img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Signum 2.2 DTi – Ford Mondeo 2.0 TDCi
BILTEST: Dieselmotorene i Ford Mondeo og Opel Signum byr på et imponerende fraspark. Bilene bygger på to ganske så forskjellige konsept, den ene er utviklet med tanke på maks baksetekomfort, i den andre er også bagasjen tilgodesett.

Først publisert i BIL 11 - 2003.

Hester nok

Mens vi venter på Vectra stasjonsvogn er Signum det beste alternativet Opel kan by stasjonsvogninteresserte i denne klassen. I grunnen ikke noe dårlig alternativ, men de legger ikke skjul på at dette er en nisjepreget bil – en stor kombikupé med vekt på bakseteplass fremfor bagasjeplass. Sånn sett er sammenligningen med Mondeo stasjonsvogn nødt til å bli litt urettferdig – Forden har nemlig en vesentlig rommeligere bagasjeavdeling. Men Signums fleksible løsninger gjør at den også vil fungere som en rommelig stasjonsvogn, i hvert fall når baksetet klappes ned.

Opels bakseteløsning er veldig enkel. Dra i håndtaket på siden av sitteputen og seteryggen vippes forover samtidig som sitteputen skyves frem og ned og du har flatt bagasjerom i en håndvending. Også den midterste sitteputen, som egentlig fungerer bedre som et lavt midtarmlene enn sittepute, kan felles ned slik at du fyller rommet mellom setene.

Mondeo har vesentlig mer bagasjeplass å by på. Bagasjerommet er både lengre, bredere og høyere, og har større lukeåpning. Noe som harmonerer godt med at Forden også er godkjent for tyngre nyttelast. Du har to valg når det gjelder Mondeos bakseteløsning. Du kan legge ned seteryggen oppå sitteputen og få et bagasjerom som er nesten flatt, eller du kan vippe frem sitteputen og få et helt flatt gulv. Den siste løsningen er bare mulig hvis du ikke har baksetepassasjer, sitteputen er nemlig ikke delt.

Signums baksete er vesentlig mer forseggjort og intimt enn Mondeos. Du sitter lavere enn i Forden, og de ytterste setene er utformet som enkeltseter og har god sidestøtte og ved at du kan regulere seteryggens helning kan du også sitte mer tilbakelent. Men den midterste plassen er bare til bruk i nødstilfelle, her er komforten skikkelig dårlig. Mondeos baksete er høyere, det er mer benplass her og du sitter også rettere og ikke så tilbakelent som i Opelen. Men sittekomforten er likevel meget god og på de ytterste plassene er det god sidestøtte. Komforten på midtplassen er vesentlig bedre enn i Signum og hvis passasjerene ikke er for brede over skuldrene sitter tre voksne rimelig behagelig.

Foran er det ikke mulig å unngå å legge merke til Signums slektskap med Vectra. Førerplassen er den samme – nøktern og funksjonell. Eneste ankepunkt er at du med det automatiske klimaanlegget må inn i en meny for å kjøre manuell fordeling av luften. Det sorte dashbordet i kombinasjon med lyse skinnseter og lyse dørtrekk, fungerer godt og gir totalt sett et lyst og innbydende interiør. Ergonomisk er sitteplassen godt gjennomtenkt og sittekomforten er god. Skinnet er litt glatt og sidevangene slutter litt tidlig, så sidestøtten er ikke helt god, men dette harmonerer godt med Signums relativt beskjedne sportslige appell.

Ford har gitt Mondeo en aldri så liten ansiktsløftning, noe som har bidratt veldig positivt for interiørets del. Nytt dashbord med blant annet ny innramming på midtkonsollen og en ny radio/CD-spiller gir 2004-utgaven et vesentlig mer moderne og friskere interiør. Også her er ergonomien førsteklasses. Kjørestillingen er meget god, og spesielt setene er en vesentlig forbedring i forhold til forgjengerens. I vår testbil var de trukket i semsket skinn og glatt skinn. Semsket skinn i sitteflaten og midt på ryggen gjør at du sitter støtt. Dessuten er sidevangene litt tettere og går høyere enn i Signum slik at sidestøtten også av den grunn er bedre enn i Opelen.

Opel selger Signum som en bil hvor det er lagt vekt på komfort. I forhold til både Vectra GTS og Mondeo stemmer det godt. Signum er vesentlig mykere mot veien enn vår Mondeo. Den har et lunere lydnivå når det gjelder hjulstøy, og den takler litt grovt underlag mykere og den flyter også bedre over de store ujevnhetene. Men forskjellen mellom de to testbilene er beskjeden og når du kjører Mondeo oppleves den som meget stillegående og behagelig. Det er bare når du kommer direkte fra Signum at du merker at Mondeo er litt fastere og har en tanke hardere lydbilde.

Våre målinger viser veldig liten forskjell når det gjelder motorstøy, unntatt under akselerasjon. Når du bruker toppen av turtallsregisteret er det forskjell og den oppleves som mye mindre enn tallene tilsier. Ved tomgang og i lave hastigheter er du aldri i tvil om at det er dieselmotorer under panseret selv om knakkingen er på et veldig moderat nivå. Normalt vil ikke dette oppleves som slitsomt, men får du køkjøring og krypefart over lengre tid kan knakkingen være litt stressende.

Under normal kjøring og i hastigheter mellom 70 og 100 km/t er lydnivået veldig behagelig og det er nesten umulig å avsløre dieselmotorene på lyden. Fordelen med den ekstra støydempingen er at støynivået totalt sett også er veldig godt dempet, og forskjellen i lydnivå fra slett og fin asfalt til grov er veldig liten.

Signum har en 2,2-liters dieselmotor med en litt mer moderat trimmingsgrad enn Mondeo, noe som passer til bilens komfortegenskaper. 5 hk og 50 Nm i forskjell merkes ikke nevneverdig på prestasjonene. Våre testbiler er nemlig veldig like både når det gjelder opplevelsen av trekkraft og akselerasjon. Det skyldes at de effektive automatgearkassene velger ut vekslingsnivå som passer motorenes karakter godt. Signum-motoren leverer effekten jevnt og rolig, noe som sammen med en gearkasse som sjalter silkemykt gjør at du har en jevn effektflyt. I bakkene merker du ikke at gearkassen legger inn et lavere gear, og under akselerasjon må du kjenne etter for å merke gearskiftene. Bare når du ber om fullt trøkk er den litt brå i gearskiftene.

Mondeo-motoren har høyere trimmingsgrad og oppleves som vesentlig kvikkere. Den sjalter ikke like mykt som Opels automatkasse, men er likevel veldig behagelig. Ved gasspådrag kjenner du bedre at det skjer noe. Effektkurven er brattere og motoren oppleves som litt mer voldsom enn Opel-motoren. Likevel er akselerasjonsegenskapene ikke helt på nivå med Signums. Noe som delvis skyldes at vår Mondeo hadde knappe 160 km på telleren når vi kjørte våre målinger.

Den litt sportslige motorkarakteristikken passer utmerket til Mondeos kjøreegenskaper. Fjæring og demping er litt fastere enn i Signum, noe som er naturlig også ut fra at Mondeo er godkjent for 100 kg tyngre nyttelast og hele 345 kg tyngre totalvekt. Men det er ikke bare det fastere understellet som gir Mondeo stødige kjøreegenskaper – den presise og kvikke styringen bidrar også i stor grad og Mondeo er mer håndterlig både i kritiske unnamanøvre, slalåmtesten og ikke minst på svingete veier enn Signum.

Signum har ikke samme styrepresisjon som Mondeo, og sammen med litt mer krengning og mykere fjæring er den ikke like kontant og sporsikker. Dette blir spesielt merkbart på dårlig vei hvor stabiliteten er et lite knepp dårligere. Den understyrer litt mer enn Mondeo og i unnamanøveren har den ikke like store sikkerhetsreserver. Begge testbilene har ESP som standard, og i unnamanøveren fungerer dette veldig godt. Da er nemlig overstyring problemet. Men på det våte føret vi hadde under testen oppdaget vi at både Fords og Opels ESP ikke greide å hente inn understyring på en god måte og ble aktivert alt for sent. Noe som ikke er helt bra for vinterføre, da er nemlig understyring det vanligste problemet for forhjulsdrevne biler.

LES VIDERE:
- Konklusjon og karakterer
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer