img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mercedes C-Klasse møter BMW 3-serie
BILTEST: Mercedes har med den nye C-Klasse tatt mål av seg til å kapre de yngre kjøperne som har valgt BMW 3-serie da de skal ha en luksuriøs mellom-klassebil. Det vil de helt sikkert gjøre, men ikke alle!

Først publisert i BIL 9 - 2000.

Diesel takk!

Mercedes og BMW følger hverandre nøye for tiden. Og den enes suksess blir årvåkent fulgt opp av konkurrenten. Da dagens 3-serie kom, viste BMW vilje til å gå litt på akkord med dens sportslige karakter. Større bil, mer plass og ikke minst mer komfort, men uten at den sportslige og dynamiske karakteren gikk helt fløyten, sørget for at 3-seriens kundepotensiale økte vesentlig.

Mercedes’ problem har vært det motsatte. Den nye C-Klasses dynamiske design er et skikkelig løft i forhold til den litt “satte” forgjengeren. Mer plass, bedre kjøreegenskaper, mer utstyr og nydelige linjer gjør at C-Klasse plutselig har fått en vesentlig yngre kundegruppe.

Mens BMW kjører rekkeseksere helt fra 320i må du opp på C 240 for å få V-sekser i C-Klasse. Men selv en rekkefirer har krefter og saft nok i frasparket når den utstyres med kompressor, og litt hardere gange til tross er C 200 Kompressor mer enn en verdig utfordrer for BMWs toliters rekkesekser. Så alvorlig tar BMW konkurransen at de allerede nå i høst leverer 320i med 2,2-liters motor med 170 hk.

Vi har lett for å tenke bensinmotor når vi tenker dynamiske mellomklassebiler, men det er kanskje på tide å tenke om igjen. BMWs toliters diesel er en imponerende maskin, og under introduksjonen av C-Klasse i vår imponerte også Mercedes’ dieselmotor, spesielt 220 CDI.

Denne gang har vi derfor valgt å kjøre 320i og C 200 Kompressor og 320d og 220 CDI mot hverandre. Og man trenger ikke å være dieselentusiast for å falle for dieselutgavene. Mer dreiemoment, lavere forbruk og – overraskende nok – bedre komfort taler for dieselmotorene.

Plass
C-Klasse er 5 cm lengre enn 3-serien, uten at det har spesielt stor betydning for plassutnyttelsen. Mercedes har greid å trylle frem noen liter større bagasjeromvolum, først og fremst ved at bagasjerommet er ca 10 cm lengre enn i BMWen. Begge har ryddige bagasjerom, men C-Klasse scorer også på at baklukeåpningen er høyere, og at det derfor er enklere å laste og losse. Nedfellbar bakseterygg er ekstrautstyr og koster 7.100 kroner hos BMW og 5.280 kroner hos Mercedes.

Både BMW og Mercedes har satset på god romfølelse, og dette er begge biler som oppleves som store. C-Klasse har den rommeligste førerplassen, blant annet ved at du kan skyve førersetet 4 cm lengre bak enn i 3-serie. Bakseteplassen er nesten identisk. C-Klasse byr på litt bedre takhøyde, mens 3-serie har litt mer benplass. Begge har bakseter som er utformet som tosetere og den midterste plassen har begrenset komfort.
Testvurdering plass:
C-Klasse: 10. 3-serie: 9.

Førerplassen
Det er ikke mye å utsette på disse førerplassene. Både designmessig og når det gjelder materialvalg gir de et påkostet inntrykk. Ergonomien er det heller ikke noe å utsette på. Alle primærfunksjoner er enkle å bruke, men de som ikke er vant til å kjøre Mercedes vil nok bruke litt tid på å venne seg til flerfunksjonshendelen til venstre for rattet. Mercedes har her samlet betjening av retningslys, vindusviskere og nær/fjernlys på samme hendel.

Det er lett å finne en god kjørestilling i både C-Klasse og 3-serie. Det er god støtte til venstrefoten og rattet har fireveis regulering. Skal vi sette fingeren på noe, må det være originalsetenes litt svake sidestøtte. Dette kan rettes på ved å velge sportsseter og ved å holde seg til setetrekk i stoff i stedet for skinn.

Mercedes-forhandleren vil ha 4.430 kroner for sportsseter og 17.190 kroner for skinn, mens seter i stoff/skinn koster 4.160 kroner. BMW-forhandleren vil ha 5.600 kroner for sportssete, 17.500 for skinn og 4.340 for stoff/skinn. Vil du ha seter med god sidestøtte og skinn, er seter med stoff/skinntrekk å foretrekke. De er ikke like glatte som seter i bare skinn.

Sittekomforten er det ikke noe å utsette på i disse bilene, men Mercedes-setene har et lite overtak takket være bedre fjæring, noe som merkes spesielt godt over litt større og skarpe ujevnheter. Også originalsetene har reguleringsmuligheter som gjør at de fleste vil finne en behagelig sittestilling. Velger du sportsseter øker reguleringsmulighetene ytterligere. Både Mercedes og BMW tilbyr dessuten elektrisk setejustering.

Ett av våre ankepunkter i forhold til Mercedes’ flerfunksjonshendel på rattstammen har vært at du må ta en hånd av rattet for å slå på vindusviskeren. Det kan du nå slippe hvis du velger automatisk vindusvisker med regnføler som koster 880 kroner. BMW leveres også regnføler og vil ha 1.050 kroner for den.

En liten finurlighet Mercedes har utstyrt CKlasse med, er at retningsviseren blinker minimum tre ganger selv om du ikke gir hendelen fullt utslag. Det er overraskende hvis du ikke er klar over det, for det hjelper jo ikke å slå på retningsviseren motsatt vei. Da blinker den jo bare tre ganger den veien også.

I BMW 320 er klimaanlegg med manuell regulering standard. Vil du ha automatisk kontroll av temperaturen, koster det 4.990 kroner. I C-Klasse får du bare et ordinært varme/friskluftanlegg som standard. Men i biler i denne klasse hører klimaanlegg med, så du kan like godt legge på de drøyt 20.000 kronene det koster med en gang.
Testvurdering førerplass:
C-Klasse: 10. 3-serie: 10.

Komfort
C-Klasse kan skilte med litt bedre sittekomfort enn 3-serie, først og fremst på grunn av de fjærende setene. Når det gjelder fjæringskomfort er det vanskelig å skille de to. I både 3-serie og C-Klasse merker du de skarpe ujevnhetene ganske godt, men det slår litt hardere i C-Klasse. Den har også mer støy fra hjulopphengene på dårlig vei. På dårlig vei, for eksempel småhullete grusvei, virker 3-seriebilene mer robuste med tanke på både risting og støy.

På gode asfaltveier er det C-Klasse som er best. Den har lavere og behageligere støynivå, noe som skyldes at begge de to BMWene vi kjørte var utstyrt med 225/50R16 dekk med hastighetsmerking W, mens de kunne stått på 195/65R15 med hastighetsmerking V for 320i og H for 320d. Det ville helt sikkert gitt et behageligere støybilde. Som man ser av støymålingene, varierer støynivået ganske mye fra fin til grov asfalt for begge bensinbilene. 320d og 220 CDI som begge har en mer påkostet støydemping, har derimot et jevnere og mye behageligere støynivå.

For C 200 Kompressor er det først og fremst den litt harde gangen fra rekkefireren som drar ned helhetsinntrykket når vi sammenligner med 320i. BMWens rekkesekser går silkemykt over hele turtallsregisteret, og turtall over 5000 o/min oppleves som uanstrengt. Det gjør det ikke i C 200 Kompressor.

Også C 200 CDI har litt høyere lydnivå fra motoren enn 320i, men ettersom det her dreier som om to rekkefirere er forskjellen mindre enn mellom de to bensinmotorene. Dieselknakkingen er knapt nok sjenerende, men på tomgang og i lave hastigheter er du ikke tvil om at både 320d og C 200 CDI har dieselmotor.

Alle de fire testbilene var utstyrt med automatisk klimaanlegg, og temperaturreguleringen fungerte uklanderlig. Gode plassforhold og interiørdesign som gir god romfølelse bidrar til at både C-Klasse og 3-serie oppleves som rommelige og komfortable, og en klasse over konkurrentene i den øvre mellomklassen. Dette er rett og slett førsteklasses transport.
Testvurdering komfort:
320d: 10. C220 CDI: 9. 320i: 8. C200 Kompressor: 7.

Kjøreegenskaper
Sommerføre setter ikke C-Klasse og 3-serie på de store prøvene. Og nok en gang er forskjellen svært liten. C-Klasse har nå fått tannstangstyring og vesentlig bedre styrepresisjon enn vi har vært vant til fra den kanten. Den hamler faktisk opp med 3-serie når det gjelder styrefølelse og styrerespons. Begge de to CKlassebilene har kontant og direkte styring som svarer kvikt på rattbevegelser. Også rundt midtstilling er denne styringen direkte og følsom.

De to 3-serie bilene har en noe vagere styring rundt midtstilling, noe som blir forsterket ved at de brede dekkene gir en tydelig tendens til vandring på sporete vei. Retningsstabiliteten er derfor ikke helt på samme nivå som for de to C-Klassebilene. Vi fikk dessverre ikke anledning til å prøve de to BMWene på 195/ 65R15 dekk, men hos BMW anbefaler de å kombinere de bredere dekkene med sportsunderstell, for på den måten å oppnå bedre stabilitet på sporete vei.

I unnamanøveren er det lite som skiller de to. C-Klasse kjører som på skinner mellom kjeglene takket være blant annet ESP, men også et meget kompetent chassis. Den krenger litt mer enn 3-serie og oppleves som litt mer duvende, men i og med at ESP er standard, har ikke dette noe så si for kjøresikkerheten i kritiske manøvre.

BMWene har en liten tendens til å ville overstyre i unnamanøveren, og når de provoseres i krappe svinger kommer understyringen litt tidligere enn for konkurrentene fra Mercedes. Antispinnregulering er standard og sørger for god stabilitet ved at man unngår bakhjulssladd og overstyring samtidig som fremkommeligheten øker. Men bakhjulsdrevne biler i denne klassen fortjener stabilitetskontroll. De 10.200 kronene BMW-forhandleren vil ha for DSC III er vel anvendte penger. Synd dette ikke er tilgjengelig i 320d.

Både BMW og Mercedes kan levere sportsunderstell. Til BMW 3-serie koster det 2.830 kroner, mens det til C-Klasse koster fra 2.770 til 4.490 kroner avhengig av utstyrsnivå og inkludert lettmetallfelger og bredere dekk.

For den som gjerne vil ha litt komfort, er det ingen grunn til å vurdere sportsunderstell. Allerede i standardutførelse er kjøreegenskapene førsteklasses. Selv om C-Klasse virker litt mykere enn 3-seriebilene, har den ingen problemer med å henge med i svingen. Den mest sportslige karakteren er det fortsatt BMWene som har.
Testvurdering kjøreegenskaper:
C-Klasse: 10. 3-serie: 9.

Ytelser & forbruk
BMW 320i lagde litt krøll for testopplegget vårt. For det første fikk vi bare tak i en 320i touring. Den veier ca 60 kg mer enn en sedan og har dermed et lite handikap når vi ser på akselerasjonstallene. BMW operer med 0,5 sekunder lengre akselerasjonstid fra 0 til 100 km/t for touringmodellen enn for sedanen. Våre akselerasjonstall kunne dermed vært bedre om vi hadde kjørt testen med en sedan. Det andre problemet består i at BMW allerede har begynt å selge 320i med 2,2-liters motor med 210 Nm og 170 hk. Den nye motoren er spesielt forbedret når det gjelder dreiemoment på lave turtall, og det er den gamle 150-hesterens svakeste punkt.

I våre akselerasjonsmålinger kan det virke som 320i ikke har noe problem med å henge med C 200 Kompressor, men ute på landeveien oppleves det helt annerledes. BMWs rekkesekser har svakt dreiemoment på lave turtall og trenger en svært aktiv omgang med gasspedalen og gjerne til manuell sjaltehjelp for henge med i bakkene og ved forbikjøringer. Bare akselerasjonsmålingen fra 40 til 100 km/t gir et lite hint om styreforholdet mellom de to bensinmotorene. Den nye 170-hesteren vil sannsynligvis matche C 200 Kompressor vesentlig bedre enn 150-hesteren og vi vil kjøre målinger på den nye 320i så snart vi har den tilgjengelig.

Mens styrkeforholdet mellom bensinmotorene er merkbart, er det nesten ubetydelig mellom dieselmotorene. Både C 220 CDI og 320d har imponerende dreiemoment og slår knockout på sine bensindrevne søsken. Til og med fra 0 til 100 km/t er de konkurransedyktige, noe dieselmotorer ikke har vært tidligere. Men det er først og fremst ved akselerasjon i fart og i de hastighetsområdene som er mest aktuelle her hjemme at dieselmotorene virkelig viser styrke. Når de i tillegg kan vise til ca 28% lavere forbruk enn sine bensindrevne søsken, har 320d og C 220 CDI virkelig noe å slå i bordet med. Drivstofføkonomien er det såvist ikke noe å utsette på.
Testvurdering ytelser & forbruk:
320d: 10. C220 CDI: 10. C 200 Kompressor: 8. 320i: 7.

Priser & utstyr
BMW- og Mercedes-kundene er utstyrsbevisste. Selv om både 3-serie og C-Klasse i utgangspunktet har høyt utstyrsnivå, er det nok å velge blant. I snitt utstyres 3-serie og CKlasse med fabrikkmontert ekstrautstyr for mellom 50.000 og 60.000 kroner.

Blant standardutstyret er det ikke mye som skiller våre testbiler, men i C-Klasse er ESP standard, noe du må betale drøyt 10.000 kroner for å få i 320i og som foreløpig ikke er tilgjengelig i 320d. BMWene har derimot klimaanlegg som standardutstyr. Det må du ut med drøyt 20.000 for å få i C-Klasse. Sammenligner vi prisnivået mellom C 200 Kompressor, C 220 CDI og den nye 320i med 170-hesters motor, er det så godt som dødt løp.

320d er prislederen i dette koblet med 43.000 kroner lavere pris enn de tre konkurrentene. Det er etter vår mening en ulempe at den ikke kan leveres med stabilitetsprogram DSC III, men antispinnregulering er standard og forenkler vinterkjøringen.
Vurdering priser & utstyr:
Bensin: C-Klasse: 7. 3-serie: 7. Diesel: 3-serie: 10. C-Klasse: 7.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer