img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 520i mot Mercedes-Benz E 200 Kompressor
BILTEST: BMW satser dristig og Mercedes-Benz E-Klasse blir brått veldig konservativ i forhold til BMWs 5-serie. Aldri har forskjellen mellom en BMW og en Mercedes-Benz vært større.

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Dristighet møter klassisk eleganse

Veien smyger seg i den bratte skråningen langs sydsiden av Tyrifjorden. Den følger «kystlinjen» nesten til punkt og prikke. Det blir svinger av slikt, og når det i tillegg er lenge siden veien har sett en asfalteringsmaskin er kjøreforholdene mer krevende. Den store Mercedesen fosser frem. Den ligger tungt mot veien, og den gjør ikke noe forsøk på å gjemme tyngden. Den takler de små ujevnhetene mykt, de litt større og skarpe asfaltkantene slår hardt og i svingene greier de å få bilen litt ut av kurs. Ikke mye, men nok til at en stadig må korrigere for å holde linjen. Langsgående spor påvirker også styringen nok til at en hele tiden må være på vakt, men uten at det blir slitsomt. I de krappeste svingene melder understyringen seg, men blir aldri så alvorlig at elektronikken overtar.

Mercedesen gir fin flyt på den krevende veien, men selv med sportsunderstellet og 18-tommers hjul er den ikke sportslig i karakteren. Den krenger riktignok lite, men på litt større ujevnheter lander den ved flere anledninger hardt når fjæringsveien brukes opp. Med tanke på at vår testbil er skodd med 265/35YR18 dekk er komforten overraskende god. Vi hadde ventet mer støy og vibrasjoner fra veien.

Vår E 200 K takler den dårlige og krevende veien langs Tyrifjorden overbevisende godt, problemet er bare at hakk i hel kommer en 520i. På denne veien gjør den det meste bedre enn Mercedesen. Den er litt mer kontant på de minste ujevnhetene, men takler de større ujevnhetene mer presist og trenger mindre korrigeringer i svingene. Heller ikke vår 520i er upåvirket av langsgående spor og det drar litt i rattet, men som i Mercedesen er det ikke nødvendig med hvite knoker for å holde kursen. Du må bare være til stede og oppmerksom. Vår testbil hadde run-flat dekk som kan kjøres uten luft i opp til 80 km/t i 80 km. Disse dekkene har litt hardere sidevegger enn vanlige dekk, og de har derfor litt dårligere komfort og er mer følsomme for langsgående spor enn vanlige dekk med samme dimensjon og hastighetsmerking.

De store ujevnhetene takler BMWen bedre enn konkurrenten, og har et fastere og mer kontant forhold til underlaget. Med den kontante styringen og masse grep på forhjulene er den vesentlig mer styrevillig enn E 200 K. Kontakten med underlaget er førsteklasses, og tendenser til understyring finnes ikke. Det er fantastisk at en så stor bil er så letthåndterlig. Kjøremessig føles 520i som 200 kg lettere enn Mercedesen.

Forskjellen er bare 45 kg. Det til tross for at BMW har lagt stor vekt på vektbesparende konstruksjoner. Alt bærende foran A-stolpen er produsert i aluminium, og hjulopphengene bak med hjelperamme produseres også av aluminium. Men dette er en stor bil, og det er overraskende stor forskjell mellom de to bilene når det gjelder bruk av plassen. 520i er både lengre og høyere enn E-200 K og spesielt høyden er utnyttet ulikt i de to.

Mens du sitter høyt og har et forholdsvis lavt dashbord foran deg i Mercedesen, sitter du lavt bak et høyt og ruvende dashbord i BMWen. Plassforholdene er omtrent de samme, men BMW har satt av litt mindre plass til bagasjeavdelingen og heller brukt det til en litt lengre kupé. Dette er blant annet merkbart i form av litt mer benplass i baksetet, og ca. 6 cm kortere bagasjerom. Begge testbilene har nedfellbare bakseterygger. I Mercedesen vipper du også frem sitteputen slik at du får et helt flatt bagasjeromgulv når du legger ned bakseteryggen. I BMWen vipper du bare frem seteryggen, og får ikke helt samme utnyttelsesgrad. Heller ikke utformingen av bagasjerommet er like praktisk i BMWen. Ingen av testbilene har reservehjul, og hjulbrønnen under bagasjeromgulvet gir derfor ekstra bagasjeplass.

Ulike førerplasser
BMW og Mercedes har valgt helt ulike løsninger når det gjelder førerplasser. Mens BMW har videreutviklet sitt i-Drive system med et sentralt kontrollratt som brukes for å gå inn i menyer og undermenyer, har Mercedes valgt direkte tilgang på de fleste funksjoner. Det innebærer at E 200 K har et førermiljø med vesentlig flere knapper og brytere enn 520i. Litt uoversiktlig til å begynne med, men betydelig enklere å forholde seg til enn BMWs i-Drive. I-Drive gir derimot en ryddigere førerplass, og alle funksjonene du trenger under kjøringen har du direkte tilgang til. Men begynner du først å rote med i-Drive under kjøringen er det lett å ta fokus bort fra veien.

Begge testbilene varter opp med god sittekomfort. E 200 K har litt mer sportslige seter med litt hardere stopp enn BMWens større og rommeligere seter. Med høyde og lengderegulering av rattet, høyderegulering av begge forsetene og regulerbar sitteputevinkel er det lagt godt til rette for individuell innstilling av setene. Plass er det også nok av. E-Klasse har litt mer benplass for sjåføren, men når førersetet står i bakerste posisjon er det ikke benplass til baksetepassasjeren. I 5-Serie er det fortsatt plass mellom for- og baksete.

I dette segmentet er automatgear dominerende, det er derfor ikke overraskende at vår testbil fra Mercedes har femtrinns automatkasse. Når vår BMW har manuell gearkasse skyldes det at produksjonen av de nye automatkassene ikke har kommet i gang for fullt enda, men når du leser dette er de første 520i med automat lanseringsklare.

1,8- og 2,2-liters motorer
Det er duket for forvirring når det gjelder modellbenevnelser og motorstørrelser. E 200 Kompressor har en 1,8-liter med kompressor, den nye motoren som ble lansert i fjor og som er utstyrt med to balanseaksler. Den går så utrolig vakkert, og det er lett å forveksle den med en sekser. Bare lyden avslører den. Kompressoren sørger for en gunstig dreiemomentkurve og 1,8-literen er trekkvillig over hele turtallsregisteret og går uanstrengt helt opp til turtellerens rødmerking ved 6000 o/min. Med den femtrinns automatkassen utnytter firerens dreiemoment godt, og sjalter ikke unødvendig. Til gjengjeld kan den av og til være litt vel tung å be, og i lave hastigheter er gearskiftene unødvendig rykkete.

BMW har valgt kubikk fremfor kunstig åndedrett. 520i har derfor en 2,2-liters sekser. Selv om trekkraften på lave turtall er bedre enn i tidligere BMW-motorer er dette også en motor som vil ha turtellernåla over 3000-merket for å gi skikkelig fraspark. Den har god trekkraft på lavere turtall, men skal du ha fartsøkning som merkes må du holde motoren i ånde på den øvre delen av turtallskalaen. Sekseren lar seg ikke be to ganger, og turtellernåla raser villig mot rødmerket ved 6500 o/min. Og når du kommer fra 520i kan du ikke forveksle E 200 K-motoren med en sekser lenger – det er vel knapt noen motor som går penere enn BMWens. BMWs sekstrinns manuelle gearkasse er ikke en ønskekombinasjon for rekkesekseren. Men med manuell gearkasse blir sekseren litt masete, og automatkasse passer denne motoren bedre.

Bensinforbruket er moderat for begge testbilene. Testforbruket som inkluderer litt friskere enn vanlig kjøring og mye stopp og start i forbindelse med fotografering lå på ca. 1,05 l/mil, mens det på langkjøring med snitthastighet rundt 70 km/t ikke var vanskelig å holde forbruket ned mot 0,75 l/mil for noen av de to.

Mens kjøreturen langs Tyrifjorden favoriserte BMWen er det Mercedesen som trekker det lengste strået når det gjelder komfort på E18. Den har mindre vibrasjoner fra veien og lavere lydnivå fra hjulene. Selv om BMWen har litt høyere lydnivå og er litt fastere mot veien – vi snakker om svært marginale forskjeller – er det en rimelig pris å betale for bedre dynamiske egenskaper.

Lang utstyrsliste
Begge testbilene har høyt utstyrsnivå i utgangspunktet, men det er rom for forbedringer. Mercedes burde for eksempel spesifisere klimaautomatikk som standard i en bil i denne prisklassen, og de nedfellbare baksetene i våre testbiler kunne også med fordel vært inkludert i prisen. Men i det store og hele har du det du trenger om du velger en «ren» bil.

De fleste vil nok likevel ta for seg på utstyrslisten, og det er nok å velge blant. Navigasjonsanlegg og oppgradert stereoanlegg, skinnseter, sidekollisjonsputer for baksete, parkeringskontroll, xenon fjernlys og større hjul (17- eller 18-tommer) er aktuelt tilleggsutstyr. I E 200 K er klimaautomatikk et naturlig tilleggsvalg, mens sekstrinns automatkasse til 24.000 normalt vil komme i tillegg i en 520i. BMWs og Mercedes’ priser er sånn sett bare en grunnpris, få biler selges til den prisen, de fleste har tilleggsutstyr for mellom 50.000 og 100.000 kroner når de triller ut fra forhandleren.

BMW 520i:
FØRERPLASS = 10

God ergonomi, robust både i design og materialvalg og gjennomført design.
PLASS = 10
Masse plass både til folk og bagasje, nedfellbart baksete anbefales.
KOMFORT = 9
Nydelig under alle forhold, men ikke like myk mot grovt underlag som E 200 K.
KJØREEGENSKAPER = 10
Dette er 520i sterkeste kort, kjøreegenskapene er førsteklasses på alle typer underlag.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Sekseren må ha turtall for å sparke fra, og blir litt masete med manuell gearkasse. Automat anbefales.
SIKKERHET = 10
Denne bilen har alt, men sidekollisjonsputer bak er ekstrautstyr.
PRIS OG UTSTYR = 8
Konkurransedyktig priset, men det finnes billigere alternativ med mer plass.

Mercedes-Benz E 200+:
FØRERPLASS = 9

God ergonomi, elegant design. Mange brytere og et par billige løsninger drar ned.
PLASS = 10
Gode plassforhold, og rommeligste førerplass. Nedfellbart baksete anbefales.
KOMFORT = 9
Myk og har behagelig flyt så lenge ujevnhetene ikke blir for store. På dårlig vei holder den ikke BMWens nivå.
KJØREEGENSKAPER = 9
Føles tung og treg i forhold til BMWen. Har ikke nok grep foran og heller ikke samme styrerespons og takler dårlig vei dårligere.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Kompressormotoren er sterk helt fra kjelleren og kombinert med automatgear er det lett å utnytte kreftene.
SIKKERHET = 10
Sikkerheten selv, men sidekollisjonsputer bak er tilleggsutstyr.
PRIS OG UTSTYR = 8
Konkurransedyktig pris, men du finner rommeligere biler til lavere pris.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer