img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Vectra 1.8 GL mot Opel Astra 1.8 Elegance
BILTEST: Designmessig er Astra og Vectra så like at det kan være vanskelig å si hvem som er hvem når du ser dem forfra. Men det er også andre likhetstrekk mellom de to.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Vectra er langt fra å regne blant de store mellomklassebilene. Den er riktignok 24,3 cm lengre enn Astra sedan, men sammenlignet med for eksempel Focus og Bora, er det bare 13 cm som skiller.

Plass
Med 24,5 cm større karosserilengde bør det være bedre plass i Vectra. Men en skal ikke ha for store forventninger, heller. Akselavstanden er bare 3 cm lengre enn Astras. Vectra føles ikke umiddelbart som en rommelig bil, men ser vi på målene, taler de sitt tydelige språk. Har du behov for god benplass, er Vectra absolutt i en klasse for seg. 120,5 cm benplass foran er hele 8 cm mer enn i Astra og er imponerende også sammenlignet med Mondeo og Passat.

Plassen i baksetet er derimot ikke bedre enn i Astra. Benplass og takhøyde er nemlig identisk for de to søskenene. Bare når det gjelder kupébredde viser Vectra sin størrelse med hele 8 cm større bredde. Det gjør at tre voksne har det rimelig behagelig i Vectras baksete også på langtur.

I bagasjeavdelingen er det ikke store forskjellen selv om de 500 liter i volum er oppnådd på litt forskjellig måte. Astra har det korteste og bredeste bagasjerommet og minst høyde i baklukeåpningen.
Testvurdering plass:
Vectra: 10. Astra: 9.

Førerplassen
Vectras førerplass virker rommeligere enn Astras. Det skyldes både utformingen av dashbordet, men også bruken av farger og det faktum at det faktisk er bedre plass. Blant annet sitter en bedre takket være bedre plass til venstrebenet. Kjørestillingen er ikke like enkel å tilpasse som i Astra, blant annet fordi Vectras tiltratt ikke har trinnløs høyderegulering og det kan heller ikke flyttes horisontalt.

Det er ikke vanskelig å se at det er slektskap mellom disse bilene. Likevel har Opel greid å gi Vectra-interiøret merkbart bedre finish. Sammen med bedre benplass kvalifiserer det til et lite overtak over Astra.
Testvurdering førerplass:
Vectra: 10. Astra: 9.

Komfort
Vectra har litt bedre fjæringskomfort over de mindre ujevnhetene enn Astra, men forskjellen er liten. Over de store ujevnhetene er Vectra fastere og duver ikke like mye som Astra.

Når det gjelder støy, har derimot Vectra et mer merkbart overtak. Blant annet er lydisoleringen mot hjulopphengene bedre, og bilen gir av den grunn et vesentlig mer påkostet inntrykk enn lillebror. Også støyen fra hjulene er mindre, og Vectra oppleves totalt sett som mer komfortabel enn Astra, selv om den har litt fastere fjæring og demping.
Testvurdering komfort:
Vectra: 10. Astra: 8.

Kjøreegenskaper
Den fastere fjæringen og dempingen gjør at Vectra har et litt overtak på Astra når det gjelder kjøreegenskaper. Styreresponsen er et hakk bedre. Når den presses i sving, tåler Vectra mer før understyringen gjør seg gjeldende. På grunn av den fastere dempingen er også stabiliteten i svinger med store ujevnheter litt bedre.

Vi noterer også at Vectras bremser har bedre bitt og gir et par meter kortere bremselengde enn Astra. Når det gjelder bremsefølelse og styrefølelse, er det ikke store forskjellen mellom de to.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Vectra: 10. Astra: 8.

Ytelser & forbruk
Med samme motor, men 133 kg mer å flytt, hadde vi ventet at det skulle være større forskjell mellom de to Opel-modellene. Under akselerasjon fra stillestående og i øvelser hvor toppen av turtallsregisteret brukes, er det overraskende liten forskjell mellom de to. Først når vi får inn fjerde- og femtegear er Astra så mye kvikkere at det kan merkes, men selv da er forskjellen liten.

Når det heller ikke er store forskjellen i bensinforbruk mellom de to, er ikke prestasjoner og forbruk noen avgjørende faktor i valget mellom disse to.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Astra: 10. Vectra: 10.

Pris & utstyr
Med nesten 5.000 kroner lavere pris, er det ikke unaturlig at det er litt forskjell når det gjelder utstyr. Blant detaljene som skiller de to er klimaanlegg, lettmetallfelger, vindusheiser på bakdørene, kjørekomputer og antispinnregulering. Vil du ha en Vectra med noe mer utstyr, snakker vi om en CD. Da øker prisen til 262.000 kroner. Du får da trepaneler på dashbordet, antispinnregulering, klimaanlegg og kjørekomputer pluss et oppgradert interiør.

Du får mer utstyr for pengene i Astra Elegance enn i Vectra, men nøyer du deg med klimaanlegg som tilleggsutstyr, er fortsatt også Vectra et rimelig alternativ.
Vurdering pris & utstyr:
Astra: 10. Vectra: 9.

Vårt valg
I kampen mellom disse to er det Vectra som vinner. Den har riktignok mindre å fare med når det gjelder utstyr, men kompletterer du GL-utstyret med klimaanlegg, har du et fornuftig utstyrsnivå. En rommeligere førerplass og baksete, samt et mer forseggjort interiør, teller også. Vectra gir ganske enkelt inntrykk av å være en mer solid og påkostet bil enn Astra og byr også på bedre komfort.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer