img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Daewoo Lanos og Nubira møter Toyota Corolla
BILTEST: De er billige og de er rommelige, men etter å ha kjørt Lanos og Nubira mot Toyota Corolla, er vi likevel ikke så skråsikre på at du får så mye bil for pengene som det i første omgang ser ut som.

Først publisert i BIL 3 - 1998.

Nubira og Lanos gir et tvers gjennom billig inntrykk. At tyske ingeniører har vært involvert i utviklingsarbeidet, er på ingen måte åpenbart. Det virker i stedet som om utviklingsavdelingen har hatt det usedvanlig travelt. De tekniske løsningene er der, men på enkelte områder er sparekniven brukt litt vel hardt.

Når en bilprodusent lanserer to biler så tett som Lanos og Nubira, skulle en tro at det var mulig å bruke et tett komponentsamarbeide. Det er derfor overraskende å se hvor forskjellige disse to bilene er, ikke bare i utvendig design, også innvendig er det til dels store ulikheter.

Daewoo vil naturlig nok unngå innbyrdes konkurranse mellom Lanos og Nubira, og med så forskjellig design og plassutnyttelse, er det neppe mange kunder som er i tvil om hvilken av disse to som passer dem best. Felles for dem er at de i forhold til prisen kan by på meget god plass. Selv sammenlignet med femdørs Corolla, står de to Daewoo-modellene sterkt på dette området.

Plass
Lanos er den minste av de tre testbilene, men stor akselavstand sørger likevel for at kupéen er rommelig. Plassforholdene i baksetet er faktisk bedre enn i Corolla med tanke på både benplass, takhøyde og kupébredde. Dessuten sitter du forholdsvis høyt.

Nubira er vinneren når det gjelder plass og når det gjelder kupéplass distanserer den Lanos og Corolla med god margin. Den har et rommelig baksete med svært god benplass og god takhøyde. Kupébredden er derimot litt mindre enn i lillebror, men utformingen av baksetet gjør at bredden ikke oppleves som mindre.

Corolla er overraskende trang sammenlignet med de to koreanerne. Den har både mindre benplass, mindre takhøyde og mindre kupébredde. Foran er de tre nokså like. Med førersetet i bakerste posisjon er det bare 1 cm som skiller Nubira som har best plass og Corolla som har minst.

Det er tydelig at Toyota har valgt å prioritere et rommelig bagasjerom fremfor god plass i baksetet. Med 372 liter bagasjevolum byr den på vesentlig mer plass til bagasjen enn de to konkurrentene, og det er først og fremst god lengde i bagasjerommet som gir plass. Delt nedfellbar bakseterygg er standard, men har du for vane å ha forsetene langt bak, må du finne deg i å gi bort litt plass for å få rom til å legge ned bakseteryggen. Sitteputen kan også vippes frem, men velger du å bruke den løsningen, okkuperes hele baksetet.  Sitteputen er nemlig ikke delt.

Ikke uventet er det Lanos som har minst bagasjerom. Her har du også mulighet til å legge ned den delte bakseteryggen. Nubira har rommelig bagasjerom, men det er noe kortere enn i Corolla, og delt bakseterygg er standard.

Både Lanos og Nubira har meget høy nyttelast, henholdsvis 499 og 501 kg, mens du i Corolla får nøye deg med 440 kg. Corolla har innvendig håndtak i bakluken, en detalj Daewoo-modellene mangler.
Testvurdering plass:
Nubira: 5. Corolla: 3. Lanos: 3.

Førerplassen
Lanos og Nubira har interiør som holder normalt god standard når det gjelder design og utstyr, men de preges begge av rimelige materialer. Er du på jakt etter luksus, om så bare er en liten flik, blir du skuffet. Her er det back to basic som gjelder.

Førerplassene fungerer likevel svært så bra, og først og fremst sitter du ganske godt. Høyderegulering av rattet er standard i både Lanos og Nubira, mens du i Nubira i tillegg kan regulere sitteputens høyde i bakkant og på den måten justere lårstøtten. Begge bilene har førerseter med akseptabel sidestøtte til lår og rygg, mens korsryggstøtten med fordel kan forsterkes. Mens Lanos har rattjustering av seteryggen, har Nubira hendeljustering og ikke samme justeringsfrihet som i lillebror.

Nubira har en meget rommelig førerplass med mulighet til å strekke ut venstrebenet og skikkelig støtte til venstrefoten. Lanos er noe trangere. Det merkes først og fremst ved at en ikke får strukket ut venstrebenet skikkelig.

Alle de viktigste betjeningsfunksjonene finner du lett, og de er enkle å bruke i begge Daewoo-modellene med ett unntak, men det skyldes mer varmeapparatets konstruksjon enn betjeningen; så lenge du kjører på full varme gir varmeapparatet god fordeling av varmluften mellom fotrom og defroster/friskluftdyser. Men straks du går ned på temperaturen blir det litt for varmt til bena, samtidig som temperaturen på frontruten blir for lav og det iser. Løsningen ble å kjøre med defroster og forsyne fotrommet med varm luft i kortere perioder.

I forhold til de to koreanerne er Corollas førerplass et skikkelig løft når det gjelder fargevalg, men først og fremst i materialvalg. Førerplassen
føles lunere, og alt du tar på gir en kvalitetsmessig bedre følelse. Eneste minus i blokka vår er litt svak lårstøtte, ellers noterer vi bedre sidestøtte til lår og rygg samt bedre korsryggstøtte enn i de to konkurrentene.
Testvurdering førerplass:
Corolla: 5. Lanos: 4. Nubira: 4.

Komfort
Toyota tok tilbakemeldingene om høyt støynivå og svak fjæringskomfort på alvor da de renset harddisken og begynte på den nye Corolla-modellen. Det har resultert i betydelig lavere støynivå samtidig som fjæringskomforten også er forbedret. Faktisk var forbedringen av fjæringskomforten litt vel drastisk, og vår testbil har fått noe fastere fjæring enn de tidligste modellene i den nye serien. Denne fjæringen er nå standard. Corolla er likevel komfortabel, og selv om støynivået nok har krøpet litt opp, er den fortsatt stillegående. Derimot høres sprut fra snø og steiner forholdsvis godt.

Det virker imidlertid ikke som om koreanerne har lagt spesielt vekt på verken støydemping eller fjæringskomfort. Lanos gir et skikkelig rampete inntrykk på dårlig vei med kjettingslitt snødekke. Det skrangler og slår i hjulopphengene, samtidig som den slipper inn så mye støy fra snøsprut at man automatisk kjenner etter om alle dørene er igjen. Støynivået fra motor samt romlestøy fra hjulene er også langt over det en forventer i denne klassen. Og litt uvant er det at det kommer så mye støy fra forhjulene. Mens de små ujevnhetene takles dårlig, tar den derimot de store ujevnhetene stabilt og behagelig. Fjæring og demping er dessuten så fast at Lanos tåler å lastes tungt uten at det går utover komforten.

Når du kommer fra Lanos til Nubira er det først og fremst støynivået du reagerer på. Støynivået er ikke høyere, men du verden så mye skarpe lydbildet er, spesielt på litt grovt underlag. Her kan du glemme å lytte til nyhetene når du kjører på kjettingslitt snø. Støyen fra hjulene kommer her mer bakfra, og Nubira har noe bedre demping mot direkte støy og du hører ikke stein- og sølesprut like godt som i Lanos.

Nubira har også forholdsvis fast fjæringskarakteristikk og på kjettingslitt snødekke kjenner du vibrasjoner og slag godt. Skranglingen og slagene i hjulopphengene høres ikke like godt som i Lanos, men i forhold til Corolla oppleves Nubira som bråkete.
Testvurdering komfort:
Corolla: 5. Lanos: 2. Nubira: 2.

Kjøreegenskaper
Det er ikke enkelt å finne balansen mellom god komfort og gode kjøreegenskaper, men det er ikke vanskelig å avsløre hvilken av disse tre bilene som har det beste kompromisset. På bare veier er det ikke store forskjellen mellom de tre. Corolla har litt vag styring akkurat rundt nullpunktet, men styringen er ellers presis og tilbakemeldingene gjennom rattet er, om ikke overveldende, så i hvert fall fullt ut tilfredsstillende. På snøføre med litt sporete vei var Corolla svært stabil, og når den viste tendens til å slippe, enten det var foran eller bak, skjedde det svært rolig og udramatisk og den var enkel å korrigere.

Nubira har drøyt ti cm lengre akselavstand enn Corolla, noe som ikke påvirker komforten, men som påvirker kjøreegenskapene litt til dens fordel. Blant annet tåler den bedre at du går av gassen midtsvings uten at det slipper bak. Dette oppveies i stor grad av at Nubira føles mer urolig på veien. Når den først slipper, er den kjappere i bevegelsene og det er bare kvikk styring som redder den. Den er derfor mer krevende å kjøre på glatt vei.

Lanos er også krevende på glatta og krever en mer aktiv sjåfør enn Corolla. Men en aktiv sjåfør vil også kunne utnytte bilen meget effektivt på snø og is. Lanos har nemlig en kontant og presis styring og gjemmer ikke noe for sjåføren. Her merker du øyeblikkelig når noe er på gang, men du skal være kjapp både til å tolke signalene og sette inn motangrepet, for i likhet med Nubira kommer Lanos forholdsvis fort når den først slipper.

Nubira og Lanos tåler begge last meget godt og det påvirker ikke kjøreegenskapene i negativ retning. Corolla har litt mykere fjæring og blir litt mykere en de to Daewoo-modellene når den lastes, men uten at det går utover balansen i bilen og kjøreegenskapene.

ABS-bremser er standard i Nubira og Corolla. Vår test-Nubira var en tidlig modell som ikke var utstyrt med ABS-bremser og viste til fulle hvor vanskelig det er å kjøre en bil med dårlig bremsefølelse på glatt føre. Corolla har best bremsefølelse og aktiverte sjelden ABSen. Lanos har også god bremsefølelse, men ABS bør være standard.

I forhold til Corolla har både Nubira og Lanos dårlig lysutstyr. Svak spredning både på nær- og fjernlys og svak rekkevidde på fjernlys preger de koreanske lyktesystemene.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Corolla: 5. Lanos: 4. Nubira: 4.

Ytelser & forbruk
Lanos med sin 1,5-liter har den minst motoren i trioen. 86 hk holder likevel brukbart, blant annet fordi den er 79 kg lettere enn Corolla og 126 kg lettere enn Nubira. Motoren trives best når den får litt turtall å jobbe med og i bakkene gir den seg litt tidligere enn de to konkurrentene. Bruker du gearspaken flittig, har den derimot ingen problemer med å henge med Nubira, men Corolla må den bare akseptere å bli frakjørt av.

I ren akselerasjon er nok Nubira noe kvikkere. 1,6-literen har 20 hk mer og utnytter du dens turtall fullt ut, har den et svært så akseptabelt fraspark. I likhet med Lanos har den også en relativt hard motorgange, og gearskiftet – som forresten er ganske så lett – mangler litt når det gjelder presisjon og føles litt kantete og billig. I bakkene er det overraskende liten forskjell mellom Lanos og Nubira. Med tanke på at de har omtrent samme totalutveksling og at Nubiras motor har 11,5% mer dreiemoment, hadde vi ventet at Nubira til tross for mer vekt skulle holde unna for Lanos med god margin.

Corollas 1,6-liter er en gammel kjenning som i nåværende utførelse gir 110 hk. Dreiemomentet er identisk med Nubiras, men oppnås ved noe høyere turtall. Det er derfor litt overraskende at Corolla-motoren føles så mye piggere på lave turtall, noe som vitner om en gunstig dreiemomentkurve. Utnytter du toppen av turtallsregisteret, har Corolla merkbart bedre fraspark enn de to Daewoomodellene. Toyota-motoren er dessuten mer stillegående. Gearskiftet er litt kantete også i Corolla, men likevel merkbart bedre enn i Lanos og Nubira.

Når det gjelder forbruk, er det ikke store forskjellene ved normal landeveiskjøring. Men straks du begynner å variere hastigheten og bruke gassen flittig – som for eksempel ved bykjøring – drar de to koreanske motorene merkbart mer bensin. 20% forskjell til Corolla ved bykjøring er mye.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Corolla: 5. Nubira: 3. Lanos: 3.

Pris & utstyr
Billige er de, de to Daewoo-modellen. 153.000 for Lanos og 169.000 for Nubira gjør at Corolla Luna med prislapp pålydende 204.000 kroner blir totalt akterutseilt. Velger du Corolla Terra, er prislappen litt gunstigere, men 195.500 kroner gir fortsatt god avstand ned til Nubira og Lanos.

Alle de tre fremstår som velutstyrte biler. Blant utstyret de har felles, finner vi kollisjonsputer for fører og passasjer, beltestrammere på sikkerhetsbeltene foran, høyt bremselys, sentrallås, startsperre, elektriske vindusheiser foran, oppvarmede forseter, antenne og fire høyttalere. Corolla har i tillegg sidekollisjonsputer, ABS-bremser, oppvarmede sidespeil, fjernstyrt sentrallås, trepunkstbelte på midtplassen i baksetet, tre hodestøtter på baksetet og lyktespylere.

Nubira har også ABS-bremser, men begge Daewoo-modellene mangler hodestøtter på bakseteryggene, og vi savner også lyktespylere.

En viktig detalj midt i prisvurderingen, er bruktprisen. Corolla vet vi holder seg godt i pris. Daewoos modeller er derimot et ubeskrevet blad, men skal vi bruke erfaringene fra andre merker i samme situasjon som Lanos og Nubira, skal du ikke ha for forhåpning om høye bruktbilpriser.
Testvurdering pris & utstyr:
Lanos: 5. Nubira: 4. Corolla: 2.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer