img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDi og Nissan Primera 1.8
BILTEST: Carisma og Primera har fått akkurat den ansiktsløftingen de trengte, men å velge mellom de to er ikke blitt enklere av den grunn. Testlaget ønsker en bil med Carismas motor og gearkasse og Primeras kjøreegenskaper.

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Carisma og Primera har ikke stått for banebrytende design, og da de to modellene kom med noen mindre endringer i sommer var det vel ingen som hadde ventet de helt store forandringene. Primera med sine skrå hovedlykter, med nærlysene plassert innerst, er mest vågal, mens en kan mistenke Mitsubishi for å ha hentet inspirasjon fra Primera I da de designet Carismas nye ansikt.

De designmessige endringene er egentlig av mindre betydning. Det er nemlig endringene under skallet som gjør at både Carisma og Primera nå fremstår som vesentlig bedre biler. Bedre støydemping er et viktig stikkord i denne sammenheng, og det bidrar til å løfte disse bilenes komfort vesentlig. Forbedringene er ikke bare merkbare ved sammenligning mot tidligere Carisma og Primera, også i forhold til konkurrentene er dette et merkbart løft.

Våre testbiler denne gang har svært ulik pris. Carisma 1.8 GDi Elegance koster nemlig 271.900 kroner, mens Primera 1.8 Comfort koster 232.900 kroner. Vi har derfor valgt å bruke den rimeligere Carisma 1.8 GDi Comfort som koster 242.900 som grunnlag for sammenligningen mellom de to testbilene, så får dere bære over med at Carismaen på bildene er den mer påkostede Elegance-modellen.

Komfort
Lyd og støy er viktig for komforten og for hvordan en bil oppfattes. Skarpe og harde lyder og gjennomtrengende romlestøy kan være plagsom og trettende, selv om lydnivået ikke er spesielt høyt. Det er like viktig at lydbildet er behagelig som at det er lavt. Verken Carisma eller Primera har vært blant de støysvake bilene i mellomklassen, og de har vært spesielt følsomme for grov asfalt. Fortsatt er det forskjell i lydnivået om du kjører på grov eller slett asfalt, men forskjellen er merkbart mindre enn tidligere. Sammen med et generelt lavere og jevnere lydnivå er derfor komforten på dette området vesentlig forbedret.

Fjæringskomforten er også forbedret, blant annet som følge av nye foringer i hjulopphengene, foringer som også er med og reduserer vibrasjoner som transporterer hjulstøy. Det er ikke lett å si hvilken av våre testbiler som har den behageligste fjæringen og dempingen. Carisma har sin styrke på de større ujevnhetene og er også bedre isolert mot vibrasjoner fra veibanen enn Primera. Den flyter behagelig over store ujevnheter, og er roligere på veien. De skarpe ujevnhetene slår derimot litt hardt.

Primera har strammere fjæring og demping, og har ikke den samme behagelige flyten over store ujevnheter som Carisma, men den takler de mindre ujevnhetene bedre. Spesielt på dårlig vei oppleves Primera som behageligere enn Carisma.

Det er først når vi tar motoren med i komfortbildet at Carisma får et aldri så lite overtak. Mitsubishis 1,8-liters GDi-motor går mykt og stille, og spesielt på høye turtall er den behageligere enn Primera-motoren. Ved normal kjøring jobber Primeras 1,8-liter behagelig og mer stillegående enn Nissans motorer har for vane, og det er marginale forskjeller mellom de to testbilene.
Testvurdering komfort:
Carisma: 10. Primera: 9.

Kjøreegenskaper
Vi har ofte opplevd at anstrengelsene for å bedre komforten, enten det er fjæringskomfort eller støy, har ført til at kjøreegenskapene er blitt dårligere. Vi var derfor spente på om Nissan hadde lykkes i å beholde Primeras sportslige kjøreegenskaper. Ved normal landeveiskjøring er det overraskende liten forskjell mellom de to testbilene.

Carismas styring oppleves som kontant og presis, og det er først når en presser den ved litt hard svingkjøring eller en unnamanøver at svakhetene i forhold til Primera blir tydelige og da i form av svakere styrerespons og kraftigere tendens til understyring. På dårlig vei er også stabiliteten i svinger merkbart dårligere, blant annet som følge av at fjæringen virker å være litt i mykeste laget slik at fjæringen bunner når den treffer en stor ujevnhet i sving.

Primera har overbevisende retningsstabilitet enten du kjører rett frem på motorveien eller på dårlig og svingete vei. Fjæringen er noe fastere enn Carismas og er nydelig avstemt. Den takler kombinasjonen store ujevnheter og sving vesentlig bedre og sikrere enn Carisma. Der Carismas fjæringsvei brukes opp, har Primera ingen problemer. Med bedre styrerespons og styrefølelse og mindre tendens til understyring, er Primera betraktelig mer kjørevillig og lettere å håndtere under krevende forhold enn Carisma.

Du må regne med litt tid for å venne deg til Primeras bremser. De tar nemlig svært kontant og trenger bare en lett fot på bremsepedalen. Carismas bremser er lettere å dosere, men krever litt kraftigere pedaltrykk for å gi samme bremseeffekt som Primeras bremser. Selv om Primera-bremsene føles som om de er vesentlig kraftigere enn Carismas, er ikke Primeras bremsestrekning fra 80 km/t mer enn 1,2 meter kortere.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Primera: 10. Carisma: 8.

Ytelser & forbruk
Carismas 1,8-liter er ingen nykommer, men Mitsubishi finpusser hele tiden litt på Gditeknologien. Det skal være usagt om det er en tilfeldighet eller om det skyldes forbedret styringsprogram, men motoren i vår testbil er den beste GDi-motoren vi har kjørt så langt. Overgangen mellom mager og fet blanding skjer nesten umerkelig, du må vite omtrent når den kommer og kjenne etter for å legge merke til den. Eneste negative notering vi har er at motoren hadde en tendens til å bli hengende eller ruse litt idet vi skiftet gear. Vi opplevde det først som dårlig synkronisering mellom gass- og clutchfot fra vår side, men når vi begynte å «forske» litt på det viste det seg at motorstyringen var synderen og at dette stort sett skjedde når vi sjaltet raskt. Ved normal sjaltehastighet var det derfor ikke noe problem.

Med 125 hk og 174 Nm har Mitsubishimotoren er klart overtak på Nissans 1,8-liter som kan by på «bare» 114 hk og 158 Nm. Carismas 1,8-liter føles mye kvikkere og mer akselerasjonsvillig, spesielt ved høye turtall. Med 0 til 100 km/t på ca 11 sekunder føles ikke Primera som noen sinke, men sammenlignet med Carismas 9,8 sekunder er forskjellen merkbar. I femtegearet er det derimot liten forskjell mellom de to, og selv om Primera-motoren ikke har like kraftig dreiemoment som Carismas motor, er dreiemomentkurven gunstig. Høyeste dreiemoment kommer allerede ved 2.800 o/min og i hastighetsområdet rundt 90 km/t. Ved normal kjøring i hastigheter rundt 80 til 90 km/t føles Primeramotoren som sterk og smidig og krever svært liten bruk av gearspaken. Den har ingen problemer med å henge med Carisma når det gjelder trekkraft. Det er først når vi kommer høyere på turtallsregisteret at Carisma-motoren har et lite overtak.

Vår test-Primera hadde et meget dårlig gearskift, så det føltes som en lettelse å slippe å geare for mye. Importøren tok vår klage såpass alvorlig at de tok en nærmere kontroll og justering av clutch og gearskift, og greide å rette på problemet. Forhandlerne skal ha fått informasjon om dette og har du en Primera 1.8 med dårlig gearskift, kan det være verdt bryet å kontakte forhandleren. Selv etter clutchog gearskiftjusteringen er ikke Primeras gearskiftet like lett og smidig som Carismas, men fungerer nå uproblematisk.

Foruten å ha den piggeste motoren har Carisma også det laveste forbruket. Du må riktignok anstrenge deg litt hvis du vil utnytte GDi-teknologiens bensinsparende effekt fullt ut, men gjør du det er det mulig å kjøre virkelig billig. Forskjellen i bensinforbruk er i følge 93/116/EU ca 10%. Den kan du øke hvis du legger godviljen til, men vil du utnytte GDi-motorens effekt kan du også øke forbruket betraktelig.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Carisma: 10. Primera: 8.

Plass
På total plassutnyttelse er det svært lite som skiller Carisma og Primera. Carismas førerplass er litt rommeligere enn Primeras, men baksetepassasjerene har best plass i Primera. Også bagasjen har det rommeligst i Primera og dette forsterkes ved at Primeras bagasjelokk har utvendige hengsler som ikke stjeler plass i bagasjerommet. Primera har riktignok størst bagasjeromvolum, men lukeåpningen er liten, hele 7,5 cm lavere enn i Carisma, så for store kolli er det lettere å utnytte Carismas bagasjeplass.

Begge har delt nedfellbare bakseterygger. Carisma har den største åpningen i seteryggen, med 36 cm høyde og 74,5 cm bredde, mens de samme målene i Primera er 31 og 70 cm.
Testvurdering plass:
Carisma: 10. Primera: 10.

Førerplassen
Den norske Mitsubishi-importøren har gjennom mange år hatt innflytelse i Mitsubishis utviklingsavdeling, noe som blant annet er merkbart når det gjelder plassutnyttelsen og plassdisposisjonene rundt førerplassen. Totalt er det ikke store forskjellene i plassutnyttelse i disse to bilene, men når det gjelder førerplassen er Carisma rommeligst. 3 cm mer benplass med førersetet i bakerste posisjon virker kanskje ikke som mye, men er du langbent er dette tre svært merkbare centimetre.

Carisma og Primera byr på god sittekomfort. Begge har førerseter med separat justering av sitteputevinkelen noe som gjør det lett å finne en kjørestilling med god lårstøtte. I Carisma er sitteputen ekstra lang, noe de korteste i testlaget kommenterte som et minus. Setekanten trykker nemlig mot baksiden av kneet og leggen.

Primeras førerplass er litt trangere enn Carismas, ikke bare som følge av mindre benplass med setet i bakerste posisjon, men også fordi Nissan har trukket dashbordet bakover slik at det kommer nærmere sjåføren og bidrar til å gjøre førerplassen litt mer intim.

Dette er biler det er lett å finne seg til rette i og de gir begge gode kjørestillinger. Avstanden mellom ratt, sete og pedaler passer de fleste og det er god støtte og plass til venstrebenet. Begge testbilene hadde klimaanlegg, og selv om justeringsfunksjonene var litt forskjellige, var de begge enkle å forholde seg til. Nissan har valgt litt lysere farger og kombinert mange fargenyanser i Primeras interiør, mens Mitsubishi holder seg til svart eller blått dashbord med trepaneler og treinnfellinger i rattet i den dyreste modellen.
Testvurdering førerplass:
Carisma: 10. Primera: 9.

Priser og utstyr
Som du ser i dataoppsettet er det ganske så stor prisforskjell mellom de to testbilene. Det skyldes ganske enkelt at vår Primera er den enkleste rimeligste modellen i Primera 1.8-programmet, mens vår Carisma 1.8 GDi Elegance er den dyreste og mest påkostede Carismaprogrammet. Når vi sammenligner priser og utstyr har vi derfor valgt å bruke en rimeligere Carisma Comfort, som med en pris på 242.900 kroner ligger bare 10.000 over Primera 1.8 Comfort. Carisma Comfort er naturlig nok noe enklere utstyrt enn Elegance. Den har for eksempel ikke klimaanlegg. Det koster 14.000 kroner ekstra. I forhold til vår testbil har Comfort heller ikke lakkerte speil og dørhåndtak, elektriske vindusheiser bare på fordørene, trepaneler i interiøret og den har ikke aluminiumfelger.

Med en prisforskjell på 10.000 i forhold til Carisma Comfort, har Primera et aldri så lite overtak. Når vi legger til at Primera har klimaanlegg som standard, blir prisforskjellen 24.000 kroner. I utstyr for øvrig er det lite som skiller de to, men Mitsubishis 5 års garanti kommer som et pluss for Carisma.
Vurdering pris og utstyr:
Primera: 10. Carisma: 9.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer