Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Samsung med eksportplaner Ikke glem at Renault også bygger biler i Korea. Samsung heter de, og på tross av problemer med hjemmemarkedet i fjor, tjente de penger da også. Neste år skal eksporten øke med fem-gangeren. |
||||||||||||||||
I år regner Samsung med å selge ca. 105.000 nye biler – de nærmer seg med andre ord Saab-volum. Men i motsetning til Saab tjener denne Renault-eide fabrikken (og da er det kanskje på sin plass å minne om at Renault i forrige uke brånektet for at de skulle kjøpe Saab – lenge før det var blitt et rykte om at Saab skulle bli fransk) penger. Selv i fjor, da hjemmemarkedet nesten kollapset, klarte Samsung å bokføre pluss 60 millioner kroner på bunnlinjen. Siden Renault eier 70% av Samsung, blir det et lite bidrag til Paris herfra også. Ikke mye, det var 11 ganger så høyt et år tidligere, men det var i hvert fall svarte tall. Og ganske imponerende når de er så avhengige av hjemmemarkedet. Av de 85.000 bilene som ble solgt i fjor, ble bare en stor håndfull sendt ut av landet. I år regner man med å eksportere 3.500 av de tre modellseriene (alle Nissan-deriverte) som bygges – Mellom-Østen og land i Latin-Amerika kjøper dem foreløpig. Men i 2006 skal dette tallet ganges med 5, sier Jerome Stoll, bilfabrikkens franske sjef. Og han lover at han skal utnytte Renault/Nissan nettverket for å få ut maksimal effekt.
|