Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå skal kundene møtes der kundene er Det ser ut til at “Kunden i fokus” snart ikke lenger er den floskelen det tidligere har vært. Vi ser at flere bilimportører og forhandlere nå tar helt nye grep for å jage markedsandeler. Mens man tidligere nøyde seg med å gjøre seg selv, produktene og lokalene lekre for å lokke nybilkunder inn i forretningene, prøver de dristigste nå å forfølge mer eller mindre potensielle kunder der ganske så intetanende og uforberedte folk ferdes. |
||||||||||||||||
Ivrigst i klassen er for øyeblikket Opel. I sitt prøvekjøringsprosjekt “Opel Selected Driver” låner de nå ut 35.000 biler i 40 ulike land. I Norge startet kampanjen 4. april. 200 frivillige “ambassadører” blant publikum låner ut biler til folk som er interesserte i å selv oppleve egenskapene til en Astra, Vectra, Meriva eller Tigra bak rattet.
Ambassadørene har selv meldt seg for å låne ut den bilen vedkommende disponerer til så mange som mulig blant naboer, familie, venner, kolleger og bekjente, og gulrota er en konkurranse der den ambassadør som kan dokumentere flest prøvekjøringer vinner bilen som han eller hun har disponert. Opel-øvelsen foregår i to puljer fra henholdsvis starten av mai og starten av juni. Toyota skal ligge i startgropa med en annen variant: Her skal publikum møte bilene på bl.a. kjøpesentra, flyplasser og bensinstasjoner. 44 prosent av de som vurderer skifte av bil tar en Toyota i betraktning, og budskapet fra Toyota Norge AS til forhandlerne er at dersom Toyota skal vokse mer i Norge må det skaffes kunder som ikke er inne på merket fra før. Derfor skal primært Aygo, Yaris og Corolla eksponeres på steder som folk ikke i første omgang forbinder med bilkjøp. Vi må innrømme at vi tror mest på Opels variant – selv den mest proffe bilselger vil nok ha problemer med å matche 200 motiverte “sivilister” som ser mulighet til å få en ny bil etter en måneds kontinuerlig innsats. Og Toyota Norge vet selv at det blir en utfordring å jage etablerte selgere ut i felten fra sine komfortable kontorer. Det blir et uvant miljø og det er forståelig at folk foretrekker å jobbe i lokaler de føler seg hjemme i og der grepene er innøvd.
Tidligere har Ford flyttet en serviceskranke fra den lokale forhandler til Sandvika Storsenter, og i Sverige har Volvo slått seg til ved alpinanlegg for å kunne tilby “en hyggelig prat med prøvekjøring attåt”. Intet er HELT nytt under solen. Men hvis Opel virkelig lykkes med det racet som de nå legger opp til, blir det nok en smule solformørkelse hos Peugeot-importøren, for ikke å si månelyst i en rekke andre deler av bransjen. Kanskje selv hos Toyota.
|