Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tyskland ned i Q1 Nybilsalget i Tyskland ramlet i første kvartal, med 1,9 prosent i forhold til i fjor. Men nedgangen bremses, 0,4 prosent under i mars. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
750.798 nye personbiler kjøpte tyskerne i årets første tre måneder. Det er alt for få til at bransjen kan smile, og siden Tyskland er Europas ledende marked betyr det også noe for Europa-totalen hva som skjer her. En annen tendens er nesten like spennende. Dieselandelen er sterkt synkende nå, midt oppi en sterk diskusjon om tyske biler uten partikkelfilter og om diesel som opphav til svevestøv. I februar var dieselandelen 45,8 prosent, i mars nede på 41,4. Og siden tyske produsenter har fått så masse pepper for å ha somlet med å hekte på partikkelfiltre (fremdeles er det noen som lover at de skal komme til høsten, og som dermed gir inntrykk av å være progressive!) finner man kanskje her også grunnen til at importbiler har massivt større fremgang på det synkende markedet enn det tyske biler har. Etter første kvartal ser utviklingen slik ut for enkelte merker:
|