Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi A3 1.9 TDi: Akkurat passe BILTEST: Med A3 vil Audi fri til de bilkjøperne som er på jakt etter en kompakt bil som gir litt status, men som samtidig er praktisk og ikke for spesiell. Vi har kjørt en A3 på langtest og har latt oss overbevise; dette er en av de mest gjennomtenkte og robuste bilene i kompaktklassen. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 12 - 1996. Da vi skulle plukke ut langtestbil, var det ikke vanskelig å velge motor. Det måtte bli den direkteinnsprøytede turbodieselmotoren på 1,9 liter. Etter å ha kjørt en A3 1.8 var vi nemlig ikke imponert, først og fremst på grunn av et litt høyt støynivå, men også effekten var bare akkurat passe og når prisforskjellen fra en 1.8 til en 1.9 TDi er bare 5.100 kroner, var ikke valget vanskelig. A3 1.9 TDi har bedre støydemping enn modellene med bensinmotor og det er ikke bare mot motoren støydempingen er forbedret. Også hjulstøyen er merkbart behageligere til tross for at vår TDi-modell er utstyrt med 205/60VR15 dekk, mens 195/65VR15 er standard. Men ved tomgangskjøring og bykjøring avslører TDimotoren seg ganske raskt. På tomgang og på lave turtall har den nemlig et noe høyere støynivå enn bensinmotorene, men straks du kommer ut på landeveien drukner motorlyden i støyen fra hjulene. Da oppleves A3 med dieselmotor som mer stille og behagelig enn en 1.8. TDi-motoren er vårt valg Dieselmotorer er mer krevende enn bensinmotorer når det gjelder bruk av gearspaken. Selv om denne motoren har trekkraft så det holder helt ned til tomgangsturtall, er vibrasjonene ved turtall under 1.500 o/min såpass merkbare at de fleste vil lete frem et lavere gear når farten reduseres. Bryr du deg ikke om vibrasjonene, drar denne motoren uanstrengt helt fra tomgang også i femtegearet. Ved køkjøring hendte det enkelte ganger at jeg ikke brydde meg om å sjalte ned, men holdt motoren i femtegear. Hvis hastigheten så falt til under tomgangsturtall, hendte det at elektronikken ba motoren om litt ekstra kraft for å komme opp på tomgangsturtall med en overraskende akselerasjon som følge. Råsterk og sparsom Mens motoren kan virke litt slitsom ved bykjøring, er den en nytelse på langkjøring. Det skyldes ikke bare at du alltid har trekkraft i massevis. Motoren har også en avslappet og rolig gange. Jeg tok A3en på en langtur nordover og begynte etterhvert å lure på om tankmåleren hadde hengt seg opp. Da jeg passerte Levanger hadde jeg kjørt ca 600 km siden siste tanking og tankmåleren viste fortsatt halv tank! Ved Fauske viste triptelleren 1.195 km og tanken greide å svelge unna 53 liter diesel til kroner 8,13 pr liter. 430 kroner for 1.195 km gir beskjedne 36 øre pr km i drivstoffutgifter. Tankmåleren var riktig den! Men det var ikke bare ved langkjøring vi av og til lurte på om den hadde hengt seg opp, også ved småkjøring var det overraskende langt mellom tankingene. Det var bare på den tankingen vi også kjørte akselerasjonsmålingene at vi greide å få forbruket over 0,6 liter pr mil. Kjører du mye er det ingen tvil om at du lett vil tjene inn de drøyt 5.000 kronene ekstra dieselmotoren koster i forhold til en A3 1.8. Sportslig nok Egentlig er A3 i utgangspunktet ganske sportslig. Audi kunne lett lagt større vekt på fjæringskomfort og likevel hatt gode kjøreegenskaper. Ambition er for dem som er spesielt opphengt på sportslige kjøreegenskaper og en sportslig karakter. A3 Attraction og Ambiente er mer enn sportslig nok. Vår testbil var i tillegg til sportsunderstellet også utstyrt med 205/- 60VR15 dekk, mens 195/65VR15 er standard. Kjøreegenskapene er det så absolutt ikke noe å utsette på. Det sportslige i understellet innebærer foruten strammere fjæring og demping også at bilen er senket. Lite krengning, god styrerespons og nøytrale svingegenskaper med en liten tendens til understyring når den presses, kjennetegner alle A3-modellene, men med sportsunderstellet og 205/60 dekk blir A3 virkelig sportslig. På hovedveiene er ikke det sportslige understellet noe problem, men på dårlige asfaltveier og på grusveier blir det vel mye risting. Jeg holder derfor en knapp på standard hjuloppheng og standard dekkdimensjon. Audi har valgt 15-tommers hjul som standard til A3 og utnyttet dette maksimalt ved å utstyre den med kraftige ventilerte skiver foran. Her er det ikke mye å gå på mellom kalippere og felger. Men 15-tommers dekk er dyre og du må regne med at dekkkontoen blir ca 30% høyere for en A3 med standard-dekk enn for eksempel en Golf. Bremsene er det ikke noe å utsette på. De tar ikke like brått som bremsene i A4 og er derfor lettere å dosere ved både kontrollerte og mer panikkartede oppbremsinger. Smakfull og praktisk Førermiljøet er oversiktlig og velutstyrt. Vår testbil hadde riktignok ikke oppvarmede forseter, men dette er standard i alle A3-modeller. Førerplassen er meget velutstyrt med høyderegulering av førersetet og et ratt som har både vertikal og horisontal regulering. Når sittekomforten likevel ikke er helt god, skyldes det en kort setepute. For å få god lårstøtte må setet senkes. Hever du det, løftes det nemlig mer i bakkant enn i forkant og lårstøtten blir enda dårligere. Audi bør derfor se litt nærmere på setejusteringen og kanskje legge inn en mulighet for å justere sitteputen opp litt i forkant. Sidestøtte til lår og rygg er meget god. Selv om Attraction- og Ambiente-modellene har seter med mer moderate sidevanger, har også de god sidestøtte. Stoppen er fast, på grensen til å bli litt for fast, spesielt i ryggen. Moderat plassutnyttelse Bagasjerommet er rommelig og ryddig. Plassen kunne vært bedre utnyttet, men Audi har valgt å kle inn hjulkasser og støtdempertårnene, noe som ser pent ut og gir et par smårom ekstra, men som også bidrar til å begrense bagasjerommets bredde. Baksetet er delt og kan vippes frem slik at du har en praktisk og fleksibel bagasjeromløsning. Under bagasjeromgulvet ligger en reservehjul med lettmetallfelg og et godt organisert verktøysett. Høyt utstyrsnivå Vår testbil har en grunnpris på 235.000 kroner. Legger vi så til Ambition, bredere dekk, soltak og metallic lakk, blir prisen for testbilen 259.360 kroner. Vårt A3-valg: 1.9 TDi Attraction Skal vi velge mellom en av de tre A3-modellene som ligger under 240.000 kroner, er 1.9 TDi vårt valg. Den har en kraftig motor med imponerende trekkraft, kvikk akselerasjon og er stillegående og komfortabel ved normal landeveiskjøring. Med et forbruk som kan få noen og enhver til å lure på om tankmåleren har slått seg vrang, er du garantert lave drivstoffutgifter. Kjører du litt lengre enn gjennomsnittet, vil du ikke ha problemer med å kjøre inn differansen til en A3 1.8. Vi ønsker litt bedre fjæringskomfort enn Ambition og når en i tillegg sparer 8.500 kroner på å velge en Attraction, er ikke valget vanskelig; blant A3-modellene er 1.9 TDi Attraction vår favoritt. Hadde vi hatt dårlig råd hadde ikke A3 vært vårt førstevalg. Hadde vi derimot hatt de nødvendige pengene og ville ha en bil som signaliserer at du har dem, er det vanskelig å finne noen bedre bil enn nettopp A3. Men skulle vi først ha en bil som vekker litt oppsikt, ville vi nok valgt en litt friskere farge enn den på vår testbil.
|