img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Focus – Opel Astra – Volkswagen Bora
BILTEST: I kompaktklassen er det de som vil ha en snev av luksus bilprodusentene henvender seg til med sine sedanmodeller. Likevel er det stor forskjell i måten Ford, Opel og Volkswagen frir til sine kunder, noe denne testen av Focus, Astra og Bora avslører.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Våre testbiler er forskjellige, ikke bare i design, men også i utstyrsnivå, størrelse og grunnkonsept. Astra er drøyt ti cm kortere enn sine to konkurrenter, men har 1,8-liters motor. Bora med sin 1,6-liter frir til dem som gjerne vil ha storbilfølelsen og bilen er ikke bare den tyngste, den føles også tyngst. Focus er lettvekteren, 71 kg lettere enn Bora og 49 kg lettere enn Astra, og som du vil se bærer den preg av det.

Focus sedan kommer bare i en utgave med 1,6 liters motor og utstyrsnivå Ghia. Astra sedan kan leveres 1,4- og 1,6-liters motorer med utstyrsnivå Club, men vil du ha høyeste utstyrsnivå, må du ta 1,8-literen. Bora leveres i flere utstyrsnivåer med vår testbils Highline som høyeste. Du kan velge mellom motorer med 1,6, 1,8, 2,0 og 2,3 liter sylindervolum.

Plass
De kompakte sedanene viser virkelig god plassutnyttelse når det gjelder bagasjerom. Selv om det er 45 liter i forskjell mellom største (Astra) og minste (Bora), har de tre testbilene meget god plass til bagasjen. Nedfellbar bakseterygg er standard i alle, og Astra har dessuten skiluke bak baksetets midtarmlene. Alle har delt baksete og mulighet til å vippe frem sitteputen, noe som gir mulighet til å ta med lange gjenstander samtidig som en eller to passasjerer får plass i baksetet.

Boras baksete er utformet som en toseter, og gir bedre sidestøtte enn både Astras og Focus´ baksete. Det er enklere å plassere barneseter i Astra og Focus. Har du slike behov i Bora, bør du kanskje vurdere et lavere utstyrsnivå med et annet baksete. Heller ikke Astra og Focus har treseters bakseter. Er det voksne du skal ha med i baksetet, er to akkurat passe.

Astra har det laveste setet, men samtidig også best benplass og takhøyde og føles derfor mest rommelig. Den er dessuten takket være den store døråpningen den enkleste å komme inn og ut av. I Focus og Bora sitter du høyt og benplass er ikke mangelvare, men takhøyden er knapp. Benplassen målt med forsetet i bakerste posisjon gir ikke alltid et riktig bilde av plassforholdene. Måler vi derimot avstanden mellom for- og baksete med samme person ved rattet, finner vi at Astra har 74,5 cm benplass, Focus 70,5 og Bora 69,5 cm.

Foran er maksimal benplass omtrent identisk i de tre. Men når du har justert førersetet slik at du har riktig avstand til pedalene, er det Focus som har best plass. I hverken Astra og Bora er det plass nok til å strekke ut venstrebenet like mye som høyrebenet, og det er lett for at en sitter skjevt.
Testvurdering plass:
Astra: 10. Focus 9. Bora: 8.

Førerplassen
Dystert er beskrivende for både Astras og Boras førermiljø, og det skyldes i stor grad fargevalget. Linjene er dessuten enkle og både Opel og Volkswagen har valgt konservative design. I Bora bidrar trepaneler på midtkonsoll og dører til å løfte inntrykket noe, og her har de lykkes bedre enn i Astra hvor innslaget av tre effektivt dempes av blant annet «billige» brytere.

Focus skiller seg klart fra de to konkurrentene når det gjelder utformingen av førerplassen. Lyse farger og et dashbord som er trukket lengre fra sjåføren gir vesentlig bedre romfølelse. Enkelte i testlaget klaget litt ved teststart over for mange brytere, men når de ble vant til Focusen, fungerte førerplassen bra på det området.

Både Bora og Astra har gode kjørestillinger hvor forholdet mellom ratt, sete og pedaler fungerer svært godt. Bare det at det er lite plass til venstrebenet drar ned inntrykket. I Focus, som i likhet med de to konkurrentene også har høyderegulering av førersetet og fireveis regulering av rattet, stemmer likevel ikke kjørestillingen like godt. Og i forhold til den femdørs Focus vi testet i vinter, er forskjellen påfallende stor og skyldes etter hva vi kan forstå utelukkende et annet førersete.

Focus´ sete har høyderegulering som bare løfter bakkant av sitteputen. Lårstøtten er svak når setet er i laveste posisjon og blir den enda dårligere når sitteputen heves. Vi noterte ellers svak sidestøtte til både
lår og rygg.

Bora har det beste førersetet. Det gir god sidestøtte til lår og rygg, og gir også bedre støtte under lårene. Astrasetet gir også god sittekomfort med sidestøtte og støtte under lårene, men på svingete vei blir det merkbart at sidestøtten til den øverste delen av ryggen er svak.

Et område som kanskje fortjener et par setninger, er sikt. Bora har som de andre Volkswagen-modellene i denne klassen minispeil på høyre side og dårligere sikt til høyre enn sine konkurrenter. Men klart dårligst sikt bakover har Focus. Denne hekken er ekstremt høy, og trange lukeparkeringer trenger litt øvelse. Med barn i nærheten er ekstra varsomhet ved rygging på sin plass.
Testvurdering førerplass:
Bora: 10. Astra: 9. Focus: 7.

Komfort
Tre biler og tre ulike karakterer når det gjelder komfort er ikke uvanlig, men når det er snakk om biler fra Ford, Opel og Volkswagen, er vi ikke vant til at det er så store forskjeller.

Bora har den klart mest sportslige karakteren av de tre, noe som også understrekes av fabrikkens valg av dekkutrustning. 205/55ZR16 er ikke akkurat egent til å gi god fjæringskomfort. Bora henger da heller ikke helt med når det gjelder å takle små ujevnheter. Du merker også vibrasjoner fra veien bedre enn i de to konkurrentene. Store ujevnheter takler den derimot kontant og komfortabelt.

Astra har den kraftigste motoren og det hadde ikke vært noen overraskelse hvis den hadde hatt det mest sportslige fjærings- og demperoppsettet. Det har den ikke, og er faktisk den mest duvende av de tre konkurrentene over store ujevnheter og flyter bedre over disse enn både Bora og Focus. Den takler de små og skarpe ujevnhetene noe mykere enn Bora, men det slår og slamrer mer fra hjulopphengene. Den føles derfor ikke like robust som Bora.

Focus har relativt fast fjæring og demping, men Ford har lykkes meget godt når det gjelder isolasjon mot vibrasjoner. Focus takler også de små og skarpe ujevnhetene godt. Den har riktignok ikke samme flyten over de store ujevnhetene som Astra, men totalt sett er likevel fjæringskomforten bedre enn i de to konkurrentene.

Hjulstøy er, om ikke et problem, så i hvert fall et fenomen du ikke kommer utenom i disse bilene. Støymålingene viser overraskende små forskjeller, og gir faktisk ikke et riktig bilde av hvordan støyen oppleves. I Astra og Bora er det et sammensatt støybilde med støy fra motor, vind og hjul som gjør at det hele tiden er mer støy i disse to enn i Focus.

I Forden er det vindstøyen og et begrenset frekvensområde med hjulstøy som høres. Mens både Astra og Bora har en tendens til det vi kaller booming, er det ikke tilfelle for Focus. Den har en mer direkte støy som for de fleste ikke oppleves som like trettende over lang tid. Focus har et støynivå som av de fleste oppleves som mer behagelig, men dens støynivå varierer mer, avhengig av hvor grov asfalt du kjører på.

Mens Opel har utstyrt Astra med dekk med hastighetsmerking H, har Focus dekk med V-merking, mens Bora har dekk med Zmerking. Det er derfor en mulighet for at en kan redusere innslaget av hjulstøy i både Focus og Bora ved å bytte til dekk med hastighetsmerking T. I importørens utstyrsoversikt står Focus oppført med 185/65HR14 som standard dekkutrustning, noe som ganske sikkert vil påvirke støynivået positivt i forhold til dekkene på vår testbil.
Testvurdering komfort:
Focus: 10. Astra: 9. Bora: 9.

Kjøreegenskaper
Astra føles kvikkstyrt og letthåndterlig, noe som understrekes av en kvikk og villig motor. Den understyrer litt, men er lett å kontrollere og stabiliteten er god også i svinger med ujevnheter.

Setter du deg over i Bora merker du at Astraen slett ikke er så kvikk og letthåndterlig som den kunne oppleves. Bora har bedre styrerespons og styrefølelse, den har lettere styring og i S-svinger flyter den gjennom og føles som klart mer sportslig enn Astra. Du kan gå på noe hardere i svingene før det begynner å understyre, og den presise styringen gjør at du kan utnytte veigrepet fullt ut. 205/55ZR16-dekk gir bedre veigrep enn Astraens 195/60HR15.

Det første du legger merke til når du kommer fra Boraen over i Focus, er at Forden føles mye lettere. Styreresponsen er bedre og bilen svarer kvikkere på rattbevegelser. Du har vesentlig bedre kontakt med veien enn i både Bora og Astra. Likevel har ikke Focus sportslig karakter, den har bare et bedre understell og takler svingene bedre. Det gjør at Astra og Bora føles litt gubbete når du virkelig begynner å kjøre svinger.

God bremsefølelse har den også, og tatt i betraktning at den har smalere dekk enn Bora, er det ikke noe å si på en meter lengre bremsestrekning. Også de to konkurrentene har bremser som er lette å kontrollere, men ettersom de har forskjellig karakter, trenger en litt tilvenning når en forflytter seg mellom disse bilene. Men uansett hvor hard du er mot bremsepedalen, skal du regne med tre meter lengre bremsestrekning med Astra enn med Focus.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Focus: 10. Bora: 9. Astra: 7.

Ytelser & forbruk
Med en 1,8-liter under panseret, har Astra en klar fordel når det gjelder ytelser. Den har da også betydelig bedre trekkraft. I våre bakketester hadde den ekstra krefter på lur i både fjerde- og femtegearsbakken. Under akselerasjon til 80 km/t er den et sekund raskere enn de to konkurrentene med 1,6-liters motorer, og ved akselerasjon fra 70 til 100 km/t er det rene utklassingen.

Focus og Bora med sine 1,6-litere med 100 hk henger ikke helt med, men Bora er nærmest, mye takket være en kortere utveksling som gjør at den har mer å rutte med, spesielt i fjerde- og femtegear. I våre bakketester holdt den farten i både fjerde- og femtegear, mens Focus måtte gi tapt i bakkene.

Focus´ lange utveksling gjør at den har lavt bensinforbruk ved jevn kjøring på ikke alt for bakkete veier. Men straks det blir litt bakker, må du oftere ned i fjerde- og tredjegear enn i de Bora. Dermed øker forbruket noe mer under slike forhold enn det gjør i de to konkurrentene som er sterkere i femte- og fjerdegear.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Astra: 10. Bora 8. Focus: 8.

Pris & utstyr
Focus stiller sterkt når vi ser på pris. 217.900 kroner gir mye bil for pengene sammenlignet med Astras 239.300 og Boras 241.140. Fords Ghia-pakke er langt fra så omfattende som en kanskje hadde forventet. Klimaanlegg, antispinnregulering, lettmetallfelger (6.500), kjørekomputer (1.500) og radio/CDspiller (4.500) er ekstrautstyr. Det samme gjelder også hodestøtte på midtplassen bak. Den leveres i kombinasjon med kurve/tåkelys (?) i en sikkerhetspakke til 2.000 kroner. En Focus med dette utstyret vil derfor koste 241.900 kroner, det samme som vår Astra og Bora.

Astra Elegance skiller seg fra Club-modellene ved at den har fireveis regulering av rattet, noe som er verdt mye alene. Også elektriske vindusheiser foran og bak, klimaanlegg, antispinnregulering, lettmetallfelger, radio/CDspiller, kjørekomputer og tre hodestøtter på baksetet er standard og gjør Astra til en velutstyrt bil i forhold til Focus.

Bora Highline har også et høyt utstyrsnivå med blant annet lettmetallfelger, klimaanlegg, kjørekomputer, regnføler som starter vindusviskerne automatisk og elektriske vindusheiser som standard. Men den har bare topunktsbelte på midtplassen i baksetet. Radio inngår heller ikke i utstyrspakken.

De tre stiller dermed nokså likt når det gjelder både priser og utstyr, og garantiene er også like dårligere for de tre – de har bare 1 års nybilgaranti, men hele 12 års garanti mot gjennomrusting.
Vurdering pris & utstyr:
Astra: 10. Focus: 10. Bora: 10.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer