img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mitsubishi Galant – Peugeot 406
BILTEST: De har plassert seg i den øvre delen av mellomklassen og er på hver sin måte attraktive alternativer for dem som vil ha mye plass og god komfort.

Først publisert i BIL 8 - 1997.

Også Mitsubishi og Peugeot har store forventninger til sine nye stasjonsvogner. Begge plasserer seg i den øvre delen av mellomklassen. Her får du mye plass og god komfort, men vår test avslørte at med to-liters motorer har de ikke krefter til å holde unna for den raskeste mellomklassekonkurrenten med 1,8-liters motor.

Vår Peugeot 406 testbil er en 2.0 SV med klimaanlegg, noe som gir en pris på 309.120, mens rimeligste modell med toliters motoren med 135 hk – 2.0 ST – koster 279.730 kroner, nesten 13.000 mer enn en tilsvarende sedan.

Mitsubishi har i første omgang valgt å holde samme pris på sedan og stasjonsvogn og vår testbil er en Galant 2.0 GLX – rimeligste modell til 268.900 kroner.

Plass
Peugeot 406 stasjonsvogn er 4,5 cm lengre enn Galant, men plassutnyttelsen i kupéen og bagasjerommet kan lure deg til å tro at forskjellen er større. 406 har hele 12,5 cm lengre bagasjerom når baksetet er på plass, mens bagasjerommene er like lange når baksetet legges ned. Det er først og fremst i bagasjeavdelingen du merker forskjellen. Bilene har omtrent like store kupéer.

Både Mitsubishi Galant og Peugeot 406 har god takhøyde og benplass samt kupébredde som gir tre voksne tilstrekkelig albuerom. Eneste minus er at takhøyden i 406 blir litt knapp for den som får tildelt midtplassen i baksetet. Det blir ikke bedre av at taklampen er plassert rett over setet.

Mitsubishi har den mest påkostede bagsjeromløsningen med mange smårom i gulvet og kroker til handlebagene på sidepanelene, men vi savner hodestøtte på midtplassen på baksetet og bare hoftebelte er for dårlig. Også denne plassen skal nå ha trepunktsbelte.
Testvurdering plass:
Peugeot 406: 5. Mitsubishi Galant: 4.

Førerplass
406 har det klart mest påkostede interiøret av disse to. Det teller når det ellers er lite å sette fingeren på. Peugeots seter er komfortable og gir godt støtte både til lår og rygg. Selve førerplassen er gjennomtenkt
og praktisk.

Galant har enklere løsninger og sammenlignet med 406 virker førerplassen og dashbordet billigere. Men det hele er funksjonelt og det eneste vi har notert i blokken på minussiden, er svak sidestøtte til ryggen og lite plass til å legge fra seg ting en gjerne har med seg på bilturen. Japanerne kunne med fordel satt av litt mer plass til smårom.
Testvurdering førerplass:
Peugeot 406: 5. Mitsubishi Galant: 4.

Komfort
Kjører du en Galant uten referanser, registrerer du raskt at støynivået er relativt høyt. Du hører det som foregår utenfor bilen relativt godt, som for eksempel vannspruten når du kjører på våt vei. Det er rett og slett mye lyd i denne bilen, men når vi måler støynivået, viser det seg at lydnivået er relativt moderat. Det er bare mengden lyder som gjør at det føles høyt. Lydene har frekvenser som gjør at de er lette å leve med selv på lange turer. De sjenerende frekvensene glimrer stort sett med sitt fravær.

Sammenlignet med Galant oppleves 406 som svært stillegående. Bare ved overgangen fra fin til grov asfalt registrerer en litt høyere lydnivå og en svak tendens til romlestøy.

Det er når en kommer over på fjæringskomforten en virkelig merker forskjeller. 406 svelger de fleste ujevnheter behagelig og uten dramatikk. Galant har en mykere fjæring og på typiske telehivhumper kan den bruke opp fjæringsveien, mens den på små ujevnheter er litt mer støtete enn 406. Med last er det 406 som takler ujevnhetene best.
Testvurdering komfort:
Peugeot 406: 5. Mitsubishi Galant: 4.

Kjøreegenskaper
406 stasjonsvogn føles stor og tung på veien, men den kontante styringen med nesten sportslig styrerespons gjør at den føles kvikk og lettkjørt på svingete vei. Det er først når du ligger i sving og den presses at den tenderer til understyring, og da i større grad enn for eksempel Vectra og Xantia.

Galant føles også svært så lettkjørt, et fenomen vi kjenner fra de fleste japanske biler. Styringen er presis og lett, men styreresponsen er ikke like kvikk som i 406. Vi ønsker litt bedre følelse med forhjulene. Understyringstendens er derimot den samme.

Kombinerer vi sving og dårlig vei, har 406 et lite fortrinn i form av bedre stabilitet. Galantens mykere fjæring gjør at den lett bruker opp fjæringsveien, noe som påvirker stabiliteten litt. Med last er det 406 som beholder kjøreegenskapene best.

Når du skal stoppe, er det derimot Galant som vinner. Fra 80 meter har den to meter kortere bremselengde enn 406. Galant og 406 fikk også gjennomgå de fire bremseprøvene fra 90 km/t, noe de taklet uten problemer. Begge bilene har ABS-bremser.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Peugeot 406: 4. Mitsubishi Galant: 3.

Ytelser & forbruk
Med to liter sylindervolum hadde vi ventet at både Galant og 406 skulle greie å holde unna for sine mindre konkurrenter med 1,8-liters motorer. De to er så godt som likeverdige når det gjelder dreiemoment og 3 hk i forskjell er heller ikke noe så snakke om.

Ser vi på akselerasjonsmålingene, er Galant et lite knepp raskere enn Vectra, men det i seg selv er ikke spesielt imponerende når Vectra er ca 20 kg tyngre. I vår bakkeprøve med fem voksne i bilen, greide hverken Galant eller 406 å hamle opp med Vectras trekkraft. 406 har et lite overtak på Galant i bakkeprøven, noe som skyldes litt lavere vekt og kortere utveksling.

Begge bilene har presist og lett gearskift og Mitsubishi har nå greid å kvitte seg med den skarpe og skranglete sjaltingen som har kjennetegnet tidligere Galant-modeller. Det nye gearskiftet føles mer robust.

Både 406 og Galant har høyere bensinforbruk under vår test enn konkurrentene med 1,8-liters motorer. 0,11 l/mil mer enn for Vectra er mye, spesielt når det ikke blir betalt i form av bedre trekkraft.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Peugeot Galant: 5. Mitsubishi 406: 4.

Pris & utstyr
Utrustet med to-liters motor er ikke Peugeot 406 noen billig bil. Tett oppunder 280.000 kroner er mye penger, spesielt for et merke som ikke har greid å holde bruktprisene spesielt godt.

Med innføringen av tre års garanti har importøren lagt forholdene bedre til rette, men det er ikke noe i utstyrsnivået som tilsier at 406 2.0 ST skal koste drøyt 10.000 mer enn en Galant 2.0 GLX, spesielt ikke når Mitsubishi kan tilby 5 års garanti.
Testvurdering pris & utstyr:
Peugeot Galant: 4. Mitsubishi 406: 3.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer