Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kinesisk Fiat? Shanghai Automotive Industry Corp dukker oftere og oftere opp. I stadig nye sammenhenger. Sist var det i forbindelse med at de var blitt Kinas største etter engasjementet i SsangYong. Nå er det fordi de kanskje ønsker seg Fiat. |
||||||||||||||||
Det er ikke mange dager siden vi skrev om SAIC som i dag er en del av Shanghai Automobile Group, og der sier de at med oppkjøpet av SsangYong i fjor er SAG nå den største bilprodusenten i Kina og at de har dyttet First Automobile Works ned på annen plass. Etter det har det skjedd flere ting – at GM kjøpte seg ut av en gammel avtale ved å overføre godt over halvannen milliarder Euro er offisielt, og gammelt nytt. At det også nylig har vært tette samtaler mellom SAICs president Hu Maoyuan og italienerne, er derimot Wirtschaftswoches informasjon. Bladet skriver at kineserne ønsker seg en så høy andel av Fiat Auto som mulig. Strategisk høres dette ut som en meget bedre idé enn å kjøpe seg inn hos for eksempel MG Rover, men det begynner også å bli vanvittig mye for Shanghai Automobile Works å holde orden på. GM og VW er bare noen av de mange forbindelsene denne gruppen må pleie.
|