img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota Avensis D4-D mot Avensis 1.8
BILTEST: Avensis er Toyotas representant i den viktige mellomklassen – hvor hovedtyngden av familie- og firmabilene befinner seg. D4-D-motoren viser imponerende styrke.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

D4-D-motoren,den Common Rail baserte 2,0-literen som Toyota kom med for to år siden, er ikke den mest kultiverte når det gjelder støy, men du verden som motoren imponerer når det gjelder trekkvilje. Spesielt er tomgangsstøyen og lydnivået ved kaldstart høyere enn hos konkurrentene i testen. Under kjøring mener vårt øre at D4-D-motoren har et forholdsvis hardt støybilde, men støymåleren viser at det bare er under akselerasjon at lyden ligger i det øvre skiktet i forhold til konkurrentene. I normale landeveishastigheter har ikke dieselmotoren noen negativ effekt på støybildet, det er nemlig nøyaktig samme lydnivå i Avensis med 1,8-liters bensinmotor. Likevel er det en forskjell som støymåleren ikke fanger opp: Det er noe mindre vibrasjoner og resonans i bensinutgaven.

Diesel-Avensisen har krefter i massevis, det er et utrolig drag i denne motoren samtidig som den reagerer svært kjapt på gasspådrag. Den raske responsen kan også den 30.000 kroner billigere bensinmotoren by på, men her er det ikke på langt nær samme følelse av muskler som i D4-D-motoren. Dieselmotoren har dessuten vesentlig kjappere akselerasjon i fart enn bensinmotoren. Fra 40 til 100 km/t i tredjegear skiller det drøyt to sekunder i dieselens favør, og fra 70 til 100 i femtegear er differansen hele tre sekunder.

Fleksibilitet er et kjennetegn for dieselmotorer, man trenger ikke slite seg ut med å bevege gearspaken i tide og utide. Over 1500 o/min. er det akseptabelt drag i D4-Dmotoren, mens du bør ligge et par tusen omdreininger høyere med bensinmotoren for å oppnå samme følelse. Du kan slippe dieselmotoren ned under 50 km/t i femtegear før vibrasjonene blir ubehagelige – og da ligger ikke turtallet så langt over tomgangsnivå. Hvis du vil beholde et minimum av akselerasjonsevne bør du likevel ikke slippe den under 60 km/t i femtegear.

Samtidig er diesel-Avensisen lavt gearet, ikke i forhold til sin bensinbror, men i forhold til de andre dieselkonkurrentene vi kjørte den sammen med. Mens de tre andre bilene – Peugeot 406, Audi A4 og VW Passat – ligger på en hastighet av henholdsvis 47, 48 og 49 km/t ved et turtall på 1000 o/min. i femtegear, ligger Avensisen nede på 42 km/t.

Ved ren landveiskjøring er Avensisen svært måteholden i matfatet. På vår 66 mil lange testrute brukte dieselmotoren beskjedne 32,22 liter. På den enkle og lette strekningen fra Oslo til Kristiansand endte vi opp med et gjennomsnittsforbruk på 0,45 liter/mil – imponerende til å være en bil som veier tett oppunder 1,4 tonn med sjåfør. På returen, som gikk via Birkeland, Åmli, Brunkeberg og Notodden, fikk vi et gjennomsnittsforbruk på 0,53 liter/mil. Til sammenligning drakk bensinmotoren 41 liter på testturen, fordelt på 0,61 liter/mil på E18 og 0,63 liter/mil på den noe tyngre tilbakeveien.

Selv om trekkraften er god, er det likevel på ett område man kjenner at dieselen er en tyngre bil – den reagerer tregere ved brå rattbevegelser. Bensinbilen er merkbart kvikkere ved sideforflytning. Sagt på en annen måte, den har bedre styrerespons. Vektforskjellen på 85 kg mellom bensin- og dieselutgaven gir altså forskjell i håndtering, den gjør dieselutgaven noe mer understyrt.

Basert på en årlig kjørelengde på 15.000 km, en bensinpris på 8,10 kr/liter og en dieselpris på 7,28 kr/liter, blir drivstoffkostnaden for D4-D 6443 kroner, og 8991 kroner for 1,8-motoren. Vi har her tatt utgangspunkt i typegodkjenningens tall for gjennomsnittlig forbruk. Differansen på 2548 kroner tilsier at det tar 12 år å utligne forskjellen i nybilpris, når ene og alene drivstoffkostnadene legges til grunn. En mer detaljert og realistisk økonomisk beregning (side 44) balanserer bildet noe.

Sittekomforten i Avensis er god, og førersetet er av de bedre, men komforten kunne vært enda bedre hvis Toyota hadde kostet på fireveis regulering av rattet. Vi savner lengdereguleringen av rattet for å kunne hevde at vi finner den optimale sittestillingen. Førermiljøet ellers bærer preg av at det er tradisjonelt og nøkternt – neste generasjon arver kanskje noe av det friske og fremtidsrettede som Yaris står for. Avensis er en lettkjørt bil, blant annet på grunn av kort clutchvandring og et lett og presist gearskift.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer