Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa-salget: 4 prosent ned Med en nedgang på litt over 4 prosent, til 1,051 millioner personbiler i EU23 + EFTA, ligger det nye året foreløpig 2,3 prosent under fjoråret. Storbritannia, Italia og Tyskland er ned, mens Frankrike viser en solid oppgang. |
||||||||||||||||
14 av de 23 EU-landene det nå føres statistikk for, og to av de tre EFTA-landene forteller om lavere salg i februar i år enn i fjor. (Norge opptrer med den kuriøse verdien MINUS 0,0 prosent, fordi vi endte en eneste bil under). De nye medlemslandene ligger svært dårlig an, minus 20 prosent i februar, minus 15 prosent for de to første månedene. Dermed blir resultatet for fjorårets EU-land ikke fullt så ille, minus 1,5 prosent så langt i år.
Når vi ser på bilene har Audi og Skoda gått frem men det hjelper lite, VW-gruppen er tilbake 3,5 prosent. Volvo går forsiktig frem men redder ikke Ford-gruppens 5,1 prosent tilbakegang. Opel øker solid og sikrer GM en fremgang på nesten 3 prosent. Smart fortsetter å øke, men DaimlerChrysler ender nesten 10 prosent bak. BMW øker med utrolige 36 prosent, men siden Mini raser blir gruppens fremgang på 24 prosent. Og av asiatene er det Kia, Hyundai, Honda, Mitsubishi og Suzuki som øker. ACEA, som sitter med kulerammene sine og teller opp dette, sier i en kommentar at tallene viser at det er en treig start på det nye året – hvilket man ikke akkurat trenger å være et statistisk geni for å se.
|