Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mye pepper til DC-toppen Som ventet ble det ganske hissig språkbruk på Daimlerchryslers generalforsamling i Berlin i går. Men ledelsen later til å sitte trygt. |
||||||||||||||||
I Tyskland har du rett til fem minutter bak mikrofonen uansett hvor få aksjer du har, hvis du stiller på Generalforsamlingen. Det var det mange som benyttet seg av i går. Noen bare skjelte og smelte, en del, også ganske tunge aksjonærer (som Deutsche Banks DWS-Fond) snakket om bankerott-erklæringer fra ledelsen, og mente at skjønnmaling var blitt en del av bedriftskulturen, og noen var virkelig veltalende, med formuleringer som kommer til å bli gjentatt mange ganger.
”Må man virkelig skyte seg selv i foten for å vise at man har peiling på førstehjelp” spurte Klaus Kaldemorgen – han representerer mer enn 10 prosent av aksjene. Jürgen Schrempp, konsernets leder, er imidlertid en tøff type – det er ikke lenge siden han over en helside i Financial Times fikk fortalt hvor flink han er, og han sto i mot alle angrep i går. Han har sterk støtte fra fagbevegelsen i Tyskland, han betaler ut rekordstort utbytte (og det er vel et stort spørsmål om hvor lenge de har råd til det), og han har en styreformann som støtter ham hele veien. Dermed er også de tunge investorene med fremdeles, på tross av åpenbar kritikk derfra i går. Men tallene taler klart. I fjerde kvartal i fjor endte resultatet til Mercedes på nesten ikke no’ – 20 millioner Euro, ned fra 784 året før. Og fredag før generalforsamlingen fikk vi høre at første halvår i år vil ”vise en svakere utvikling”. På Generalforsamlingen var uttrykket endret til ”svært vanskelig”. (Mange venter rent tap blant annet fordi det viser seg at Smart-saneringen vil koste 1,2 milliarder). På generalforsamlingen ble det også gitt klar beskjed om at nå så man ikke lenger mulighet til å opprettholde det opprinnelige målet på 5,8 milliarder i driftsresultat i år. Dette pluss ”alt for vage utsikter frem mot 2007” var med på å få fonds som Union til å true med at de ikke kom til å stemme på årets generalforsamling.
Men bånnlinja er at 95% av stemmene ikke ga det sittende styret mistillit. Og ikke minst Chryslers nylige historie gir jo håp om at det går an å snu skuta.
|