten er god, spesielt over de store ujevnhetene og i motorveihastighet har S60 en behagelig flyt. Den takler derimot ikke de skarpe ujevnhetene like godt som for eksempel sammenlignbare BMW 3-serie, noe du både hører og kjenner. Det virker som Volvo har gått litt langt i den sportslige retningen og 55-profil dekk fjærer lite.

Hjulstøy og støy fra veien høres også ganske godt, men uten at det blir slitsomt. Volvo har greid å unngå den slitsomme romlestøyen, og støyen i S60 er i stedet med på å gi god kontakt med veien. Du hører om det er tørt eller vått på veien.

Styrefølelsen er god til tross for at styringen er lett ved parkeringsmanøvre. Dette er en bil som tåler og kjøres friskt. På glatte vinterveier har du perfekt kontakt med veien og føret, og kjenner understyringen akkurat så tidlig at du kan være i forkant. Med perfekt balanse gir dette en bil som føles trygg på glatta.

Vår testbil var utstyrt med antispinnregulering. Det er ikke standard og koster 4.500 kroner, men anbefales uansett hvilken motor du velger. For selv om S60 har god fremkommelighet på glatte vinterveier også uten antispinnkontrollen innkoblet, er det med 180 hk på forhjulene lett for å mate på for mye kraft. Heller ikke stabilitetskontroll er standard, det bør det være i en bil i denne klassen – forhjulsdriften til tross.

Akkurat når det gjelder kjøredynamikk har Volvo lykkes svært godt, og på krevende føre er Volvoen vesentlig enklere å kjøre enn både BMWer og Mercedeser.

Nydelig rekkefemmer
Motormessig spiller Volvo på et bredt register og S60 kan fås med motorer fra 180 til 250 hk. Etterhvert kommer også en moderne dieselmotor. Vår testbil har den minste motoren, en toliters rekkefemmer med turbo og 180 hk. Femmeren har en karakteristisk og myk gange, uten at den når opp på samme nivå som for eksempel BMWs rekkeseksere. Men den går vesentlig mykere enn en rekkefirer og har en snerten og sportslig lyd.

Også motorens karakter ligger på den sportslige siden, og får den litt turtall å jobbe med er den i sitt ess. Det til tross for at turboen sørger for dreiemoment allerede fra lave turtall, noe 240 Nm ved 2200 o/min vitner om. Men om trekkraften er der fra lave turtall må du opp mot 4000 o/min før den avslører akselerasjonsegenskapene. Med en sjaltevillig femtrinns automatkasse er det lett å utnytte dette fullt ut. Automatkassen er et svært godt balansert sjalteprogram og det er lett å styre gearkassen med gasspedalen. Vil du utnytte motorens trekkraft på lave turtall, kan du det. Ønsker du maks effekt for kvikk akselerasjon, henter du enkelt ut det også.

0 til 100 km/t på 9,5 sekunder er absolutt akseptabelt og går unna uten dramatikk, og det på våt asfalt. Turtellernåla treffer rødmerket ved 6000 o/min uten en reagerer på høyt støynivå. Ved akselerasjon fra 40 til 70 km/t til 100 avslører motor og gearkasse en elegant samspill. Du kan riktignok kjenne at det river litt i rattet når motoren trår til for fullt i andregear, men selv de rettskuldrede Michelin vinterdekkene avslørte god stabilitet ved gasspådrag på sporete vei.

Stort utvalg ekstrautstyr
S60 er egentlig ganske bra utstyrt, men de fleste S60 kundene legger på ekstrautstyr for ca 50.000 kroner. Vår testbil hadde ekstrautstyr for ca 70.000 kroner, blant annet designpakke Nidinge Sport til 21.500 kroner som inkluderer skinntrukket ratt, håndbremshåndtak og gearspak og 16”-aluminiumsfelger, mens komfortpakken til 14.600 kroner inkluderer automatisk styrt klimaanlegg, kjørekomputer, luftkvalitetssystem og konstantfartholder. Stereoanlegget koster 22.500 kroner, integrert barnesete i armlenet bak koster 2.200 kroner.

En basis S60 2.0T har blant annet seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, lyktespylere, utetemperaturmåler og elektriske vindusheiser, sentrallås, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, opp varmede forseter. Selv med automatgear og stabilitetskontroll koster en godt utstyrt S60 2.0T under 400.000 kroner, og utfordrer BMW, Mercedes- Benz og Audi på det meste.

En S60 2.0T er prisgunstig i dette beitet, og Volvo er så absolutt med når det gjelder luksusbiler i den øvre delen av mellomklassen. Og spesielt hvis du legger vekt på de dynamiske egenskapene. Finishen og komforten er bedre i enkelte BMW- og Mercedes-modeller, men vi snakker om små marginer. Handler du bil i denne prisklassen uten å ha prøvekjørt Volvoen, har du ikke gjort grundig nok jobb.

- Tekniske data for testbilen


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer