img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 523i: Ny referanse
BILTEST: Når 5-serien endelig kom til Norge var køen av forventningsfulle testkjørere stor. Jeg blir avspist med 4 knappe dager, hvilket er i minste laget for å komme under huden — eller panseret — på en slik bil. Men langturen ble en opplevelse jeg ikke glemmer med det første.

Først publisert i BIL 3 - 1996.

Når BMW introduserer en ny modell er det med en klar målsetting om å være ledende på kjøreegenskaper, sikkerhet og teknikk. Og det lykkes de ofte med. 5-serien har antispinnregulering som standardutstyr, noe som burde gjøre den egnet for norsk vinterføre. Derfor var mine egne forventninger også høye.

Ute er det februarmørkt og kaldt når testturen starter. Termometeret viser –12,5° C. Selv om «vår» 523i ikke har det mye omtalte varmebatteriet, gir klimaanlegget likevel raskt varme i kupéen. Og når vi nå er inne på kupéen — her er allverdens plass i forsetene. Kupéen er 143,5 cm bred, og med setet i bakerste og laveste posisjon er benplassen 116,5 cm og takhøyden 100,5 cm. Men på grunn av en mørk kupé ser det ikke slik ut.

Liten plass bak
Setene er trukket i et mørkegrått stoff, og kupélysene det eneste som lyser opp. Resten av interiøret er svært mørkt, og gir derfor inntrykk av at kupéen er mindre enn den egentlig er. I baksetet er det derimot trangere om herligheten. Kupébredde på 139,5 cm er tilstrekkelig, men ikke enorm. Benplassen er mindre imponerende. I forhold til en konkurrent som Mercedes E 230 oppleves bakseteplassen som vesentlig mindre.

Og det er nettopp Mercedes E 230 som er den naturlige konkurrent. Størrelse, bakhjulsdrift, en god dose motor og en prisklasse som gjør bilene uoppnåelige for de fleste av oss er fellestrekk. E Klasse este ut ved fjorårets modellskifte, men også BMWs 5-serie har lagt seg ut. I forhold til forgjengeren har den blitt 5,5 cm lengre, 4,9 cm bredere og 2,3 cm høyere. Likevel blir Mercedes en klar vinner på plass. Utvendig er det ikke rare forskjellen, men innvendig er Mercedes E-serie vesentlig større enn BMW’s 5-serie. Imidlertid dreier bilkjøp seg om mer enn hvor mange centimeter med bil man får for hver krone man bruker på kjøpet.

Imponerende fleksibel
Det er ikke til å komme unna at det meste dreier seg om følelser, og de var mange, men dog delte når jeg lot meg transportere langs E-18 retning Drammen. Den nye og veltrimmede rekkesekseren murrer knapt hørlig og lurte meg opp i stry ved første møte. Den går så stille og har et så enormt bunndrag at jeg ble narret til å tro at jeg kjørte med automatgear. Det var slett ikke riktig, konstaterte jeg da jeg kvalte bilen før et lyskryss. Men til tross for forsikringer om at bilen hadde gode kjøreegenskaper var jeg skeptisk til bakhjulsdrift på vinterføre.

Før Lier svinger jeg av E-18, og har planlagt turen mot Vikersund via Sylling. Ved enkelte anledninger får jeg sjansen til å teste ut hvor seig motoren egentlig er. Og når bilen akselererer uanstrengt fra under 40 km/t og 1.000 o/min i femtegear får begrepet fleksibilitet ny mening. Min oppmerksomhet henledes av en gul lampe som blinker iltert og minner meg på at det faktisk er ganske så glatt på veien. Elektronikken trår hjelpende til, og sørger for at dekkene hverken spinner eller blokkeres. Den hjelpen kan være god å ha. For bak rattet i en BMW 523i får jeg ofte inntrykk av at jeg kjører saktere enn jeg egentlig gjør, og at veiforholdene og -grepet er bedre enn de er.

Fra sedat til frisk
Elektronikken i 523i sørger for mer enn antispinnregulering. ASC + T er benevnelsen BMW bruker på sitt system. På samme måte som følerne for ABS-bremsene registrerer hastighetsforskjeller mellom hjulene ved bremsing, bruker ASC + T de samme følerne for å registrere hjulspinn på bakhjulene. Dersom et av disse begynner å spinne, vil motorkraften reduseres. Hvis dette alene ikke er nok, vil også bremsen aktiveres på det hjulet som spinner inntil hjulene får lik rullehastighet.

Men systemet gjør mer enn som så. Det har nemlig innebygget en funksjon som BMW kaller ETC (Engine Torque Control). Dersom et av drivhjulene låses når du bremser på motoren, som for eksempel hvis du er litt uvøren når du legger inn et lavere gear, vil elektronikken gi en hjelpende hånd i form av litt ekstra gasspådrag slik at hjulene ikke blokkeres.

Dermed er de fleste av bakhjulsdriftens ulemper på vinterføre redusert til et minimum. De som synes at dette blir for kjedelig, kan når som helst slå av antispinnreguleringen, men etter å ha kjørt litt uten antispinnregulering, lar jeg det helst stå på. 523i er fortsatt morsom å kjøre, ikke minst fordi den er svært komfortabel. Og du kan når som helst skifte fra en behagelig sedat kjørestil til en friskere og mer aktiv. BMWen passer like godt til begge deler.

Selv om det nå er nesten umulig å få bilen til å oppføre seg uskikkelig, skal man vokte seg vel for å tro at elektronikken opphever fysikkens lover. Går det for fort, så går det for fort. Og da går det som oftest galt. Jeg oppdaget også at det faktisk ikke er umulig å få en 523i med antispinnregulering til å overstyre.

50/50 fordeling
Etter en stopp i Vikersund legges turen mot Krøderen og langs riksvei 7. Det eneste jeg savner er sola. Jeg har da likevel ingenting å klage på. Jeg sitter behagelig, sitteputen er tilstrekkelig lang for lårene, og sidestøtten får godkjent. Setene kan justeres i alle himmelretninger, og når rattet også byr på de samme mulighetene, skal det godt gjøres å ikke finne seg til rette i denne bilen.

Den presise styringen er også med på å gjøre en lengre tur til en uanstrengt affære. Men presis styring til tross — på glatt føre er ikke tilbakemeldingen fra veibanen alt for god. Selvfølgelig er det greit å ikke kjenne at det rister i rattet når man kjører over skarpe ujevnheter, men en kraftig demping sørger også for at du ikke får formidlet viktige signaler fra veibanen.

Det får jeg full anledning til å vite mer om når jeg svinger av ved Bromma. Lia som fører oppover mot Hallingnatten er krevende på det glatte føret. Den gule varsellampa blinker nærmest konstant, men bilen jobber seg frem uten større problem. De bayerske ingeniører har nemlig gjort noen kunstgrep for å fordele vekten gunstigst mulig. 523i har bare 20 kg mer vekt på for- enn bakakselen, det hjelper betydelig på norsk vinterføre.

Eksemplarisk ergonomi
Veien gjennom Eggedal og Sigdal er alt annet enn kjedelig. Her er nok av svinger, og veikvaliteten varierer fra det superbe til det elendige. Innimellom følger veien elven Simoa, og vekslende temperatur sørger for like vekslende føreforhold. På det verste viser termometeret en utetemperatur på – 22°C, og veiene er både glatte og sporete. Men BMWen takler utfordringene uten særlig nøling, og i alle fall uten å hive og kaste på seg i særlig grad, hverken over store eller små ujevnheter.

Etter en fotoseanse ved Blaafarveverket lar jeg meg transportere tilbake til Oslo på den mest behagelige måte. Jeg blir imponert over originalradioens RDSdel, men også forsterkeren og kassettspilleren henger godt med. Lydanlegget er godt gjennomtenkt med hensyn til både betjening og plassering av de seks høyttalere rundt i bilen. En liten detalj ved lydanlegget er at enkelte betjeningsfunksjoner og ladeluken for kassetter er skjult bak en pyntelist når anlegget er i bruk. Dette sørger for at sjåføren har minimalt med funksjoner å bekymre seg om under kjøring. Samtidig understreker det ergonomien i bilen generelt.

En annen detalj er vindusviskerne. Intervallbryteren kan «huske» ditt ønske om intervallfrekvens — to trykk med ønsket mellomrom og teknikken overtar. Jeg har lett, men har hatt vansker med å finne feil, mangler og ubekvemmeligheter i bilen.

Hovedinnvendingen er plassutnyttelsen, eller rettere sagt mangelen på denne. Bagasjerommet er i og for seg rommelig, men det er langt, smalt og lite fleksibelt. Det kan en nedfellbar bakseterygg rette på, men da blir prislappen 6.400 kroner høyere. Benplassen i baksetet er litt knapp, spesielt i forhold til bilens ytre mål. Til slutt kommer man ikke forbi prislappen. Selv om BMW Norge har fått til bedre priser enn tidligere, er en BMW 523i slett ikke billig.

Sikker familiebil
Men som et kjøretøy og arbeidsplass er bilen fenomenal. Motoren er både seig, rask og fleksibel. Gearkassen er myk som smør, men likevel så presis at jeg har til gode å oppleve bedre. Hjuloppheng og seter sørger for komfortabel transport, enten det nå er på en setervei i Lom eller på autobahn i Tyskland. Skulle jeg velge en bil som arbeidsplass, og hverken plass eller pris hadde spilt noen rolle, hadde valget vært enkelt.

BMW 523i konkurrerer i et snevert segment. Biler i prisklasse 450 - 500.000 kroner er oftest de rene sportskupéer, eller trimmede familiebiler a la Volvo 850 T5 og Saab 9000 turbo. De mest sammenlignbare bilene er Xedos 9, Volvo 960 og Mercedes E Klasse. Xedos 9 er en bil med alt tenkelig utstyr og litt til, men som neppe kan konkurrere med BMWs karakter. Volvo 960 er — i likhet med Mercedes — svært rommelig, men heller ikke disse er så karaktersterke og kjørbare som en BMW 523i. Det siste gjelder ikke minst på vinterføre. Vel er Mercedes E 230 en nydelig bil på mange måter, men på vinterføre kommer den til kort — i alle fall i forhold til BMW 5-serie.

Rikelig utstyrt
Standardutstyret i en BMW 523 er omfattende. ABS og antispinnregulering, to kollisjonsputer, beltestrammere, tre hodestøtter bak, klimaanlegg, elektriske vinduseheiser, elektrisk justerbare speil, elektrisk oppvarmede forseter, speil, dørlåser og spylerdyser, innvendig
elektrisk høydejustering av hovedlys, høyt montert bremselys, RDS-radio/kassettspiller og termometer for utetemperatur gjør listen komplett.

En mengde fabrikkmontert tilleggsutstyr til relativt overkommelige priser er også tilgjengelig — også som pakkeløsninger. Edeltreinteriør kan tilføre bilen et mer eksklusivt utseende for 4.500 kroner, og en kommunikasjonspakke til 17.000 kroner kan være et godt kjøp. Den inneholder GSM-telefon m/ handsfree, multifunksjonsratt med bl. a. hastighetsholder og kjørekomputer.

BMWs løsning på varmebatteriet blir tilgjengelig fra høsten 1996 for 8.000 kroner. Da skal bilen kunne stå ute i tre dager i - 20 grader, og likevel gi full kupévarme i løpet av 30 sekunder og full effekt på katalysatoren i løpet av samme tid.

Jeg tror også at mange vil ha glede av automatgearkassen, som også samarbeider godt med den elektroniske antispinnreguleringen. Prispåslaget er snaue 26.000 kroner. Med suverene kjøreegenskaper etablerer BMW et nytt nivå — i alle fall for bakhjulsdrevne biler. Prislappen på 457.000 kroner er neppe avskrekkende for de som allerede vurderer andre biler i denne prisklassen — og det er i alle fall konkurransedyktig sammenlignet med Mercedes E 230, Volvo 960 og lignende biler. Men at mange likevel vil velge annerledes er forståelig. Å betale så mye for så lite krever romslig økonomi.

For entusiaster og kvalitetsbevisste kjøpere med ikke overdrevne behov for plass spiller dette likevel neppe noen rolle.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer