img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
9 sommerdekk i TEST
Selv om påsken kommer tidlig i år, skal piggdekkene av bilen i løpet av en uke etter påske. Slik er reglene. I tide til dette vårstuntet bringer vi resultatet av vår helt ferske sommerdekktest. Ni dekk er kjørt gjennom fire ulike øvelser, med størst vekt på vått føre.

Først publisert i BIL 4 - 2005.

I samarbeid med danske kolleger i Bil Magasinet har vi kjørt ni sommerdekk gjennom omfattende prøver. Vi har valgt å kjøre de fleste disiplinene på vått føre ettersom det er slikt underlag som skiller dekkene mest.

Testen er kjørt med en Opel Astra med dekk i dimensjon 195/65 R15. Disse dekkene, i alfabetisk orden, er med:
• Dunlop SP01
• Firestone TZ200
• Goodyear Hydragrip
• Michelin Energy
• Nokian NRHi
• Pirelli P7
• Toyo Proxes CF-1
• Uniroyal Rallye 550
• Yokohama C-Drive

Noen vil kanskje lure på hvorfor Continental ikke er med i testen. På bakgrunn av noen uheldige episoder hvor dekkprodusenter tidligere har levert spesialpreparerte dekk til tester, har vi til denne testen kun plukket ut dekk hos forhandler. Vi har selv gjort utvalget, ingen leverandør har vært inne i bildet. Conti kommer med en ny utgave av sitt Premium Contact-dekk i år, men dette dekket var det ikke mulig å få tak i hos forhandler da testen ble kjørt i midten av februar. Derfor ble testen kjørt uten dette dekket.

Banetest tørr vei
Dekkene blir hurtig slitt på en tørr asfaltbane, spesielt når det blir kjørt på det ytterste av dekkets evne. Derfor skal dekkets oppførsel oppfattes innenfor de første tre-fire rundene på banen. Vi har også testet dekket i i enkel og dobbel unnamanøver. Det er forholdsvis liten forskjell på dekkenes ytelser på tørr asfalt, derfor er resultaterne meget tette, men yterpunktene utgjøres av Dunlop, som er mest sportslig, og Goodyear, som er mest komfortorientert.

Banetest vått føre
Hvert dekk kjøres mellom 15 og 20 runder på en 1,1 kilometer lang asfaltbane, inntil vi oppnår fem hurtige og jevne rundetider, og dermed gir en indikasjon på hvor godt dekket holder grepet hele veien rundt. Men rundetiden er ikke avgjørende her. Den subjektive vurdering av dekkets grep i asfalten, og særlig hvordan dekket oppfører seg når grepet slipper er mer interessant, spesielt i banens hurtigste venstre sving hvor det samtidig går nedoverbakke. Her skiller dekkene seg tydelig fra hverandre.

Bremsetest våt asfalt
Det ble kjørt minimum syv bremsetester med hvert dekk, noen av dem ti ganger avhengig av hvor fort målingerne ble stabile. Firestone-dekket var kontrolldekk og ble testet tre ganger i alt, i starten, etter fire andre dekk og til sist. Og utfra disse tre testresultater, kan utviklingen i bremselengden korrigeres for å få sammenlignbare resultater. Bremsetesten kan også utføres på tørr vei, men her er resultaterne mye tettere og derfor mindre interessante. 

En stor del av dekkene klarte seg så godt som identisk, men fem dekk skilte seg ut. På den negative side Yokohama og Pirelli, som slett ikke bet seg fast i det våte underlaget. Bremselengden med Pirelli P7-dekket er skremmende lang, 7,4 meter mer enn for det beste dekket. Seierherren er Goodyear Hydragrip, som er utviklet spesielt for vått føre, og det ses på resultatet. 1,5 meter kortere enn referansedekket er meget imponerende. Michelin og Nokian viste også godt resultat, men var ikke fullt så effektive som Goodyear. 

Vannplaning
Vi kjørte to typer vannplaningstest, dels under akselerasjon på rett strekning, dels i sving, hvor hastigheden økte med 5 km/t pr. forsøk. For å treffe nøyaktig det samme sporet under rett-fram-testen, kjørte testbilen på en jernbaneskinne med en holder på selve testbilen. Vekten på testhjulet, høyre fordekk, var 415 kg. 

Den helt store vinner i vannplaningstestene er Goodyears Hydragrip. Det skal mye til før det slipper i forhold til konkurrenterne. I begge øvelser ligger dekket på førsteplass. Dunlop-dekket klarer seg fint i sving-testen, men ikke fullt så godt rett fram. Ellers overrasket Uniroyal-dekket positivt, likeså Pirelli klarer seg over middels i denne disiplinen. Michelin-dekket skuffer, her forventes det mer av et av markedets mest anerkjente dekk. Dårligst på vannplaning er Toyo, som spesielt presterer dårlig rett fram.  

Vannet skiller
Samlet sett vinner Goodyears Hydragrip denne dekktesten på poeng, spesielt bidrar meget kort bremselengde og gode resultater i vannplaningstestene til medaljen. Et annet godt bud er Nokian NHRi, det eneste dekket i testen som er produsert helt uten bruk av giftige PAH-oljer. Skuffelsen i testen er Pirelli og Yokohama, som ikke klarer seg spesielt godt på vått føre. 

Vi har ikke vurdert pris som en del av testen. Prisene kan variere mye, avhengig av sesong og lokal konkurranse. Sjekk flere leverandører i ditt nærområde.

LES VIDERE:
• Dunlop SP01
• Firestone TZ200
• Goodyear Hydragrip
• Michelin Energy
• Nokian NRHi
• Pirelli P7
• Toyo Proxes CF-1
• Uniroyal Rallye 550
• Yokohama C-Drive
• Samlede testresultater

Testen er fra bladet BIL nr 4 -2005


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer