img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Chrysler PT Cruiser mot Mazda Premacy
BILTEST: Går det an å sammenligne en konvensjonell japaner med en høyst nostalgisk amerikaner? Våre to testbiler viser seg å være mer like enn første øyekast skulle tyde på, men det mangler heller ikke detaljer som skiller dem.

Først publisert i BIL 11 - 2000.

Det har etter hvert blitt en del å velge blant når det gjelder femdørs, høye stasjonsvogner. Siste skudd på stammen er den «rare» og oppsiktsvekkende Chrysler PT Cruiser som i løpet av høsten er blitt et stadig mer vanlig syn på norske veier. Ved utgangen av oktober var det satt skilter på 280 av den. Langt lavere oppmerksomhetsfaktor, men solgt i omtrent samme antall, gjelder for Mazda Premacy.

Plass
Plassen er et viktig punkt for å bedømme disse to bilene, for kundene velger sjelden en høy stasjonsvogn hvis ikke plassbehovet er stort. Utvendig høyde er rundt regnet 15 cm større enn på vanlige personbiler, og denne høyden gjenspeiler seg også i innvendig takhøyde. Både utvendig lengde og bredde er like på de to bilene, mens Premacy har 5 cm større akselavstand. Vårt måleskjema viser stor likhet mellom bilenes kupeplass. De tre første målene vi tok, er faktisk helt nøyaktige like. Det gjelder benplassen foran og bak samt takhøyden foran.

Større forskjeller er det på innvendig bredde og ikke minst på lengden i bagasjerommet. Med bakseteryggene på plass, er bakrommet 21 cm lengre i Premacy enn i PT Cruiser. Fabrikkenes tall for bagasjevolum er noe misvisende for de to bilene. Mazda oppgir 420 liter under hattehyllen for sin bil. Chrysler oppgir 538 liter, men det er uten hattehylle. Autographs rommelighetsindeks sier at bagasjerommet i PT Cruiser har et volum på 236 liter. Begge bagasjerom er lette å utnytte effektivt, selv om hjulkassene i Premacy stjeler noe bredde innerst. PT Cruiser har så rette vegger i bagasjerommet at den stive og sterke hattehyllen kan brukes i to høyder, den nederste 15 cm fra gulvet. Denne hyllen har også en klaff som kan felles ut, og dermed blir hattehyllen et bord.

Begge bilene byr på fleksible seteløsninger, med bakseter som kan foldes sammen, vippes frem eller tas helt ut. I Premacy er det tre separate bakseter, hvorav det midterste er litt smalere enn de to andre. Hvis midtsetet tas ut, kan de to andre setene flyttes ett hakk nærmere midten. På den måten får to personer godt armslag rundt seg på begge sider. Baksetet i PT Cruiser er delt 35/65, og begge delene kan løftes ut. Det største baksetet er tungt, så tungt at du må være atlet – uansett kjønn – for å løfte det ut av bilen. For å lette håndteringen av setet har Chrysler utstyrt det med håndtak og to små hjul slik at du kan trille setet. Dette fungerer godt på asfalt eller betong, på grus er hjulene for små.
Testvurdering plass
Premacy: 10. PT Cruiser: 8.

Førerplassen
Førerplassen i PT Cruiser virker litt trangere enn i Premacy, ikke bare fordi kupéen er 3,5 cm smalere, men på grunn av lavere frontrute og mørkere interiørfarger. Likevel fremstår PT Cruiser som den friskeste av de to, med dashbordpaneler i bilens farge og et sportslig ratt. De runde instrumentklokkene i PT Cruiser er forholdsvis små, og er derfor ikke så lette å lese. Premacy har et mer tradisjonelt førermiljø, men med et stilrent dashbord og en funksjonell og enkel midtkonsoll.

Venstrebenet finner seg meget godt til rette på den brede fothvileren i Premacy, i PT Cruiser er fothvileren grei nok, men den dekker ikke hele skobredden. Ved første bekjentskap kjennes førersetet i PT Cruiser ut som en hard sofapute med dårlig sidestøtte. Etter noen kilometer vinner setet seg, og det kjennes etter hvert riktig bekvemt. Begge bilene har forholdsvis korte sitteputer, men PT Cruiser gir noe bedre lårstøtte enn Premacy på grunn av noe bedre spillerom på sitteputens vinkelregulering. Førersetet har ikke regulerbar korsryggstøtte i noen av bilene, men savnet er størst i Premacy, for her er seteryggen formet slik at det tvinger frem ubehagelig mye svai i korsryggen.

Mange smårom og koppholdere følger opp bilenes intensjon som fritidsbiler. PT Cruiser har til overmål to 12-volt uttak på midtkonsollen, Premacy har ett, i form av sigarettenneruttaket. Begge har dessuten strømuttak i bagasjerommet.
Testvurdering førerplass
PT Cruiser: 9. Premacy: 8.

Komfort
Dette er biler som gir positive signaler til både eldre og andre som har problemer med å bøye seg mye, for her setter man seg inn i og ikke ned i bilen. Sittekomforten er imidlertid ikke helt på topp i noen av dem, selv om førersetet i PT Cruiser er mer behagelig på langtur enn man først skulle tro. Benplassen i baksetet er god i begge bilene, men 5 cm mindre bredde i Cruiserens baksete merkes godt. I praksis er det god plass til tre barn, men i trangeste laget for voksne. De tre separate baksetene i Premacy fungerer bedre, rett og slett fordi det er 5 cm mer plass mellom dørene. Begge bilene har hodestøtter på alle fem plasser.

PT Cruiser har et meget behagelig hjuloppheng, både fordi det svelger tverrskjøter og dårlig asfalt uten å overføre plagsomt mye vibrasjoner og støt til karosseriet, og fordi det jobber i det stille. Premacy oppfører seg noe stivere og mer kantete på dårlig underlag, samtidig som bilen krenger noe mer i svingene.

Når det gjelder lyd er de to bilene et godt eksempel på at man ikke skal tro på alt man hører. Skulle vi ha gitt støykarakterer etter bare eget øre, ville vi sagt at det er merkbart høyere støynivå i Premacy. Samtidig ville vi sagt at det i PT Cruiser er stor forskjell i støynivå ved kjøring på fin eller grov asfalt. Fasiten, altså støymåleren, forteller oss imidlertid at det bare er ved kjøring i 80 km/t på grov asfalt at det er merkbart mer støy i Premacy, og ved 50 km/t på fin asfalt har denne bilen minst støy av de to. Grunnen til at øret blir «lurt», er at lyden i Premacy har høyere frekvens enn i PT Cruiser, og derfor oppfattes den som skarpere og mer sjenerende. Mens motorstøyen er mest fremtredende i PT Cruiser, er det hjulstøyen som dominerer i Premacy. Det er grunn til å understreke at vi i denne testen kjørte PT Cruiser med manuelt gear, det er nemlig vesentlig for lydopplevelsen. Folk med kresne ører bør ikke velge PT Cruiser med automatgear. Der har Chrysler en jobb å gjøre.
Testvurdering komfort
PT Cruiser: 9. Premacy: 8.

Kjøreegenskaper
Premacy er en typisk japaner, i den forstand at den er lettkjørt. Her trengs det ikke lang tilvenningsperiode før styrefølelse, gasspådrag og gearskift sitter som det skal – mykt, behagelig og i fin harmoni. PT Cruiser er sånn sett mer krevende, blant annet fordi den grovere motorlyden gjør at vi i starten er for forsiktige med gasspedalen til å få opp turtallet på «riktig» nivå. Amerikaneren er stødig i fjæringen, og tar seg smidig gjennom krappe svinger. Men på typisk amerikansk vis er også PT Cruiser en anelse lett på styringen, på grunn av kraftig styreservo. Derfor oppleves den som noe mer upresis i styringen ved landeveiskjøring enn Premacy.

Begge testbilene var skodd med 55-profil dekk, med PT Cruisers gummi 10 mm bredere enn Premacys. Mazda har valgt 15-tommers felger som standard på Premacy her i landet, selv om vognkortet sier 185/65R14, noe som i praksis betyr at de har gitt bort litt kjørekomfort til fordel for styrefølelse.

Ved rask unnamanøver smyger den seg forutsigbart gjennom hindringen, og den er lett å kontrollere når den har nådd grensen. Før veigrepet slipper, signaliserer den tydelig hva som er i ferd med å skje. Premacy takler unnamanøveren uten problemer, inntil en viss hastighet, og den hastigheten ligger omtrent 10 km/t lavere enn for PT Cruiser.

Bremselengden fra 80 km/t skiller med 1 meter i PT Cruisers favør, men begge holder seg under 30 meter og får absolutt godkjent.
Testvurdering kjøreegenskaper
PT Cruiser: 9. Premacy: 8.

Ytelser og forbruk
På papiret er PT Cruisers 2-liter overlegen i effekt og dreiemoment, noe den ikke klarer å vise i praksis på landeveien. Den er riktignok raskest av de to fra 0-100 km/t, men vi klarte ikke å kopiere fabrikkens optimistiske tid på denne øvelsen. Premacys 1,8-liter oppnår bedre verdier ved akselerasjon både fra 40- 100 km/t i tredjegear og fra 70 til 100 km/t i tredje- og fjerdegear, til tross for sitt mer beskjedne dreiemoment.

Det lavere dreiemomentet i Premacy gjør at gearspaken må brukes noe flittigere i Premacy, men forskjellen er ikke stor. Som våre målinger viser, henger Premacy overraskende godt med under akselerasjon i fart, og dessuten når japaneren sitt maksimale dreiemoment ved betydelig lavere turtall enn sin amerikanske konkurrent. Gearskiftet i Premacy er presist og behagelig, til sammenligning er det litt mer kantete i PT Cruiser.

Selv om PT Cruiser ikke på noen overbevisende måte klarer å riste av seg Premacy under akselerasjon, er likevel 2-literen tørst. Det er sjelden vi opplever så stort sprik når det gjelder testforbruk, det er nærmest å regne som utklassing når Premacy oppnår 0,76 l/mil mot PT Cruisers 0,89. Bildet balanseres noe av at PT Cruiser er 115 kg tyngre enn Premacy, og dette betyr kanskje et merforbruk på 0,06 l/mil. Det er grunn til å minne om at bilene kjører etter hverandre gjennom hele testturen, det vil si at bilene holder samme hastigheter, kjører på nøyaktig samme føre og med hyppige bytter av sjåførene mellom de to bilene.
Testvurdering ytelse & forbruk
Premacy: 10. PT Cruiser: 8.

Priser og utstyr
Det er tre ting som virkelig skiller de to bilene; pris, motorstyrke og bagasjeplass. På grunn av de norske avgiftene henger selvfølgelig prisen og motorstyrken nøye sammen, og vi bruker ikke dette som et argument mot den mest motorsterke – så fremt effekten og trekkraften gir seg klare utslag. I denne sammenligningen klarer ikke PT Cruiser å gi oss noen klar følelse av overtak i muskelkraft. I lys av dette, er en prisforskjell på 57.000 kroner vanskelig å forsvare. Fire kollisjonsputer hører med til standardutstyret i begge bilene, det samme gjør antispinnregulering, klimaanlegg, 12-volts uttak i bagasjerommet, innvendig høydejustering av frontlyktene og tåkelys foran. Det er altså ikke lett å finne vesentlige punkter som skiller de to når det gjelder utstyrsnivå. Premacy har lyktespylere, noe PT Cruiser ikke har.
Testvurdering pris & utstyr
Premacy: 10. PT Cruiser: 8.

LES VIDERE:
-
Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer