img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volvo S80 2.0 LT: Super svenske
BILTEST: Meningene om Volvo S80s design er mange og sprikende, men komforten, kjøreegenskapene og motorene er de fleste enige om er førsteklasses.

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Da jeg tidligere i år kjørte Volvo S80 i Gøteborg, var det toppmodellen T6 med den tverrstilte rekkesekseren og den femsylindrede 2,4-literen jeg disponerte. 2,4-literen med 170 hk var et hyggelig bekjentskap. Det var derfor med en stor porsjon spenning jeg i slutten av oktober endelig fikk lagt hendene på rattet i Volvo Norges rimeligste S80 – 2.0 LT med lavtrykkturbo og 163 hk.

Jeg jobber fortsatt med å venne meg til Volvos nye toppmodell blant sedanene. Linjene er uvante og det skal bli spennende å se hva Volvo kommer med som oppfølger til dette. Det kommer jo etter hvert en stasjonsvogn på samme plattform, men med en helt egen design. Stygg er S80 ikke, men som nevnt trenger jeg litt mer tid til å bli helt fortrolig med linjene.

Nydelig 2-liter
Volvos femsylindrede motorer kjenner vi fra 850 og S/V70, men de har fått en rekke endringer som blant annet skal gjøre S80 i stand til å møte også kommende utslippskrav. Den femsylindrede 2-literen skiller seg overraskende lite fra 2,4-literen når det gjelder effekt. 2,4-literen har riktignok 7 hk mer, men maks dreiemomentet er det samme. Forskjellen ligger i at 2-literen når maks moment allerede ved 1.800 o/min, mens 2,4-literen ikke når toppen før ved 4.500 o/min.

Det kraftige dreiemomentet ved lave turtall har gjort det mulig for Volvo å utruste 2-literen med en gearkasse med svært så lang utveksling. Ved 80 km/t ligger turtellernåla under 2.000-merket. Ved så lave turtall er det lite akselerasjon å hente, men gir du bare gass nok er det ikke noe å utsette på trekkkraften. Ladetrykket bygges raskt opp og du skal være ganske så var for å merke noen forsinkelse.

Hvis du vil utnytte motorens akselerasjonsvillighet fullt ut, skal du la motoren få litt turtall. Det innebærer at tredjegearet er det mest anvendelige ved forbikjøringer og den lange utvekslingen gjør at også andregearet kan brukes vesentlig hyppigere enn i de fleste andre biler i denne klassen. Ettersom motorstøy ikke er noe problem ved noe turtall, er ikke det grunnen til Volvos valg av utveksling. Det er nok heller utslippskravene og kravet om lavere forbruk som har gjort dette attraktivt for Volvo.

Sterk på lave turtall
Er du villig til å bruke et lavere gear enn du normalt ville i en annen bil med samme motorstørrelse, er ikke den lange utvekslingen noen ulempe. Akselerasjonstestene våre avslører at S80 2.0 LT har mer å rutte med enn du får følelse av fra plassen bak rattet. 70 til 100 km/t i tredjegear går overbevisende kvikt, og heller ikke i femtegearet er den noen sinke på flat mark og mye raskere enn du får følelsen av.

Bare ved igangsetting i motbakke kan den lange utvekslingen by på problemer, et problem som blir større desto tyngre bilen er lastet. Nå er ikke S80 2.0LT god å sette i gang når den står på flat vei heller. Du skal mate på ganske så mye gass for å unngå at motoren «går i kjelleren» og kveles i det clutchen får inngrep. Et problem jeg vil tro Volvo skulle greie å fikse ved en liten omprogramering av motorstyringsprogrammet.

Ettersom motoren er avhengig av litt turtall for å yte sitt beste, kan det bli relativt mye sjalting. Automatgear kan derfor være et godt alternativ og en firetrinns automatkasse leveres mot 18.000 kroner i pristillegg.

Den manuelle femtrinnskassen er lettsjaltet og clutchen lett å dosere, og sammen med en førerplass som ligger tett opp til det perfekte når det gjelder ergonomi, oppleves S80 som svært lettkjørt – når du først har kommet i gang vel å merke. Volvosetene gir god støtte til både rygg og lår, og med separat høyderegulering av for- og bakkant av setet, samt et ratt som kan reguleres både horisontalt og vertikalt, er det få som ikke finner seg til rette i denne førerplassen. Elektrisk regulering av setene koster 8.900 kroner og er inkludert sammen med innfellbart sidespeil og bakkebelysning i speilene i «Premiumpakke».

Komfortabel
Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, men det lyse dashbordet gir kraftige reflekser i frontruten ved kraftig over- og motlys. Designmessig er det ikke noe å utsette på interiøret, men fargevalget blir litt for nøytralt, og spesielt metallistene i dashbord og dører gir lite kontrast. Gearspaken har samme materiale, og i sterk kulde skal du nok ha hansker på for ikke å fryse fast.

Med 2-literen under panseret har Volvo valgt forholdsvis komfortabel fjæring og demping. Likevel er S80 svært så medgjørlig både i kritiske manøvre og på svingete vei. Den krenger litt, men god styrerespons og forholdsvis god kontakt med veien, gjør at den plasserer seg blant de mer sportslige sedanene i dette segmentet.

Komforten er det likevel ikke noe å utsette på. Støynivået er behagelig. Du hører nesten ikke motoren, og vindstøy er ikke noe problem. Lyder fra hjulene, både i form av en svak romlestøy på grov asfalt og i form av direkte lyder fra hjulene ved kjøring på grusvei eller våt asfalt høres derimot, men uten at det blir sjenerende. Nettopp et slikt støybilde gir en kontakt med veien som kan være nyttig under krevende føreforhold.

Mens den 2.8 T6 med 225/50ZR17-dekk som jeg kjørte i Sverige var følsom for langsgående spor, er 2.0LT med 215/55VR16-dekk vesentlig snillere og taklet piggslitte hovedstadsveier meget godt. Komforten er også bedre med de smalere dekkene. For vinterdekkene kan Volvo levere 15-tommers aluminiumfelger beregnet for dekkdimensjon 205/60-15.

Mange utstyrsalternativer
For de som ønsker egenskaper mer mot det sportslige, kan du få 17-tommers lettmetallfelger også til 2.0LT, men da må du regne med litt mer sporing på piggslitte veier. Ønsker man en enda mer sportslig kjørekarakter, kan et senkesett med sportslige fjærer og dempere leveres mot et pristillegg på 5.200 kroner.

S80 kan leveres med flere ulike utstyrspakker. Komfortpakken som vår testbil var utstyrt med, inkluderer blant annet koppholdere i armlene bak, make-up speil med lys, kjørekomputer, cruisekontroll, kurve/tåkelys og klimaanlegg og koster 17.900 kroner. Radioen med CD-spiller koster 15.000 kroner og gir ifølge vår stereomann en meget akseptabel lydkvalitet. Vil du fjernstyre radioen fra rattet, koster det 1.500 kroner.

Vår testbil var dessuten utstyrt med en designpakke, Wasa u/panel, som består av Miram lettmetallfelger, Wasa stofftrekk og fargetilpasset skinnratt. Prisen på denne er satt til 14.500 kroner. Velger du Wasa med panel, får du trelister i stedet for metallister på dører og dashbord. Du kan få de fleste utstyrsdetaljene separat, men finner du en pakke som har det du er på jakt etter, blir det i de aller fleste tilfeller rimeligere.

Sikkerhetsutstyret er derimot standard i S80. Du kan velge om du vil ha kollisjonspute på passasjersiden eller ikke uten noe form for pristillegg. En fiks detalj er de fremfellbare hodestøttene i baksetet. Ved at hodestøttene vippes forover kan ikke passasjerene i baksetet unngå å måtte bruke dem.

Mens utstyr som passiv sikkerhet er standard, finner du utstyr for aktiv sikkerhet på listen over tilleggsutstyr. Både antispinnregulering og stabilitetskontroll er ekstrautstyr. Det første koster 5.000 mens stabilitetskontroll, Volvo kaller det Dynamisk Stabilitet/Traction kontroll, koster 12.500 kroner. Komplett telefon koster 13.500 kroner.

En Volvo S80 i standardutførelse til 399.000 kroner er en forholdsvis basic sak uten at den er helt ribbet, men det er først når du begynner å forsyne deg på listen over tilleggsutstyr den får preg av luksus. Vår testbil koster 453.900 kroner.

Er du på jakt etter et alternativ til Audi A6, BMW 5-serie eller Mercedes E-Klasse, har du her et meget godt et. Og du trenger ikke å bli skremt av at den har bare 2-liters motor. Den femsylindrede Volvo-motoren har krefter så det holder, men du må bruke gearspaken relativt flittig, hvis du da ikke velger automatgear.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer