img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Fiesta 1.4 TDCi møter Volkswagen Polo 1.4 TDi
BILTEST: De er gjerrige når det gjelder forbruk, men Fiesta og Polo har mye å by på både når det gjelder komfort, kjøreegenskaper og praktiske bruksegenskaper.

Først publisert i BIL 6 - 2002.

Dieselknakkingen er ikke til å ta feil av. Polos tresylindrede 1.4-liter er en liten bråkmaker på tomgang, og spesielt før den har fått opp varmen, noe som tar tid. Denne lille energibunten har nemlig svært lite spillvarme, her brukes det meste til å produsere kraft til fremdrift. Er du litt snill mot gasspedalen greier du å kjøre på 0,4 l/mil uten å være noen sinke, samtidig som 1,4-literen har et dreiemoment toliters bensinmotorer ville vært stolt over. Det gir et realt skyv.

Poloen trenger riktignok 14,2 sekunder fra 0 til 100 km/t, men det er ikke i spurter fra stillestående denne motoren har sin styrke. Det smale effektregisteret sørger for at du må være kjapp med gearspaken for å få kvikk fremdrift fra stillestående. Men straks du har kommet opp i 60 – 70 km/t er motoren råsterk og viser styrke. 70 til 100 km/t i tredjegear går unna på 7,2 sekunder. Men da må du tyne motoren godt over 4000 o/min, og der er det ikke mye å hente. Samme øvelse går derfor like kvikt i fjerdegear, og selv i femte er Polo 1.4 TDi overbevisende rask. Det er mange biler med langt sterkere motorer som ikke greier 70 til 100 km/t i femtegear på 9,5 sekunder.

Når du først har kommet opp i fart er gearspaken sjelden i bruk, men ved bykjøring må du bruke den flittig og da setter en pris på det lette og presise gearskiftet. Polo-motoren går hardt på tomgang og lave turtall, og ved bykjøring er du aldri i tvil om at det er en dieselmotor under panseret. Den går derimot overbevisende kultivert både med tanke på støy og vibrasjoner når du kommer opp i fart, og selv om lydnivået ikke er direkte lavt er det absolutt til å leve med.

Går du direkte fra Polo 1.4 TDi til Fiesta 1.4 TDCi oppleves de to dieselmotorene som vesensforskjellige. Ikke så merkelig når den ene er tresylindret, mens Fiestamotoren er en firer. Også innsprøytningsteknologien er forskjellig. Volkswagens motor har pumpedyseteknologi, mens Fords motor har et common-rail system som jobber med litt lavere innsprøytningstrykk. Ikke uventet går Fords rekkefirer vesentlig mykere enn Volkswagens tresylindrede motor, også effekten kommer roligere.

«Snill» Ford-motor
Ford tar ut mindre effekt og dreiemoment fra sin 1,4-liter. Noe som er med på å forklare hvorfor den er snillere. Fiesta henger ikke helt med Polo verken fra stillestående eller ved akselerasjon i fart. Fiesta må faktisk ha fjerdegearet for å holde følge med Polo i femtegear. Likevel oppleves også Fiesta som rask i hastighetsområdet 60 til 80 km/t. Men i Fiesta tyr en oftere til fjerdegear enn i Polo. Det er ikke noe stort problem, Fiesta har nemlig et nydelig og mer presist gearskift enn Polo. Et felles problem for begge testbilene er at forskjellen i utveksling mellom første- og andregear er litt drøy. For at de skal orke å dra i andregearet må du først tyne førstegearet lengre enn du ellers trenger i en bil med bensinmotor med samme effekt. Bykjøring krever derfor et aktivt forhold til gearkassen.

Det Fiesta mangler i rå kraft tar den igjen i form av bedre lydkomfort. 4 dBA lavere støynivå på tomgang er merkbart, og når Forden i tillegg har et vesentlig rundere og snillere lydbilde oppleves Fiesta som mye behageligere, spesielt ved bykjøring. Også ute på landeveien, hvor lydnivået målt i dBA er likt i de to, oppleves Fiesta som mer behagelig takket være et «rundere» lydbilde.

Fiesta 1.4 TDCi har et lite overtak når det gjelder forbruk, men her er det små nyanser, og den økonomiske gevinsten veier ikke opp for Polos råere fraspark, selv om Fiestas dieselmotor oppleves som kvikk og trekkvillig. Våre testbiler er ikke helt representative når det gjelder utstyr. Poloen er utstyrt med sportsunderstell til 4200 kroner og 15-tommers lettmetallfelger med 195/50VR15 dekk, mens vår Fiesta har det sportsligste understellet av de nye Fiesta-variantene – et standard Trend-understell. Men også her er dekk-dimensjonen litt grøvere enn standard, nemlig 195/50HR15. Dette lover ikke godt for fjæringskomforten, og begge testbilene er da også litt stumpe og ristete på dårlig vei, og de takler asfaltkanter og trikkeskinner litt vel hardt.

Fiesta er mykere og behageligere over de mindre ujevnhetene, men er fastere over de store. Polo er nesten litt duvende over de store telehivujevnhetene, mens det slår ganske hardt på små og skarpe ujevnheter. For Polos vedkommende spørs det om ikke sportsunderstellet er et skritt i feil retning, komforten lider vel mye. Våre erfaringer med 185/-60H14 dekk på Polo er gode. Også lydnivået påvirkes av dekkvalget og grov asfalt er ikke noe favorittunderlag, noe som kommer tydelig til uttrykk på støymålingene hvor lydnivået er 4–5 dBA høyere på grov asfalt enn på fin.

Førsteklasses kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene er førsteklasses for begge testbilene. Polo har stabilitetskontroll som standard, noe som gir den et fortrinn når det gjelder sikkerhet. Men både Polo og Fiesta er i utgangspunktet førsteklasses balansert og takler for eksempel den doble unnamanøveren med overbevisende stabilitet. Fiesta har et lite overtak på svingete vei ved at du har litt bedre kontakt med veiene og Fordens styring er førsteklasses. Polo med sportsunderstell ligger ikke noe etter når det gjelder veifølelse. Med standardunderstellet er den noe mykere, men uten at det går ut over kjøreegenskapene ved normal kjøring. Det er bare når du virkelig skal dra svingene at sportsunderstellet kommer til sin rett.

De brede dekkene har positiv innvirkning på veigrepet og det kommer blant annet bremseegenskapene til gode. Spesielt Fiesta overbeviser når det gjelder bremseeffekt og stoppet fra 80 km/t på 26 meter. Hele 2,5 meter kortere enn Polo, som også imponerte med korte stopplengder.

Polo gir inntrykk av å være stor, og i forhold til forgjengeren har den da også vokst en god del. Men konkurrentene kommer etter, og selv om Fiestas stramme linjer gir inntrykk av at den er en mindre bil, er den faktisk noen cm større utvendig. Den er 2 cm lengre, 3,3 bredere, og 3,3 cm lavere, mens akselavstanden er 2,6 cm større. Fra forsetene oppleves Polo som en større bil, men ser vi på de innvendige målene er de nokså like. Du sitter lavere i Polo, noe som gir mer storbilfølelse enn i Fiesta, hvor du sitter høyt i forhold til både dashbord og omgivelser. En annen grunn til at Fiesta føles litt mindre er at den har svært tykke dørpaneler. I skulderhøyde er den derfor bred, men i knehøyde er Fiesta smalere inni enn Polo.

Fiesta er størst bak
I baksetet briljerer derimot Fiesta. Med førersetet i bakerste posisjon er det fortsatt mulig å sitte i baksetet og avstanden mellom for- og bakseterygg er 4,5 cm større enn i Polo. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er benplassen hele 6,5 cm større. Skyver du førersetet i Polo helt tilbake skal du være litt akrobatisk for å få bena på plass.

Mens du i Fiesta-baksetet sitter høyt som på en benk, med relativt dårlig lårstøtte og med bare minimal klaring til taket, sitter du dypt og med god lår- og sidestøtte i Polo. 3 cm bedre takhøyde merkes også. Polos baksete er trangt når det gjelder benplass, men har du plass nok er sittekomforten bedre enn i Fiesta. Begge testbilene har delte bakseterygger, men hele sitteputer i Trend-utførelse. Vår Polo hadde delt seterygg og sittepute, noe som er standard i Polo Highline. Bakseteplassen er god i begge testbilene, men her har Fiesta et lite overtak.

Dette er små biler, og det er sånn sett ingen ulempe at de også virker små når du sitter bak rattet. Polo gir inntrykk av å være størst, men du har minst plass til å strekke ut for eksempel venstrebenet. På grunn av venstre forskjerm kommer fothvileren litt for langt bak og det er lett å bli sittende skjevt.

Ellers er Polos førerplass førsteklasses. Rattet har fireveis regulering og førersetet har høyderegulering. Støtten til lårene er best når setet står lavt, men er kraftig nok til at du kan heve setet litt uten å miste all støtte under lårene. Betjenings-hendler og brytere er gunstig og logisk plassert, og Volkswagen har vært flinkere når det gjelder detaljer og utstyr enn Ford.

Femtrinns regulering av setevarmen, koppholder innfelt i dashbordet og dempet åpning av hanskerommet, hydraulikkdemper på panseret og skjult låsbolt på bakluken er detaljer som kanskje ikke betyr all verden, men som viser at det er lagt ned litt omtanke for de små tingene.

Trangt til venstrefoten
Fiestas har også en praktisk førerplass, men har en stor mangel – det er ikke satt av plass til venstrefoten. Avstanden mellom sidedekselet som ligger mot forskjermen og clutchpedalen er så liten at du med vintersko vil få problemer med å plassere foten der. En uholdbar løsning for norske forhold, og det er vanskelig å se hvordan Ford kan rette på dette uten å montere en fothviler som kommer så nærme at du ikke får strukket ut venstrebenet. Sittekomforten ellers er god. Fiesta har bare høyderegulering av rattet, men avstanden ratt og pedaler stemmer likevel godt. Sittekomforten er god, og førersetet har høyderegulering av sitteputen. Ved at du sitter høyt har du god sikt rundt hele bilen, men Ford kunne godt kostet på et vidvinkelspeil på venstre side. Hodestøttene er felt ned over bakseteryggen og gir god sikt bakover. Radio/CD-spiller er standard i Fiesta Trend, men styr unna radioens fjernbetjening som monteres på venstre side av rattstammen, mange opplever at den stanger mot venstre kne.

Gjennomtenkt Polo
Fiesta er ikke like gjennomtenkt når det gjelder smådetaljer som Polo. Låsebolten til bakluken er et eksempel, den er en effektiv bæreposeriver. På andre områder er den derimot mer gjennomtenkt som for eksempel hodestøttene som er felt ned over bakseteryggen. Et felles minus for begge testbilene er at det er nesten håpløst å bytte hovedlyspærer. Det skiller en del når det gjelder utstyrsnivå. Polo har stabilitetskontroll som standard, i Fiesta er ikke dette en gang nevnt som tilleggsutstyr. Fiesta har derimot radio/CD-spiller som standard, sentrallås er standard, elektrisk vindusheiser er standard, og du kan velge oppvarmet frontrute (2500,-) og sidekollisjonsgardin (2000,-) som tilleggsutstyr.

LES VIDERE:
-
Konklusjon og karakterer
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer