img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Rover 75 1.8 Club
BILTEST: Er du på jakt etter en bil med karakter? Rover 75 1.8 har karakter så det holder, og til tross for beskjeden motorstørrelse, byr den også på et snev av luksus.

Først publisert i BIL 9 - 2000.

Ikke en gang Jaguar kan hamle opp med Rover 75 når det gjelder å være britisk. Noen mener det blir for mye av det gode, andre synes dette er helt topp og at det er på tide at noen tørr lage noe helt annerledes. Mangfoldet i den øvre delen av mellomklassen har aldri vært større og med 1,8-literen med 120 hk under panseret er R75ern å regne i luksusdelen av klassen. En konkurrent som for eksempel Peugeot 406 1.8 koster ca 250.000 kroner, mens rimeligste R75 1.8 koster 292.000 kroner og vår testbil koster 299.900 kroner. Vil du ha en større motor må du brenne av ytterligere 54.000 kroner og får da en to-liters V-sekser med 150 hk.

Arbeidsvillig firer
Rover 75 er ingen lettvekter og 1,8-literen har en tøff oppgave. Men med ca 12 kg pr hk er akselerasjonen absolutt godkjent. 0 til 100 km/t på 12,2 sekunder er ikke imponerende, men det er raskt nok til å holde følge med trafikken på travle Osloveier. Du må bruke gearspaken relativt hyppig ved landeveiskjøring i norske hastigheter, det skal ikke store motbakken til før farten dabber av. Men legg inn fjerde- eller tredjegear, og du har et absolutt godkjent fraspark. 70 til 100 km/t i femtegear på 12,6 sekunder indikerer at du helst skal legge inn et lavere gear ved forbikjøringer også.

Sammenlignet med den 2.5 V6 vi testet i fjor sommer, er 1,8-literen overraskende fleksibel i femtegearet. Det er først og fremst i de lavere gearene hvor V-sekseren får utnyttet turtallet og toppeffekten den drar skikkelig i fra 1,8-literen.

Nå er dette neppe bilen man velger hvis man vil ta ut sine sportslige ambisjoner innen bilkjøring. Rover 75 er det svenskene kaller “en glidare”, en bil som trives når tempoet er jevnt og det er langt til målet. Kjøreegenskapene er trygge, men langt fra sportslige. Kvikk svingkjøring skjer derfor mykt og i S-svinger blir det forholdsvis store karosseribevegelser. Veigrepet er det ikke noe å utsette på, men den sportslige karakteren glimrer med sitt fravær. Dette er en bil som innbyr til kosekjøring.

Utmerket komfort
Komforten er da også denne Roverens styrke. Lavt støynivå, riktignok litt avhengig av underlaget, sammen med en forholdsvis myk fjæring og demping, sørger for behagelig transport. Som støymålingene viser varierer støynivået mellom slett og grov asfalt svært mye, og vesentlig mer enn for den 2.6 V6 Connoisseur vi testet i fjor sommer. For 1.8 Club vil vi anbefale å velge dekk som gir lite romlestøy. Vår testbil var utstyrt med dekk med hastighetsmerking V, men man kan trygt bruke dekk med hastighetsmerking H. Det alene vil gi litt gunstigere støynivå. Motoren hører du lite til ved vanlig kjøring, og den hissige 1,8-literen har et moderat støynivå også under akselerasjon.

Førerplassen virker, takket være instrumentene, noe gammelmodig. Men ta bort instrumentene, og du vil se at resten av førermiljøet ville passe inn i hvilken som helst moderne mellomklassebil. Moderat bruk av tre og tre farger sørger for at interiøret er moderne og samtidig passe retro.

Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Førersetet har høyderegulering som løfter setet mer i bakkant enn i forkant. De som vil ha litt ekstra støtte under lårene, blir derfor henvist til en lav sittestilling. Stoffsetene gir god støtte sideveis til både lår og rygg.

God plass
Plassforholdene foran er det ikke noe å utsette på, og benplassen for baksetepassasjerene får også godkjent. Mens takhøyden i forsetet er meget god, er den bare sånn akkurat passe i baksetet. 91,5 cm under taket i baksetet kan være litt knapt, og skal man ha store barn der er det en idé at de prøvesitter Roveren. Heller ikke kupébredden imponerer, men tar man hensyn til baksetets utforming og begrenser antall baksetepassasjerer til to, vil de sitte behagelig og ha god plass.

Selv om Rover 75 er vesentlig større utvendig enn konkurrenter som Peugeot 406, Passat og Avensis, er den ikke vesentlig større innvendig, noe de runde karosserilinjene får ta skylden for. Rover 75 er en bil som bære tydelig preg av at design har vært viktigere enn praktiske detaljer. Plassutnyttelsen er derfor moderat, noe du merker svært godt i bagasjeavdelingen. Den lave hekken begrenser bagasjeromvolumet til 432 liter. Det er beskjedent i forhold til enkelte mindre biler i mellomklassen. Den store lukeåpningen sørger likevel for at bagasjerommet oppleves som praktisk og rommelig. Nedfellbar bakseterygg koster 2.400 kroner.

Mye utstyr
I Club-versjon er Rover 75 velutstyrt når det gjelder både luksus- og sikkerhetsutstyr og listen over ekstrautstyr er også lang. Skinnseter kan du få for 16.100 kroner, kullfilter i tillegg til pollenfilter får du for 970 kroner, alarm for kupé koster 2.680 kroner og hodekollisjonsputer koster 1.610 kroner, mens stereoanlegg med navigasjonssystem og kjørekomputer kan leveres som originalmontert ekstrautstyr for 18.750 kroner.

Rover 75 er først og fremst en bil for de som legger vekt på kjørekomforten og gjerne vil ha et interiør som gir et luksuriøst og komfortabelt preg. I den sjangeren mangler Rover 75 konkurrenter. Med 1,8-liters motor er ikke dette blant de sprekeste bilene i denne prisklassen. Men motoren gjør en utmerket jobb, og tar man bilens karakter i betraktning, spørs det om ikke den kvikke fireren er sterk nok. Skal du kjøre med henger eller mye med fullt lastet bil, ville vi vurdere den nye Rover 75 2.0 CDT med 116-hesters utgave av BMWs dieselmotor. I Club-versjon koster den 35.000,- mer enn 1,8-literen, og byr på kraftigere dreiemoment og lavere forbruk.

Den nye Roverimportøren, Britisk Bilimport, venter med spenning på stasjonsvognutgaven av Rover 75 og det med god grunn. Den øvre delen av mellomklassen domineres av stasjonsvogner, og Rover 75 som stasjonsvogn vil nok ha større appell enn sedanen.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer