img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Citroën Saxo 1.4i SX: Komfort til lavpris
BILTEST: AX var akkurat så liten at den ikke ble tatt på alvor. Slik sett får Saxo et langt enklere liv. Den er større og rommeligere og ikke minst; den ser større ut. Vi har kjørt en Saxo 1.4i SX gjennom vårt testprogram og er ikke i tvil; her får du mye komfort og bil for pengene.

Først publisert i BIL 1 - 1997.

Citroën AX var akkurat for liten til det norske markedet og greide aldri å klatre til topps på salgsstatistikken. Saxo er større og ser større ut. Akkurat riktig størrelse når konkurrentene heter Fiesta, Polo og Corsa. Sammenlignet med AX er Saxo 19 cm lengre og har 10,5 cm lengre akselavstand. Sammenligner vi med Volkswagen Polo er lengden den samme, mens Saxo har 1,5 cm kortere akselavstand.

Trangt i baksetet
Franskmennene har vært flinke når det gjelder plassutnyttelse, men selve karosseriformen men den skrånende bakluken skaper begrensninger. Sammenlignet med Polo og Opel Corsa har derfor Saxo et noen trangere baksete enn de to konkurrentene, men den har bedre plass enn Ford Fiesta. Takhøyden er litt knapp, men utformingen av baksetet — det er lavt med en kort sittepute som dessuten er vinklet slik at en får dårlig lårstøtte — gjør at det føles trangt. Med litt bedre lårstøtte ville barn hatt god sittekomfort. Adkomsten til baksetet er enkel og god tatt i betraktning at vår testbil har bare tre dører. Hendelen som betjener forsetene sitter litt vel lavt. En hendel oppe på seteryggen hadde gjort det hele enklere.

I bagasjeavdelingen er derimot plassutnyttelsen god med en minste bredde på hele 108 cm. Dette er muliggjort takket være det kompakte bakhjulsopphenget med torsjonfjærer. Men høyden opp til hattehyllen er ikke imponerende og den er mindre enn i både Fiesta, Corsa og Polo. Et volum på 280 liter er likevel meget bra. Baksetet er delt 1/3-2/3 og ved at du vipper frem sitteputen får du flatt gulv i 120,5 cm lengde. Setet er dessuten enkelt å hekte av hengslene og ta ut.

Gode forseter
Mens Saxo er en småbil når det gjelder bakseteplass, oppleves den som rommelig for forsetepassasjeren og sjåføren. Benplassen er riktignok ikke imponerende. Som i de fleste småbilene blir det trangt for sjåførens venstrefot, men ikke verre enn at jeg holdt ut en etappe på drøyt 500 km uten problemer. Mens både Citroëns og Peugeots biler har hatt en tendens til å ha forseter med dårlig lårstøtte, har de virkelig funnet løsningen i Saxo. Her er sitteputens vinkel slik at du får god støtte under lårene samtidig som sitteputen også er lang. Sidestøtten i sitteputen får godkjent, men til ryggen kan den bli bedre. Hodestøttene er nær hodet, men er du 180 eller høyere blir de litt korte.

Saxo har et ryddig og oversiktlig førermiljø. Første gang jeg så det mente jeg helt bestemt å ha sett samme design tidligere, nemlig i Suzuki Baleno. Hovedlinjene er de samme, men noen forskjeller er det og Citroëns utgave fungerer bedre. Den eneste spesielle løsningen er friskluftdysen midt på dashbordet; når du skal regulere vinkelen på luftstrømmene, vipper du hele dysen. Førerplassen fungerer godt, men skulle jeg ønske noen endringer, må det være en mulighet til å justere rattet både horisontalt og vertikalt. Slik rattet står nå er det det som bestemmer hvor langt bak en kan flytte førersetet og det er lett å komme for nær pedalene.

Kvikk 1,4-liter
Vårt testbil har 1,4-liters motor som ved første møte kan virke litt tafatt, men når en blir kjent med den er den et liten kvikkas. 0 til 100 på under 12 sekunder er akseptabelt og vår testbil var et sekund raskere enn fabrikkens tall. Motoren drar jevnt over hele turtallsregisteret og er ikke avhengig av høyt turtall for å gi litt, men den krever litt hard omgang med gasspedalen. Ikke slik at du må kjøre på høyt turtall, nei, du må bare sørge for å dytte gasspedalen helt i bånn. Da først våkner motoren skikkelig til liv. Når gasspedalen passerer et bestemt punkt kommer en merkbar effektøkning, og etter som det punktet ligger temmelig nær full gass, må du venne deg til å være litt hardere på gasspedalen enn normalt.

Gearkassen passer motoren perfekt. Avstanden mellom gearene er passe og til fjerdegear gir god trekkraft i bakkene. Femtegearet er langt og selv om trekkraften er god, er det lite akselerasjon å hente der.

Meget god komfort
Støynivået fra motoren blir behagelig lavt med så lang utveksling, og ved norske motorveihastigheter er det akseptabelt. Gear-skiftet er lett, men ikke blant de mest presise og gir det et litt billig inntrykk.

Hvis du er på jakt etter en bil med sportslig karakter, har du ikke kommet i riktig bil. Citroën har tydeligvis lagt vekt på komfort når de har satt opp fjæring og demping til Saxo. Sammenlignet med de tyske og japanske konkurrentene, er det ingen tvil om at Saxo har bedre fjæringskomfort. Den kan uten blygsel utfordre større biler på dette området. Samtidig er den også fast, noe som kommer kjøreegenskapene til gode. I forhold til AX er Saxo et tydelig fremskritt hvis vi legger kjøreegenskapene til grunn. Styringen er ikke blant de mest kontante, men den er presis og understyringen er ikke like påfallende som i AX. På islagte veier er Saxo lett å kontrollere og du slipper overraskelser. Fremkommeligheten er også god og stabiliteten i snø byr ikke på problemer. Den liker seg imidlertid dårlig når det blir sporete. Vi vet fra tidligere dekktester at Michelins vinterdekk har en tendens til sporing under akselerasjon på sporete vei, så det er mulig vi kan gi dekkene skylden for Saxos sporingstendenser.

Den behagelige fjæringen gjør Saxo til en ypperlig bil for den som kjører langt. Samtidig er den lettkjørt og hendig i bytrafikken. C-stolpen er litt ruvende, men ellers er Saxo oversiktlig og enkel å beregne.

Mye utstyr
Kvalitetsmessig har det skjedd mye hos Citroën de siste årene. Når Saxo likevel gir et noe billigere inntrykk en sine argeste tyske konkurrenter, skyldes det i stor grad billige lyder. Litt bedre støydemping ville lett gitt Saxo et mer robust preg. Når vi ser på detaljer, er det nemlig ingen grunn til at Saxo skal virke billigere enn konkurrentene.

1,1-literen til 119.900 kroner er bestselgeren i Saxo-programmet og det er først og fremst i byene du finner Saxo-eierne. Når jeg likevel holder en knapp på 1,4-literen, skyldes det ganske enkelt at denne motoren har bra fraspark samtidig som den går relativt billig. Vårt testforbruk er nok noe høyere enn normalt, blant annet fordi den faste langturen vi legger inn i alle testene, drøyt 800 km, foregikk i kraftig snøvær på dårlig brøytede veier. Dette ga nesten samme forbruk på langkjøring som ved bykjøring.

Utstyrsmessig stiller Saxo 1.4i SX godt rustet. Lyktespylere, kollisjonsputer, høyt bremselys, sentrallås, elektriske vindusheiser, oppvarmede forseter og ABS er med på listen over standardutstyr.

1.4i SX er den eneste Saxo-modellen som også er tilgjengelig med fem dører. Prisen øker da til 144.900, men har du unger som skal bruke baksetet, er det vel anvendte kroner.

Konklusjon
I forhold til de tyske konkurrentene gir Saxo et billigere inntrykk, men den har et utstyrsnivå som i stor grad kompenserer for dette. Når det gjelder komfort er det ingen av de etablerte i klassen som tukter Saxo, ja det er faktisk enkelte større biler som også har problemer med å matche Saxos fjæringskomfort. Dette er en bil det er lett å kjøre langt med samtidig som den er hendig i bytrafikken.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer