img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Skoda Fabia Combi
BILTEST: Det er blitt langt mellom Skoda-vitsene, og etter noen mil i en Fabia Combi er det lett å forstå hvorfor. Tsjekkerne har nemlig gjort leksa si grundig.

Først publisert i BIL 5 - 2001.

Fabia har karakter, og det gjelder også for stasjonsvognen. Selv om den ikke stikker seg ut, skiller den seg såpass fra konkurrentene at du ikke er i tvil om at dette er en Skoda og ikke en Audi, Volkswagen eller Seat. Og med tanke på at dette er den første modellen på denne plattformen, er Fabia svært interessant. Den viser nemlig veien for de nye Polo- og Ibiza-modellene. Det lover godt, nesten litt for godt, for det er ikke gjort i en håndvending å matche Fabia når det gjelder kvalitetsfølelse, komfort og praktiske egenskaper i denne klassen.

Ser du på vår testbil er ikke Fabia spesielt billig. Legger du på drøye 10.000 kroner kan du få en Golf stasjonsvogn med samme motor, en Xsara 1.4 stasjonsvogn eller en Focus 1.4 stasjonsvogn. Da må du riktignok gi avkall på noe utstyr, men du får mer plass, vesentlig mer plass.

Store prisvariasjoner
Skoda skal være billig, og den billigste Fabia stasjonsvognen er billig – bare 149.900 kroner oppgir importøren i sin prisliste. Da får du utstyrsnivå Classic og en 1,4-liters støtstangmotor med 68 hk. Legger du på 8.000 kroner får du utstyrsnivå Comfort, som inkluderer kurve/tåkelys foran, sidelister, kjørekomputer, elektrisk justerbare og oppvarmede speil, elektriske vindusheiser foran, skuff under høyre forsete, forsinket slokking av kupélys, strømuttak i bagasjerom og utetemperaturmåler. 4 kollisjonsputer, ABS-bremser, lyktespylere og takrailer er standard i alle Fabia stasjonsvogner.

Vår testbil har høyeste utstyrsnivå og 1,4-liter med 16 ventiler og 75 hk. Elegance øker prisen med 12.000 kroner, mens Volkswagens 75-hester koster 13.000 mer enn Skodas 68-hester. I Elegance-pakken får du foruten klimaanlegg, også lettmetallfelger, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser også bak og oppvarmede vindusspylerdyser pluss annet småplukk. Når bare klimaanlegget koster 9.900 kroner, vil nok noen synes at Elegance-pakken er interessant.

Behagelig 1,4-liter
Det er god grunn til å velge Volkswagenmotoren. 75-hesteren er kvikkere og mer trekkvillig enn Skoda-motoren. 13,7 sekunder fra 0 til 100 km/t er brukbart, for med 1095 kg er ikke Fabia noen lettvekter. 1,4-literen er akselerasjonsvillig og trives når den får litt turtall å jobbe på, men samtidig er den ikke masete og den trekker villig i femtegearet. Regn ikke med det store overskuddet i bakkene når du får fylt opp bagasjerommet og baksetet. Da er det godt å kunne ty til fjerdegearet.

Om du må ned ett eller to gear, oppleves ikke det som masete. Gearskiftet er lett og presist, motoren går såpass stille og motorstøyen er ikke sjenerende selv om du ligger i fjerdegearet i 80 – 90 km/t. Fabia 1.4 har faktisk mindre motorstøy enn den langt dyrere og mer eksklusive Audi A4 med toliters motor.

Heller ikke når det gjelder veistøy er nivået påtrengende, men forskjellen mellom støyen på slett og på piggslitt asfalt er såpass stor og vi har en mistanke om at hjulstøyen blir merkbar når sommerdekkene kommer på plass.

Bra komfort
Fabia oppleves som lett. Den lette styringen er presis og gir god kontakt med veien uten at den er nervøs. Det er bare en liten tendens til sporing på piggslitte veier, et fenomen vi tror vil bli mindre merkbart på sommerdekk og også ville vært mindre merkbart med vinterdekk med runde skuldre.

Vibrasjoner fra veien er godt dempet og selv om fjæring og demping er fast og de små og skarpe ujevnhetene merkes, er fjæringskomforten totalt sett bedre enn gjennomsnittet for denne klassen. Med fullt bagasjerom og et par tenåringer i baksetet setter en pris på den faste fjæringen og dempingen – Fabia tåler nemlig telehiv og norske vårveier overbevisende godt også når den er tungt lastet.

Kjøreegenskapene er ikke lagt for mye mot det sportslige, noe du blant annet kan merke i form av krenging ved litt pågående svingkjøring. Stabiliteten og veigrepet er meget godt og Fabia er meget godt balansert. Den svarer med en lett understyring før veigrepet tar helt slutt, slik at du får akkurat den advarselen du trenger. Går du av gassen i en sving, holder den kursen og selv i svinger med god norsk telehiv er stabiliteten overbevisende.

Moderne førerplass
Fabia deler ikke interiørdesign med noen av de andre småbilene fra Volkswagen, i hvert fall ikke ennå. Førerplassen preges av orden og ekstremt ryddig linjeføring. Førerplassen virker ved første øyekast svært sparsomt utstyrt, men en litt nærmere titt avslører at den har det meste. Fireveis regulering av rattet er standard, og høyderegulering av førersetet er standard i alle modeller unntatt de med 60-hesters motor. Benplassen foran er god. Avstanden til venstrefotens fothviler stemmer godt med avstanden til gasspedalen. Sammen med reguleringsmulighetene av ratt og sete gir det en god kjørestilling. Skulle vi sette fingeren på noe, må det være litt hard setestopp og litt svak støtte under lårene. Vinkeljustering av sitteputen slik at en kunne løfte den litt i forkant hadde vært optimalt.

Alle brytere og hendler er oversiktlig plassert og enkle å bruke. Friskluftdysene kan lukkes i flukt med dashbordet og passer elegant inn i dashborddesignen. Radioen er gunstig plassert, og varme- og friskluftanlegget er enkelt å betjene og gir god effekt. Det er tilstrekkelig mange smårom til at du får lagt fra deg ting du normalt har bruk for under kjøringen. Under passasjersetet er det en praktisk skuff, og i midtkonsollen er det flaske/-koppholdere som er tilgjengelig også for baksetepassasjerer. I Fabia med klimaanlegg er det mulig å bruke hanskerommet som kjølerom.

God plassutnyttelse
Fabia stasjonsvogn er lengre enn de fleste småbilene, og er 7 cm lengre enn en Golf kombikupé, men 18 cm kortere enn en Golf stasjonsvogn og akselavstanden er bare 5 cm mindre enn for Golf.

Mindre bredde og den kortere akselavstanden gjør at kupeplassen likevel ikke måler seg med Golfens. Benplassen i baksetet er likevel god, men forsøk ikke å trykke tre voksne inn i baksetet for en lengre tur, det blir for trangt. To sitter derimot behagelig og rommelig.

Fabia stasjonsvogn er 26 cm lengre enn kombikupéen, centimetre som er tatt ut i form av større bagasjerom. 426 liter rommer det ryddige bagasjerommet, mens kombikupéen rommer 260 liter. Golf kombikupé rommer 330 liter. Ønsker du mer plass i Fabia kan du enkelt vippe frem baksetets sittepute og legge ned bakseteryggen. Du får da et 152 cm langt bagasjerom.

Gardin over bagasjerommet er standard i stasjonsvognen, og i bjelken som holder gardinen er det et praktisk rom hvor det blant annet er plass til en paraply eller andre småting.

Vårt valg
Skulle vi velge en Fabia stasjonsvogn uten tanke på prisen, ville en 1.4 Elegance være vårt valg. Det høye utstyrsnivået og den gjennomført gode finishen gjør dette til en meget tiltalende bil. 75-hesteren kan være litt slapp når en kjører med fullastet bil, men til daglig har den mer enn nok futt og et moderat bensinforbruk.

Skulle vi valgt en rimeligere modell, måtte det bli en Comfort med samme motor. Skodas egen støtstangmotor er arbeidsvillig og traust, men det er 75-hesteren som i stor grad bidrar til å gjøre Fabia til en moderne småbil. Skulle du ønske mer kraft, kan den også leveres med 1,4-liter med 101 hk, 1,9-liters TDI med 100 hk og 2-liter med 115 hk. Men spesielt de to siste motoralternativene drar opp prisen så kraftig at det da begynner å bli mange andre aktuelle kandidater.

Selv ikke vår testbil er noen billig bil, men den er velutstyrt. Fabia gir også et robust og påkostet inntrykk, ikke minst føles den moderne. Kjøreopplevelsen ligger faktisk nærmere en Focus enn en Golf.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer