img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
PT Cruiser: Ikke akkurat en komitébil
PRØVEKJØRT: Bilkonstruksjoner blir i stadig kjedeligere grad et komitéarbeide, fullt av kompromisser. Vi har møtt komitéen bak Chryslers spennende PT Cruiser. Han heter Bryan Nesbitt.

Først publisert i BIL 6 - 2000.

31år gammel, studert arkitektur og industridesign på universitetet, BSc fra Art Center i Pasadena, Cal, ansvarlig for det aller meste av det som synes på Chryslers PT Cruiser. En spennende bil. Derfor, antagelig, en spennende fyr.

Nå er de fleste designere spennende. De er snart de eneste tilbake i bilindustrien, bortsett fra styreformenn og administrerende direktører, som er utstyrt med et navn og et ansikt utad. De er pr definisjon kreative, og viser svært ofte at de har et hode som fungerer litt annerledes, og bruker også armer og bein til å demonstrere det. Dessuten tilhører de et meget tett og lukket samfunn som byr på en rekke spennende detaljer.

Da Bryan Nesbitt kom rett fra skolen til Chrysler i 1994 tilhørte han et Art center-kull med problemer – det var dårlig med jobber. Bryan Nesbitt gikk ut med beste karakter og rett inn i en jobb hos Chrysler.

Det må være en drøm for en ung designer. Chrysler har vel vært forrige tiårs mest utadvendte designfabrikk. Mange sier de kan sette dato på den gangen design gjenoppsto hos Chrysler i 1988. I første rekke for å skjule hvor begredelige produksjonsbilene egentlig var, men etter hvert for å gi et genuint speilbilde av den mest kreative amerikanske bilfabrikken. Med Tom Gale i spissen for designerne, og med Bob Lutz på styrenivå som mottaker har Chrysler sørget for at bildesign er blitt et av de mest attraktive imagebyggeverktøyene. Selv store tunge GM måtte følge i lille Chryslers fotspor da de forsøkte å bombe årets Detroit-utstilling med sine konseptbiler.

Og midt oppi dette miljøet havnet Nesbitt. Til en rar liten prototyp med runde ruter som de kalte Espresso. Derfra dukker Nesbitts navn opp, oftere og oftere. Han var med på CCV-bilen, med den nye Cola flaskeplasten i karosseriet i 1997, hot-rodassosiasjonen Pronto Cruizer i Geneve i 1998 var det han som sto ved siden av, og nå kan han altså se ut over trafikken og si at «den er min» hver gang det kjører en PT Cruiser forbi. 100.000 av dem skal kjøre forbi et eller annet i år, vi snakker om en ikke helt ubetydelig bil.

Et dusin stykker har nettopp kjørt forbi under den terassen vi sitter på ved Lago Maggiore, der den europeiske forhandlerintroduksjonen er i ferd med å avsluttes, og der han har fortalt dem om hvorfor bilen ser ut som den gjør. Alle malere, forfattere, komponister, ser noe de ville gjort annerledes når verket er offentliggjort. Så også en designer?

«Ikke noe», sier Nesbitt. «Alt er som jeg ville ha det. I hvert fall nå som automatgearstangen også om-designes, slik at det ligner den manuelle stangen med kulen på toppen». Hvilket avslører noe helt annet, som også er ganske unikt. Her har vi en eksteriørdesigner som også har hatt meget å si for interiøret. Av en eller annen grunn er dette ofte hermetisk adskilte avdelinger, i teorien er det også slik hos Chrysler, men det er åpenbart at «vi rusler ganske meget ut og inn hos hverandre», sier han om de ca 70 designerne som jobber i Chryslers åtte studioer. Og drar meg ut for å vise meg de innvendige panelene på dashbordet, i karosseriets farger. «Dette er det bare tre andre biler som har, alle overklasse og type sportslig som Fiat Coupé eller BMW Z8», sier han. Men poenget hans er at her ville hans farfar kjenne seg igjen samtidig som ungdommen synes det er en cool detalj.

Står som en påla
Selv om han ikke ville gjøre noe om igjen, så må det da likevel være kompromisser her, undrer jeg. Men da dukker alle designeres standardsvar opp. «Hjulene, alle designere ønsker så store hjul som mulig. 18- eller 19-tommers ville jeg hatt. Det går ikke, uavfjæret vekt og pris stopper det», sukker han. Men har vel egentlig ikke noe å klage over. Se bilen fra siden, den står som en påla på steroider, for å si det sånn. Muskler i massevis, høy hekk tyder på alt annet enn forhjulsdrift, masse tredimensjonale effekter – se der fordøren møter forskjermen for eksempel, antydninger av gamle dagers stigtrinn, radikal og retro på samme tid.

«Det er utrolig å jobbe i et firma som er villig til å ta slik risiko», sier designeren. For det er klart at PT Cruiser er en risk. Og risiko er man ikke vant til i en bransje som vel er en av verdens mest konservative, av ren nødvendighet må det tilføyes, fordi investeringene i nye produkter er så enorme at manglende suksess kan bety undergang, eller i beste fall meget grinete aksjonærer.

«Det er ikke uten grunn vi kalte prosjektet Street Smart» sier Nesbitt. «Vi ville jo projisere noe aktivt, urbant, ikke akkurat beskjedent og tilbakeholdende, kanskje litt aggressivt, og definitivt i tiden, eller gjerne litt forut for «i tiden».

Selv virker han også ganske Street Smart. Selv om han er fra Phoenix, Arizona er vi ganske sikre på at han glir lett inn i Californiamiljøet rundt Chryslers design-utpost der. Der han nettopp har gjort en 7 måneders runde igjen. Uten at han sa det, har vi følelsen av at det er en Detroit 2001-konseptbil det ble arbeidet på der.

Bilbransjens sigøynere
Noe som bringer andre tema på banen, nemlig hvordan designere er bilbransjens sigøynere, og hvordan Andy Warhols prognose på 15-minuttersmennesket ser ut til allerede nå å ha gyldighet for designere. Sigøynerne først: Det tilhører ikke unntakene at et designnavn kan dukke opp hos fire forskjellige bilfabrikker i løpet av en åtte års periode. Hos Chrysler, derimot, ser man noe helt annet i følge Nesbitt. «Folk har en tendens til å bli hos oss», sier han, og låter som en grånende veteran. «Se på Trevor Creed, engelskmann som har vært her siden tidenes morgen, og som nå har ansvar for personbiler og minivandesign. En av de mest våkne designhoder i verden. Og Tom Gale, toppsjefen for all design hos oss. Han er vel snart 100, men har et øye som er meget friskere enn noen av våre. Og som er villig til å ta meget store sjanser på våre vegne».

Ting tyder på at også Nesbitt har tenkt å bli. Andy Warhol da, som sa at i vårt mediesamfunn vil vi nærme oss den virkelighet at ethvert menneske er berømt i 15 minutter. Registeret er fullt av navn på designere som har hatt ansvar for et karosseri eller et konsept, og så har vi aldri hørt noe fra ham igjen. Men heller ikke den kjøper Bryan Nesbitt. «Kjenner meg ikke igjen. Kanskje er det fordi vil bygger fire-fem høyprofil konseptbiler i året, og et par produksjonsbiler. Da sier det seg selv at mange av oss kommer forholdsvis ofte til orde. Ta Osmu Shikado for eksempel, Viper-designer som stadig dukker opp i forbindelse med andre oppsiktvekkende biler. Thunderbolt og Copperhead, for eksempel. Jeg vil ikke si at det er dine typiske 15 minutter», sier han og høres enda mer ut som en som liker seg i jobben.

Bil er formspråk
Selv om han enda ikke har stjernedesignerens ultimate triumf i garasjen: En eller annen rød Ferrari-vogn. Ikke høres han særlig interessert ut heller. Han snakker mer begeistret om den svarte Sciroccoen fra studietiden. Eller den svarte GTIen. Eller den svarte ur Bobla. Gatesmart. Og favorittfargen på PT Cruiser? Gjett. Svart!

Og vi sitter og snakker om hva han egentlig bruker livet sitt til. Disposable fashion vil han i hvert fall ikke forbindes med. Da heller kulturell arkitektur, uten at det låter oppblåst. For bilen er vel med på, i større grad enn det meste, å skape det formspråket, de kulissene, den arkitekturen, vi er omgitt av.

Og da er vi tilbake igjen til utgangspunktet. Designere er spennende mennesker. De kan snakke om litt mer enn Hz og Kb uten at det blir pompøst. Ikke bare kan de også tenke lateralt, de kan fortelle hva de tenker og hvorfor. Hvilket også kanskje kan være grunnen til at det ikke er så lett å holde seg til saken når man er sammen med dem.

Så la meg bare slå fast, for å holde meg til saken. Bryan Nesbitt er med god grunn fornøyd med bilen sin. PT Cruiser ser enda bedre ut på veien enn i en utstillingshall.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer