img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Rommelig og rimelig
BILTEST: Er alle koreanske biler skåret over samme lest? Gir bilene fullgod valuta for pengene, eller er lav pris uttrykk for dårligere kvalitet?

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Vi har denne gang tatt for oss de tre koreanske sedaner, biler som i utvendig størrelse er på linje med Volvo S70, VW Passat og Citroën XM og som har samme størrelse på prislappen som Mazda 626 2.0, VW Golf 2.0 Highline og Volvo S40 1.8. Mange av produktene fra koreansk bilindustri er forholdsvis ferske på det norske markedet, men en av testbilene, Hyundai Sonata, har allerede rukket å komme i tredje «generasjon».

Lave produksjonskostnader har bidratt til lave priser på koreanske biler, men en viss skepsis har de nok vært møtt med. Det seneste årets økonomiske turbulens på hjemmemarkedet har neppe bidratt til å styrke tilliten på kort sikt. Etter at Hyundai overtok Kia og Daewoo overtok SsangYong, ser forholdene ut til å ha stabilisert seg. Alle de norske importørene gir uttrykk for stor optimisme på vegne av sine bilmerker, og vi har ingen grunn til å tro noe annet enn at importørforholdene er
stabile og langsiktige.

Plass
Kupémålene viser til fulle at de tre bilene stiller i samme klasse – forskjellene er små og peker i ulike retninger. For å si det slik; det er ingen av bilene som er rommeligst i alle retninger. Bagasjerommene er i praksis ganske like. Det skiller noen centimeter her og der, blant annet er det trangere mellom hjulhusene i Sonata, noe som er en medvirkende årsak til at Sonata har det minste lastevolumet. Samtidig er Sonata den eneste av de tre med full åpning mellom bagasjerom og kupé. De to andre har en innsnevring bak seteryggen i form av en forsterket ramme. Det betyr mer fleksibel utnyttelse av lastekapasiteten i Sonata når bakseteryggene slås ned.

Et fellestrekk er at bagasjelokket på alle de tre bilene mangler innvendig håndtak og er heller ikke kledd innvendig slik at du må ta rett på skarpe platekanter – eventuelt ta tak utvendig på lokket – når det skal lukkes. Clarus er den eneste hvor bagasjelokket holdes av teleskopdempere. I både Leganza og Sonata finner vi de plasskrevende, gammeldagse bøylene.

I forsetet er det god takhøyde i alle tre bilene, aller best i Clarus. Et bilde på hvor vanskelig det er å skille de tre bilene når det gjelder kupémål, er at Sonata er dårligst når det gjelder takhøyde foran, men har derimot den beste takhøyden bak. Målebåndet viser også at sjåføren har dårligst benplass i Sonata, men på dette nivået – med ca 120 cm fra inntrykket clutchpedal til overgangen mellom forseterygg og sittepute – er det ikke mange som har grunn til å klage.

I baksetet er det best plass i bredden i Clarus. Trangest er det i Leganza, men det er grei plass for tre personer – hvis disse ikke er alt for røslige. Riktignok viser målebåndet bare 1 cm mindre bredde i Leganza enn i Sonata, men takformen begrenser hvor langt ut til sidene passasjerene kan sitte. Benplassen er også dårligere i Leganza enn i Sonata og Clarus, men igjen kan vi si at det er grei plass for personer med normalt lange ben.

Baksetepassasjerene sitter behagelig med god plass til bena og med akseptabel takhøyde i Sonata, mens de har aller best plass både i høyden og lengden i Clarus. Samtidig er det her god plass til føttene under forsetet. Sonata byr på dårligere lårstøtte i baksetet enn de to andre bilene på grunn av at sitteputen er lavere.
Testvurdering plass:
Clarus: 10. Leganza: 9. Sonata: 9.

Førerplassen
Daewoo Leganza er den eneste med skinnseter, og også den eneste som har elektrisk regulering av førersetet. Som skinnseter gjerne har en tendens til, er de også her i glatteste laget. Dette inntrykket forsterkes av at vinkelreguleringen er i snaueste laget, sitteputen blir litt for «flat». Sidestøtten er imidlertid akseptabel. Dashbordet har et mer markert utseende enn i de to konkurrentene, og selv om det er mye hardplast, er plastpreget godt skjult. Daewoo har gjort diskret bruk av imitert tre, men interiøret har alt i alt et noe mørkt og dystert preg. Det er lite å utsette på plasseringen av brytere og hendler, men vi hadde litt problemer med å få ventilasjonsdysene til å sende luftstrømmen slik at det ikke føltes som trekk.

Hyundai Sonata har et lyst og trivelig interiør. Her er det også brukt «treverk» på midtkonsoll og dører. Litt kunstig preg, javel, men kvaliteten på plastoverflatene og finishen i interiøret bærer tydelig preg av å ha gjennomgått en utvikling gjennom tre modellgenerasjoner. Som en i testlaget sa: «Nå ser det nesten ut som i en god japansk bil». Setene i Sonata er en tanke harde, men førersetet byr på «alt» når det gjelder høyderegulering, vinkelregulering av sittepute og korsryggstøtte. Likevel er det ikke spesielt god sidestøtte i ryggen. Det er ikke bare god oversikt over instrumentene i Sonata, her har vi også følelsen av å sitte høyere enn i de to andre bilene, noe som bidrar til god oversikt ut gjennom vinduene og god kontakt med bilens fire hjørner.

Interiøret i Kia Clarus gir også et forholdsvis lyst inntrykk, men med noe mer «gammeldags» preg enn i Sonata. Imitert treverk bryter den massive gråfargen på dashbordet. At rattdekslet er løst i to av de fire hjørnene og at det er dårlig pasning mellom enkelte komponenter på dashbordet, gir et middelmådig inntrykk av kvaliteten. Førersetet har høyde- og vinkelregulering, men ikke regulerbar korsryggstøtte. Selv om forsetene er smale, gir de meget god sidestøtte på grunn av en dyp skålform. Det er lett å finne en avslappende kjørestilling med riktig avstand til pedaler, ratt og gearspak og også med de fleste brytere og
knotter innen rekkevidde.
Testvurdering førerplass
Sonata: 10. Leganza: 8. Clarus: 8.

Komfort
Sonata har alt i alt det mest behagelige støybildet ifølge våre ører, selv om en markert romling er sjenerende på grov asfalt. Ved akselerasjon høres den grove motorstøyen godt. Leganza er også utsatt for en del romlestøy på grov asfalt, men en tanke mindre enn i Sonata. Hjulstøy er det mest fremtredende ved lydbildet i Clarus, mens vindstøy melder seg på i motorveihastigheter. Under akselerasjon slår motorlyden tydelig igjennom. Dessuten har Clarus sjenerende motorvibrasjoner som gjør at det er ubehagelig å holde i gearspaken ved turtall over 3.000 o/min. Under akselerasjon forplanter vibrasjonene seg også til rattet.

Da vi lar støymåleren gi det objektive fasitsvaret, viser det seg at det er nøyaktig likt lydnivå i Sonata og Clarus såvel ved 50 og 80 km/t som på fin og grov asfalt. I Daewoo Leganza er det et par decibel høyere støy på alle fire målepunkter.

Sonata har forholdsvis myk fjæring uten at det skaper verken krenging eller ubehag ved vanlig landeveiskjøring. Hvis større hindringer kommer brått på, som for eksempel fartsdempende humper, kan du få en hørbar overraskelse. Fjæringsveien er kort. Kombinert med mykheten skal det ikke mye til før fjærene i forhjulsopphenget bunner. Små ujevnheter takler Sonata derimot fint.

Fjæringen i Clarus føles litt stump over større ujevnheter, og den har også problemer med å svelge små ujevnheter. Verken bilen eller sjåføren liker seg særlig godt på «vaskebrett ». Små ristinger og vibrasjoner overføres til karosseriet også i Leganza, og her opplever vi i tillegg at hjulopphenget «slamrer» ved passering av ujevnhetene.
Testvurdering komfort
Sonata: 9. Leganza: 7. Clarus: 7.

Kjøreegenskaper
Styringen i Leganza er lett, så lett at den gir dårlig følelse med veien. Den hadde kanskje kommet bedre ut med en mindre kraftig styreservo. Samtidig hiver og husker Leganza noe på seg på ujevn vei, den gir ikke noen utpreget storbilfølelse. Clarus har en tyngre styring, men heller ikke her får vi god respons fra underlaget. Sammen med den stumpe fjæringen gir dette en følelse av at bilen «flyter oppå» når vi møter dårlig vei, spesielt i svinger. Sonata har den mest kontante styringen og den beste styrefølelsen av de tre, men viser likevel en tendens til understyring når svingene forseres med frisk kjøring.

I den dobbelte unnamanøveren, som vi måtte kjøre på regnvåt bane, var Sonata lett å kontrollere inntil 70 km/t. Da overtok Hankook-dekkene styringen, for de er glatte på vått underlag. Ved 70 km/t slapp det bak. Vår Leganza var skodd med dekk med påskriften «The Rain Tyre», og disse viste seg å være de aller glatteste på fuktig veibane. Med stor konsentrasjon klarte vi å lose Leganza gjennom portene i 70 km/t, men den var vanskeligere å kontrollere enn Sonata. Clarus klarte seg best. Den var lett å kontrollere opp til 75 km/t. Ettersom vi måtte kjøre denne øvelsen i regn, ble det like mye en dekkprøve som en bilprøve. Clarus hadde rett og slett de dekkene som satt best på vått underlag. Hvis du er potensiell Clarus-kunde bør du være bevisst på valg av dekk, for normalt leveres bilen fra fabrikk med enten Hankook- eller Kuhmo-dekk.

Det er ellers verdt å merke seg at ingen av bilene sto på den dekkdimensjonen som er oppgitt i vognkortet. På Leganza sto det dekk med «riktig» bredde, men på én tomme større felgdiameter. Både Sonata og Clarus var skodd i mer sportslig retning enn originalt, med bredere og lavere dekk på større felg.
Testvurdering kjøreegenskaper
Sonata: 10. Clarus: 9. Leganza: 8.

Ytelser og forbruk
1,8-literen i Clarus kan ikke nå helt opp til prestasjonsnivået til de to konkurrentenes 2,0-litere. Clarus kan også leveres med 2,0-liters motor her i landet, men den er ikke hyllevare og tas bare inn på bestilling. Selv med en markert forskjell i både antall hestekrefter og dreiemoment, henger likevel Clarus overraskende godt med. Under akselerasjon i fart er det mindre forskjell mellom Clarus og Sonata enn det er mellom Leganza og Sonata. Den hissige Leganza-motoren viser seg å være overlegen i disse disiplinene, bortsett fra akselerasjon fra stillestående til 100 km/t hvor et tungt gearskift samt en lett slurende clutch bidro til tilnærmet uavgjort med Sonata. Sistnevnte trekker bra, men er høyt gearet.

Det er ikke på disse bilene du finner det silkemyke, elegante gearskiftet. Paradoksalt nok er sjaltingen i Leganza litt slaskete samtidig som den er tung. Det er forholdsvis kort sjaltevei mellom gearene i Clarus, men gearingen er kantete. Den mest presise gearkassen av de tre finner vi i Sonata.

Hestene i Clarus-motoren er ikke spesielt effektive, tvert i mot er de tørste i forhold til arbeidet de gjør. Selv med cirka 20 færre hester er det nemlig Clarus som har det høyeste forbruket. Ved bykjøring er den riktignok den gjerrigste, men forbruket ved landeveiskjøring trekker gjennomsnittet opp til 0,93 liter pr mil. Det er ikke stor forskjell mellom de tre bilene i faktisk forbruk, men sett i forhold til ytelsen havner Clarus i bakleksa.
Testvurdering ytelse & forbruk
Leganza: 10. Sonata: 9. Clarus: 7.

Priser og utstyr
Her trekker Clarus frem koreanske bilers sterkeste kort: Lav pris. Sammenlignet med Leganza og Sonata er det den svakere motoren som har hovedæren for prisforskjellen, fordi engangsavgiften er så mye lavere. Det er imidlertid et faktum at prisforskjellen blir synliggjort også på andre måter, ikke minst når det gjelder utstyr. Sammenlignet med Leganza mangler den antispinnregulering og pollenfilter, og i forhold til Sonata mangler den også lyktespylere. For Clarus sin del trekker altså pris og utstyr i hver sin retning. Det bør nevnes at Clarus-modellene som selges nye i dag er utstyrt med fjernstyrt sentrallås, noe vår testbil ikke hadde.

Av sikkerhetsutstyr merker vi oss at Sonata nå har fått fire kollisjonsputer mot to i Leganza og Clarus. Sonata har også to regulerbare hodestøtter og tre trepunktsbelter i baksetet, men festet til selen på midtsetet er plassert ubehagelig langt inn på ryggen til høyresetet. Ingen av de to andre konkurrentene har fullverdige hodestøtter bak, kun faste puter. Disse er akseptable bare for folk som er lavere enn ca 165 cm.

Når det gjelder mindre viktige ting som antall koppholdere og mest plass til småting, vinner Clarus konkurransen. Sonata får også plusspoeng for sine fine koppholdere og oppbevaringsrom i midtarmlenet bak.

Vår test-Clarus var utstyrt med lettmetallfelger som koster 4.800 kroner ekstra. Sonata var utstyrt med alt på vår standardliste, bortsett fra antispinnregulering som kan leveres for 2.500 kroner. I forhold til basisprisen må prisen på «vår» Sonata også økes med 3.000 kroner for metallic lakk.
Testvurdering pris & utstyr
Sonata: 10. Clarus: 9. Leganza: 8.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer