img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nissan Primera 2.0 SLX
BILTEST: Da Nissan introduserte andre generasjon Primera, var det kjøreegenskapene det ble snakket mest om, og det med god grunn. De var da også den viktigste grunnen til at vi valgte Primera til vår testbil i vinterens vinterdekktest. En test som foruten å sette Primera på prøve under vinterlige forhold, også ga den en tur til Syd-Frankrike og Italia.

Først publisert i BIL 5 - 1997.

Primera kom ikke spesielt godt ut på området komfort da vi kjørte den i sammenligningstest med Peugeot 406 og Volkswagen Passat i fjor høst. Den gang var det den sportslige SRi-modellen vi kjørte, nå er det SLX-utgaven med mykere fjæring og demping og svakere krengningsstabilisatorer vi har kjørt. Og den har fått prøvd seg mer enn de fleste av våre testbiler.

Første etappe i testen var vinterøvelsene i vår vinterdekktest. Noe som innebar at vår testbil fikk tilbakelegge time etter time på isbane og på dårlig brøytede vinterveier og fikk gjennomgå akselerasjons- og bremsetester med utallige repetisjoner. Deretter fikk den hente seg inn hos importøren, før vi igjen la hendene på den og satte kursen mot Syd-Frankrike og Goodyears testanlegg i Mireval ved Montpellier. Her var det på´n igjen med vannplaningstester, handlingtester, unnamanøvre og støyprøver. Deretter gikk turen til Roma og fra Roma kjørte vi fuglefluktlinjen hjem. Det er først og fremst den sportslige karakteren som skiller SRi-modellen fra vår testbil. Foruten det stivere understellet, har SRi også mer profilerte seter slik at du sitter litt stødigere enn i familieutgaven SLX.

Fortsatt sportslig
Forskjellen mellom de to er svært så merkbar, ikke minst med tanke på fjæringskomforten. Likevel har Primera SLX en sportslig karakter og er ikke med og konkurrerer om førsteprisen som mest komfortable mellomklassebil. Det er spesielt måten den takler de små og skarpe ujevnhetene på som sørger for det, men også støynivået er et lite hakk for høyt.

I forhold til SRi er den likevel et klart fremskritt og sammenlignet med Mitsubishi Carisma og Volvo S40, hevder faktisk Primera seg godt.

Den litt mykere fjæringen og dempingen i kombinasjon med mykere krengningsstabilisatorer og 65-profil dekk, gjør at SLX ikke har samme kontante oppførselen i svinger som SRi. Men det er nok å ta av og de fleste vil oppfatte Primera SLX som en sportslig avstemt bil. Den krenger lite og karosseribevegelsene er moderate. Bare når en treffer på kombinasjonen sving og store ujevnheter er det en liten tendens til husking som vi ikke kjenner fra SRi.

God arbeidsplass
Våre testsjåfører fant seg raskt til rett i Primeraen. Førerplassen er ryddig og oversiktlig og virker intim med kort avstand til dashbordet. Du har bilen tett innpå deg, noe som gjør at førerplassen kan virke litt trang, men de fleste vil finne at det den likevel er rommelig. Det er først og fremst når det gjelder kupébredde Primera er litt trangere enn de rommeligste konkurrentene i klassen.

Når du setter deg inn i Primera slår ikke komforten mot deg. Setene virker litt vel faste og det kan til å begynne med virke som om de klemmer på feil sted. Men både våre testsjåfører og jeg oppdaget at dette er et førersete som tåler lange arbeidsøkter og lange etapper. Sidestøtten er god og med separat høyderegulering av for- og bakkant av sitteputen er det lett å finne en god sittestilling med riktig støtte til lårene. Rattet har høyderegulering, men vi ønsker også å ha muligheten til å trekke det litt til oss, det ville gitt en perfekt kjørestilling.

Plassforholdene i baksetet er blitt vesentlig bedre enn i forgjengeren og dagens Primera ligger på gjennomsnittet for klassen med tanke på benplass og takhøyde i baksetet. Med unntak av noen millimeter har kombikupéen samme kupémål som sedanen. I bagasjeavdelingen er forskjellen derimot litt større. Volumet er litt større i kombikupéen, men 15 liter forskjell er knapt nok merkbart. Den store bakluken gjør derimot forskjell og kombikupéen har en meget fleksibel bagasjeromløsning. Sitteputene i baksetet er fastmonterte. Du får derfor ikke et helt flatt bagasjeromgulv når du legger ned bakseteryggen, men hellingen er liten og setearrangementet er enkelt å bruke.

I første generasjon Primera var varmeapparatet et svakt punkt. Det er nå rettet på. Varmekapasiteten er god og det er lett å regulere luften dit du vil ha den. Vår testbil fikk ettermontert klimaanlegg før vår tur til sydlige breddegrader, et anlegg som blir å finne i Primera denne våren og sommeren og som koster 8.700 kroner. Klimaanlegget har manuell temperaturinnstilling og viste seg svært så effektfullt og lett å regulere under turen i Frankrike og Italia hvor selv februarsolen kan være nokså intens. Men det koster å bruke klimaanlegg, slår du på anlegget i en bakke vil du straks merke at motoren drar litt tyngre, et fenomen som er felles for de fleste biler med klimaanlegg.

Turtallsvillig to-liter
Primera SLX og SRi har samme motor, den velkjente to-literen som nå gir 130 hk. En motor som ikke imponerer under norske forhold. For norske forhold er utvekslingen litt for lang til at motoren kommer til sin rett. Den har rett og slett ikke turtall nok i femtegear til å gi akselerasjon og trekkkraft nok i bakkene. Legger du derimot inn fjerde- eller tredjegear er den svært så villig. Fordelen med den lange utvekslingen er selvsagt at bensinforbruket havner på et gunstig nivå. For vår testperiode var snittforbruket 0,89 l/mil. Det inkluderer all transport på landevei, også motorveikjøring i Tyskland, Frankrike og Italia, altså ikke selve dekktestkjøringen. 0,89 l/mil på slik kjøring er absolutt godkjent.

Nissans to-liter har ikke vært blant de mest stillegående og vibrasjonsfrie motorene og det inntrykket henger fortsatt med. Den har en hard gange på lave turtall og under akselerasjon i de to første gearene blir motorlyden påtrengende. Også i turtallsområdet 2.500 til litt over 3.000 o/miner det litt motorstøy. Men når du kommer over 3.000 o/min, går motoren jevnere igjen og ved motorveikjøring i hastigheter mellom 130 og 180 km/t går den nydelig. Da er motoren dessuten i et turtallsområde hvor den har masse dreiemoment og er overraskende sterk og akselerasjonsvillig. Det er tydelig at Nissan har lagt vekt på kontinentale motorveihastigheter når du har satt opp motor og transmisjon.

For norske forhold må du derimot regne med å bruke gearspaken ganske flittig. Gearskiftet er ikke blant de mest presise, men fungerer uproblematisk. Alle Primeraene vi har kjørt i Norge har hatt mer eller mindre transmisjonsstøy, et problem vi også registrerte i vår testbil. En annen detalj vi misliker er at det rykker litt vel mye når du går av og på gassen i lave hastigheter, som for eksempel ved køkjøring.

Førsteklasses kjøreegenskaper
Det er ikke bare motoren som trives ved høye hastigheter, også hjuloppheng og styring er god tilpasset høye hastigheter og spesielt på italienske motorveier hvor svingene kan komme tett trives Primera godt. Når hastigheten tipper over 130 km/t merker en at krengningen gjør seg gjeldende, men stabiliteten er god og takket være god styrefølelse og kontakt med veien føles Primera sikker under slike forhold. Det som imponerer mest med Primera, er den gode kontakten med veien. Komforten lider litt, men du verden hvor mye bedre sjåfør du er når du føler hva bilen gjør. Det gjelder spesielt på vinterføre, men også ved rask kjøring på bar asfalt er det en fordel å ha god kontakt med veien.

Også på andre områder har du god kontakt med veien. Støynivået i Primera er nemlig ikke blant de laveste. Både vindstøy, støy fra hjulene og støy fra motoren merkes, men den gjennomtrengende romlestøyen fra hjulene glimrer med sitt fravær og støybildet i Primera er lett å leve med og spesielt på vinterføre er det faktisk en fordel at en hører litt av den utvendige støyen fra vei og hjul.

Mye utstyr
Primera SLX har et høyt utstyrsnivå. Foruten de faste utstyrsdetaljene som to kollisjonsputer, ABS-bremser, startsperre, fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser, 6 høyttalere, oppvarmede seter og sidespeil, setter vi stor pris på lyktepusserne. Primera har kraftige hovedlys med separate nær- og fjernlyskastere. Men balansen mellom nær- og fjernlys kan bli bedre. Når du kobler over til fjernlys forsterkes lyset i nærlysområdet litt for mye, slik at det til en viss grad overdøver fjernlyset. Fjernlyskasterene hadde faktisk gitt bedre rekkevidde hvis nærlyset ikke hadde vært tent samtidig.

Den fjernstyrte sentrallåsen er enkel å bruke, men senderen har litt for lang rekkevidde og en bør derfor være forsiktig slik at man ikke ved et uhell låser opp bilen uten at en er klar over det.

Konklusjon
Primera SLX har bedre komfort enn SRimodellen, først og fremst når det gjelder fjæring og demping, men komforten kan fortsatt bli bedre. Støynivået kan reduseres og da først og fremst støyen fra motor og transmisjon. Nissan bør dessuten jobbe litt med finishen. Plastdetaljene i interiøret og trekket i bagasjeromluken gir et billig preg i forhold til konkurrenter som Mondeo, Passat og 406.

Primeras sterke side er kjøreegenskapene og de er der selv i den litt mykere SLX-modellen. Dette er en bil som det er lett å leve med, som trives når etappene blir lange og kjøreforholdene krevende. Spesielt på vinterføre setter vi pris på Primeras sikre kjøreegenskaper. Når det gjelder plassutnyttelse og utstyr har den ikke noe å skamme seg over sammenlignet med de argeste konkurrentene. Dette er en bil for de som liker å kjøre bil og ikke bare bli transportert.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer