img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Peugeot 406 SVdt HDi
BILTEST: Komfortabel, rommelig og sterk – Peugeot 406 stasjonsvogn har egenskaper som gjør den til en ypperlig langtursbil. Kanskje 0,5 liter pr mil også virker tiltalende?

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Vår testbil er den dyreste dieselvarianten i 406-programmet. Den har foruten den kraftigste HDi-motoren, også den mest påkostede utstyrspakken. Her er det meste standard, inklusive klimaanlegg, radio/kassettspiller med betjening ved rattet, fjernstyrt sentrallås, elektrisk justerbare forseter og sidekollisjonsputer samt selvfølgeligheter som elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare speil, oppvarmede forseter og lyktespylere.

Førerplassen virker forseggjort, men uten å være overdådig. Setene gir
god sittekomfort, men kjørestillingen kan bli bedre. Det måtte det litt finjustering over tid til for å finne en sittestilling som både ga god lårstøtte og som avlastet gassfoten. Gasspedalens vinkel i kombinasjon med litt svak returfjær gjør nemlig at det er lett å bli for tung på gassen. På fransk manér ligger rattet litt. For å komme så nærme at du når rundt hele rattet uten å måtte lene deg ut av seteryggen, må du derfor sitte litt lengre frem enn det som er naturlig med tanke på avstanden til pedalene.

Førermiljøet byr ikke på overraskelser, men er enkelt å forholde seg til. Betjeningen av klimaanlegget og radioen har sentral plassering på midtkonsollen og et stort tekstvindu viser hvilke innstillinger som er valgt. Her vises også kjørekomputerens data med blant annet informasjon om forbruk, snitthastighet, distanse på gjenværende dieselmengde og utetemperatur.

Nydelig komfort
Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Setene er faste i stoppen, men mykere enn det vi er vant til fra tyske konkurrenter i denne klassen. Lydnivået er det heller ikke noe å utsette på, og for en gangs skyld slipper vi å snakke om støy. Under kjøring oppleves dieselmotorens rolige gange bare som en svak lydkulisse, og sammen med moderat lydnivå fra vind og hjul er lydbildet meget behagelig. Bare ved tomgang og spesielt like etter kaldstart er dieselknakkingen så hørbar at den kan grense til å være sjenerende.

Franske biler er ikke hva de en gang var, og de fleste vil oppleve det som et pluss. Enkelte vil likevel hevde at dagens franske biler er vel faste når det gjelder fjæring og demping. 406 er ikke noe unntak. Den føles tung og bedagelig over de store ujevnhetene og takler disse meget behagelig og stabilt, mens de mindre og skarpe ujevnhetene takles vesentlig fastere. Det er konkurrenter som takler disse behageligere enn 406-eren.

Det helhetlige bildet av komforten blir likevel meget godt, og klimaanlegget og det gode stereoanlegget, som i vår testbil er komplettert med en CD-skifter, bidrar sammen med god finish og et kvalitetsmessig godt inntrykk til at 406 SVdt føles luksuriøs.

406 har fått nye hovedlykter som gir et meget kraftig lys med god rekkevidde på fjernlysene. Skal vi sette fingeren på noe, må det være litt dårlig spredning på fjernlys. Det gjør at en på svingete vei ikke har spesielt godt lys inn i svingene. En annen liten detalj som Peugeot godt kunne endre på, er at du ikke kan vippe vindusviskerne helt ut fra frontruten. Spesielt vinterstid kan det være en fordel å kunne vippe viskerne slik.

Sterk og villig dieselmotor
Tradisjonelt har ikke en toliters dieselmotor vært det bilprodusentene har valgt å putte inn under panseret hvis det var luksus de var på jakt etter, men det var før. Peugeot toliters HDi-motor har ikke bare krefter i overflod, den har også en gange som gjør at den uten blygsel utfordrer bensinmotorer. Moderne og godt avstemte motorfester kan gjøre mye for å redusere vibrasjoner fra motoren. Peugeot har dessuten valgt å bruke en fleksibel overgang mellom eksosmanifolden og resten av eksosanlegget for på den måten å hindre at vibrasjoner transporteres den veien. Dessuten har denne motoren fått delt svinghjul, en løsning vi tidligere har sett brukt i langt mer påkostede biler og som er en effektiv måte å dempe vibrasjoner i transmisjonen. Dette sammen med en motorkarakteristikk som ikke levner noen tvil om at en turbo er i virksomhet, gjør at motoren oppleves som både sterk og smidig.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er ikke spesielt imponerende, men 12,2 sekunder holder så absolutt mål. Hovedgrunnen til de beskjedne 0 til 100-tidene ligger hovedsakelig i at dieselmotoren er kortpustet. Mens bensinmotoren gjerne tåler både 6.500 og 7.000 o/min, har det liten hensikt å dra dieselmotoren over 4.500 o/min.

Sammenlignet med konkurrenter med bensinmotor er kanskje ikke akselerasjonen fra stillestående imponerende, men når du ligger i 70 km/t og trenger litt ekstra fraspark, parkerer 406 HDi de fleste konkurrentene. 70 til 100 km/t på 8,9 sekunder er ikke bare meget bra, det er imponerende og gir en følelse av kraft som vi ikke kan huske å ha opplevd i noen annen bil i denne prisklassen. Er du i tvil om femtegearet er raskt nok, er fjerdegearet garantert raskt nok. 70 til 100 på 6,7 sekunder er en tid mange langt mer motorsterke biler kan misunne den.

Gjerrig
Skal du ha kvikk akselerasjon er det en forutsetning at du ikke lar motoren falle for langt ned på turtallsregisteret. Maks effekt oppnås først ved 4.000 o/min, mens maks dreiemoment kommer allerede ved 1.750 o/min. Motoren trekker villig til under 1.500 o/min, men den sladrer om at den ikke trives i form av kraftige vibrasjoner ved turtall under 1.700 o/min. Det er dessuten først ved ca 2.000 o/min den begynner å vise litt akselerasjonsvilje. I 60-soner er fjerdegearet mest behagelig. Ja, selv i 70-soner vil mange foretrekke at motoren går rolig i fjerdegear fremfor at den vibrerer som følge av litt for lavt turtall i femtegear.

Turboforsinkelse er ikke noe problem. Ladetrykket kommer kvikt og mykt og slik at opplevelsen av akselerasjon er kraftigere enn i flere av de tyske dieselmotorene med direkteinnsprøyting og turbo. Dermed forsterkes inntrykket av kraft. Det er lett å bli fascinert av akselerasjonen, men trekk-kraften alene er også imponerende. I bakkene er denne motoren råsterk og gjør 406 til en ideell bil for den som har behov for trekkvogn og vil ha personbilkomfort og -kjøreegenskaper.

En av HDi-motorens fortrinn ved siden av å være sterk og akselerasjonsvillig, er at den bruker lite drivstoff. Vi målte den til et snitt på 0,6 l/mil ved blandet kjøring og en stor del småkjøring i byområde. Ved landeveispreget kjøring går den lett på under halvliteren pr mil, og legger du opp til sparekjøring er 0,45 l/mil realistisk og ikke spesielt krevende. Med 70-liters tank blir det faktisk så langt mellom tankingene at en lett glemmer dem! Eller hva sier du om å kjøre 1.400 km mellom hver tanking? Motorens nøysomhet blir spesielt imponerende fordi den samtidig er så sterk og 406 så rommelig og komfortabel. Dette er forbrukstall som vi tidligere bare har forventet i mindre biler.

Trygge kjøreegenskaper
406 stasjonsvogn er tross motorkraften ingen sportsbil. Fjæringskomforten ligger på den komfortable siden sånn sett, men uten at kjøreegenskapene straffes. Styreresponsen er god, styrefølelsen det samme og du skal dessuten være ganske så hard mot 406 før den begynner å protestere i form av understyring. På svingete og ujevn vei viser den virkelig sin styrke. Under slik kjøring jevner den effektivt ut de mindre humpene og hullene, og flyter behagelig over de store ujevnhetene uten at det går ut over stabiliteten. 406 gir faktisk inntrykk av å trives når den blir brukt litt hardt.

Bremsene er lette å dosere og ABS sørger for at man i en kritisk situasjon har både kontroll og gode bremseegenskaper. Vi målte korteste bremsestrekning fra 80 km/t til 26 meter, med 27,5 meter som snitt. Det er meget bra.

Rommelig og praktisk
De fleste som velger stasjonsvogn, og spesielt i 406s størrelse, gjør det fordi de har bruk for mye plass til bagasje. 526 liter bagasjevolum opp til rutene når baksetet sitter på plass er ikke mer enn en rommelig mellomklassesedan kan by på. Men tar du bort hattehyllen – 406 stasjonsvogn har faktisk en robust hattehylle – får du god høyde. Lavest er det i lukeåpningen som er «bare» 86,5 cm høy. Baksetet er delt og laget slik at du vipper frem sitteputen før du legger ned seteryggen. Dermed kan du få flatt bagasjeromgulv med 175 cm lengde.

Selve setearrangementet er meget lett å håndtere, og belter og beltelåser faller naturlig på plass når du vipper baksetet på plass igjen. Skal du få lagt ned seteryggen, må du fjerne hodestøttene. Tre hodestøtter og trepunktsbelte på alle de tre sitteplassene bak er standard. Den ekstra nakkestøtten som var montert inn i vår testbil er ekstrautstyr og koster i underkant av 500 kroner.

Peugeot har her en bil som både er rommelig, gir god komfort, har motorstyrke og er nøysom. Sammenlignet med for eksempel en Passat TDi 115 hk oppleves 406 HDi som kvikkere og sterkere, men dens styrke i forhold til Passaten ligger først og fremst på komforten. Peugeots dieselmotor er imponerende stille og behagelig. Kjører du mye og langt er dette en meget sterk kandidat. Kvaliteten later det heller ikke til å være noen grunn til å sette spørsmålstegn ved. Vår testbil har vært fryd å ha med å gjøre. I tillegg til god finish gir den en bunnsolid følelse av kvalitet.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer