Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
“Flerbruksbilene” “Uten lastebilen stopper Norge!” er et velkjent slagord fra NLF, men selv om det kanskje er på tide å modernisere slagordet er det ingen tvil om at påstanden er korrekt. Lastebilen brukes i dag til nær sagt hva som helst og er det et kjøretøy som virkelig kan kalles MPV (Multi Purpose Vehicle), eller flerbruksbil på norsk, så er det lastebilen. Den frakter fisk fra mottakene og ut til kjøperne i Europa, den frakter stein og grus til veiutbygging, den frakter mat til nærbutikken og dyr til slakteriene for å nevne noe. Men lastebilen benyttes ikke bare til rene transportoppdrag. |
||||||||||||||||
Ta for eksempel de største kranbilene, de fungerer rett og slett som lastebærer for selve krana. Betongpumpebiler er et annet eksempel på lastebiler som ikke tjener penger på å kjøre rundt i trafikken med gods, de skal stå i ro på en byggeplass og pumpe betong.
Det offentlige benytter seg også av lastebilen. Hvordan ville samfunnet fungert uten brøytebiler, postbiler, brannbiler eller renovasjonsbiler? Selv tollvesenet har tatt i bruk lastebiler. På Svinesund tollstasjon benyttes det to spesialbygde lastebiler med avansert røntgenutstyr som på et blunk “ser” hva som skjuler seg for det blotte øyet. Skal vi ramse opp alle bruksområdene til lastebilen ville vi gå tom for spalteplass i denne lederen. Til tross for lastebilens store betydning for landet vårt, er det usedvanlig mange som mener at transportoppgavene burde løses på andre måter enn med lastebil. Jernbanetilhengerne er mange her i landet. De hevder at jernbanen er det beste alternativet, ikke minst på grunn av miljøet. Apropos miljøet – her om dagen så jeg et fulllastet godstog på Østfoldbanen, men hva var det som trakk vognene? Jo, to gamle diesellokomotiv som jeg husker fra min barndom på slutten av 60-tallet, snakk om miljøvennlighet! Dessuten er det nå engang slik at det ikke finnes jernbane til alle plasser i vårt langstrakte land, derimot finnes det veier. Veier som gjør det mulig å frakte gods på lastebil. I denne utgaven av YrkesBil har vi påbygg som tema og flere av artiklene viser at lastebilen er en verdifull og viktig brikke i samfunnet. Vi har besøkt en transportør i Harstad som frakter meieriprodukter over det ganske land og har gjort det i flere generasjoner, vi har en artikkel om en septikkbil som takket være en norsk oppfinnelse også fungerer som et rullende renseanlegg, og vi har vært med en dyretransportør som sørger for skånsom transport når dyrene skal ut på sin siste reise til slakteriet. Ingen av disse oppgavene kunne vært løst med noe annet transportmiddel enn en lastebil.
Hvis vi fortsatt skal ha en bosetting utenfor de store byene er vi avhengig av lastebilen. Slagordet “Uten lastebilen stopper Norge” er fortsatt en korrekt påstand, bare synd at så mange mener at lastebilen er en pest og en plage. Kanskje på tide med litt folkeopplysning?
|