img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda Civic - Mazda 323 - Mitsubishi Lancer
BILTEST: En gunstigere yenkurs har igjen gjort de japanske bilmerkene konkurransedyktige. Jakter du på en sedan i kompaktklassen, er det noe for enhver lommebok å velge blant. Vi har kjørt tre aktuelle kandidater; Honda Civic 1.4i S, Mazda 323 1.5 LX og Mitsubishi Lancer 1.3 GLX og oppdaget at det kan være dristig å kjøre alle japanske biler over en kam. Her er det nemlig mer en prisen som er forskjellig.

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Månedens testbiler er i utgangspunktet nokså like, men du verden så forskjellige de er. En rask prøvetur vil kanskje ikke avsløre de store forskjellene, men en grundig test avslører uventet store forskjeller. Honda har i nyeste utgave av Civic satset mer på komfort enn noen gang tidligere. Mazda er tro mot sin lavprisfilosofi og tilbyr en bil med mer motor og mindre komfort enn Civic. Midt mellom disse ligger Lancer. Testlaget bestod denne gang av Henning Sund, Jan Harry Svendsen og Kjell Magne Aalbergsjø.

FØRERPLASSENE
Testvurdering:
Lancer: 5. 323: 4. Civic 4.
Mazda 323 har oppskriften på hvordan en god førerplass skal være, i alle fall når det gjelder ergonomi. Førersetet har lang sittepute med høyderegulering i forkant, noe som gjør det lett å finne en innstilling som gir god lårstøtte. Seteryggen har dessuten god sidestøtte samtidig som den gir god støtte til korsryggen. Når også venstrefoten har god støtte og rattet kan reguleres i høyden, er det lite å utsette på kjørestillingen. Instrumenter og betjening er enkelt og oversiktlig utformet og fungerer bra, men gir et billig inntrykk. Mazda har også vært sparsomme når det gjelder utstyr.

Lancer har også en behagelig kjørestilling. Førersetet har riktignok ikke regulering av sitteputens vinkel, men har i stedet høyderegulering. Sammen med en forholdsvis lang sittepute, er lårstøtten god også her. Ryggen har god side- og korsryggstøtte og venstrefoten har også god støtte. Instrumenter og betjening er mer forseggjort enn i 323 og fra førersetet gir derfor Lancer et litt mer påkostet inntrykk.

Også Honda har funnet oppskriften til god kjørestilling. Det er faktisk bare støtten til venstrefoten som mangler for at du skal sitte like godt i Civic som i de to konkurrentene. Førermiljøet er oversiktlig og praktisk utformet.

Sikten forover og til sidene er god i alle de tre testbilene, men sikten bakover hindres i Civic av den høye hekken uten at det er noe stort problem.

KOMFORT
Testvurdering:
Civic: 5. Lancer: 3. 323: 2.
Civic har vært langt unna å være den mest komfortable bilen i klassen. Men det var før. Nå har Honda virkelig lagt seg i selene og har kanskje gått litt for langt. Både når det gjelder fjæringskomfort og støynivå briljerer Civic 1.4i S. Hjulopphengene takler alle typer ujevnheter meget overbevisende og behagelig. Støynivået er blitt meget behagelig. Ved kraftig akselerasjon er motoren litt skarp i målet, men ved normal kjøring går den stille.

Lancer når ikke helt opp på Civics nivå når det gjelder fjæringskomfort eller støy. Spesielt skarpe ujevnheter slår hardt, også små og store ujevnheter takles mer kontant enn i Civic. Støynivået er høyere. Det er først og fremst støy fra hjul og vei som dominerer. Selv om støynivået er noe høyere enn i Civic, er det ikke sjenerende, vel og merke så lenge du unngår grov asfalt. På steinete og piggslitt asfalt oppstår det nemlig litt romlestøy.

Det første du legger merke til når du begynner å kjøre 323 er et — i forhold til de to konkurrentene — hardt støybilde. Spesielt på grov asfalt er støyen sjenerende, men også ellers er 323 mer støyende enn Civic og Lancer. Fjæringskomforten er langt fra så god som i Civic og den takler også ujevnhetene fastere enn Lancer.

PLASS
Testvurdering:
Lancer: 5. 323: 5. Civic: 4.
Civic er størst av de tre, men Honda har ikke greid å utnytte dette fullt ut. Med tanke på at Civic er 16,5 cm lengre enn Lancer, er det overraskende liten forskjell når det gjelder innvendig plass. Foran er det stort sett takhøyde og kupébredde som skiller med noen få centimeter. Når det gjelder kupébredde er ikke den til Civics fordel. Den er faktisk 5,5 cm smalere enn 323, men så fremt du ikke er blant de aller kraftigste, er ikke denne forskjellen spesielt godt merkbar for forsetepassasjerene. I baksetet kan derimot kupébredden være mer avgjørende, men her er forskjellene mindre, og det er i alle tilfeller så smalt at tre voksne ikke vil kunne sitte behagelig.

To vil derimot har god plass og best plass i 323. Den har best takhøyde og best benplass. Sitteputen gir ikke like god lårstøtte som i Lancer, men sidestøtten er god. I Lancer er det merkbart mindre avstand mellom for- og baksete, men selve baksetet har en bedre utforming slik at du sitter behageligere. I Civic er takhøyden i baksetet det store problemet for voksne. Er du lengre enn 1,80 m, må du regne med takkontakt. Benplassen er derimot god og du sitter høyere enn i de to konkurrentene.

Nedfellbar bakseterygg er standard og en praktisk løsning selv om lastehøyden i åpningen bak seteryggen er begrenset. Når det gjelder bagasjeplass, er det lite som skiller når det gjelder volum. Det er faktisk lukeåpningen som er mest avgjørende. Civic kommer dårlig ut med bare 41 cm høyde i lukeåpningen. Bredden er derimot god. Lancer har hele 24,5 cm smalere lukeåpning i lastehøyde, men er 5,5 cm høyere enn Civic. Ofte viser det seg at høyden er mer avgjørende enn bredden.

KJØREEGENSKAPENE
Testvurdering:
323: 5. Lancer: 4. Civic: 3.
Etter den svingete delen av testløypa vår, var det ingen som var i tvil om hvilken av de tre testbilene som trivdes best på svingete veier. 323 har en presis styring med god veikontakt, en stram fjærings- og demperkarakteristikk som kommer til sin rett på svingete veier. Den krenger lite, har en liten tendens til understyring når den presses hardt i hårnålsvinger, men er ellers svært nøytral.

Lancer er nærmest 323 og ved normal svingkjøring føles den også kontant og presis i bevegelsene, men når den presses blir den litt for myk foran og understyrer tidligere enn 323. Styringen er lett og presis, men gir ikke like god kontakt med veien som 323.

Om 323 trives og liker litt tempo på svingete veier, gir Civic klare antydninger om at den helst vil kjøres rolig når svingete blir krappe og kommer tett. Uten krengningsstabilisatorer er den myk og krenger merkbart mer enn 323 og Lancer. Det gir dårligere styrerespons og vesentlig dårligere kontakt med veien. Liker du å stå på litt i svingene er dette definitivt ikke riktig bil. Også i vår unnamanøver trives Civic dårlig. Det blir rett og slett for store karosseribevegelser og den holder ikke følge med 323 og Lancer.

323 har ikke ABS-bremser. De må du betale 6.000 kroner for. 323 krever derfor en litt forsiktigere omgang med bremsene. Det er ikke noe å utsette på bremseeffekten, 30 meter bremselengde fra 80 km/t er ikke blant de aller beste, men brukbart i forhold til Civics 31 meter, mens Lancer imponerer med bare 27 meter bremselenge. Civic og Lancer har ABS som standard. Ved kontrollert bremsing er testbilenes bremser lette å dosere.

MOTORER & GEARKASSER
Testvurdering:
Lancer: 4. Civic: 4. 323: 4.
Hondas små motorer er turtallsvillige og går silkemykt, men kanskje med litt hardt lydbilde under akselerasjon. Med den karakteren Civics 1,4-liter har med tanke på både effekt og dreiemoment, er det en nødvendighet at motoren liker turtall. Et kortere femtegear ville gjort mye, hele 37 km/t ved 1000 o/min ødelegger mye og det blir for mye visping med gearspaken. Selve gearskiftet er presist og lett. Når Honda-motoren ikke kvalifiserer for en 5-poenger, skyldes det for lang gearutveksling og at den er litt vel støyende på høye turtall.

Lancer har også en turtallsvillig firer under panseret. Selv om den har en gearkasse med kortere utveksling enn Civic, blir det likevel mye sjalting. Motoren mangler trekk-kraft på lave turtall, men takket være et mer effektivt femtegear oppleves den likevel som forholdsvis fleksibel ved normal kjøring. Lancer har like lett og presist gearskift som sine forgjengere, men den metalliske følelsen er redusert og det gir en mer
robust følelse.

Mazdas 1,5-liter går langt fra så silkemykt som Honda-motoren og har dessuten en hard gange under akselerasjon. 323 har den mest effektive utvekslingen, noe som ikke bare kommer til uttrykk i våre akselerasjonsmålinger. Den er også mest avslappet ved normal landeveiskjøring. 323 har i likhet med de to konkurrentene et lett og presis gearskift.

YTELSER & FORBRUK
Testvurdering:
323: 5. Civic: 3. Lancer: 2.
Våre testbiler har litt forskjellig ytelser. 323, som er billigst av testbilene, har den sterkeste motoren med 90 hk og 134 Nm, Lancer har den svakeste med 75 hk og 108 Nm, mens Civics 1,4-liter har hk-ytelse som er jevnbyrdig med 323s, men mangler litt når det gjelder dreiemoment. Civics 120 Nm kommer dessuten ved et noe høyt turtall.

Mazda-motoren er klart best ute på landeveien. Den krever lite bruk av gearspaken, drar de fleste bakkene på direkten og jobber uanstrengt ned til 50 km/t i femtegear. Civic er raskest under akselerasjon fra stillestående. Honda-motoren er overraskende kvikk bare den får litt turtall å jobbe med og har i det henseende en sportslig karakter, en karakter som ikke harmonerer helt med bilens kjøreegenskaper. Når du får lagt inn det lange femtegearet, roer likevel Civic seg og det er den sedate kjørestilen som overtar. Her er det ikke mye å hente i femtegearet og ved forbikjøringer er tredjegearet obligatorisk.

Selv om Lancers 1,3-liter, takket være en bedre valgt utveksling i femtegear, har mer å rutte med enn Civic, føles den unektelig litt veik. Den har ikke det samme frasparket som Civic når den får litt turtall og er mer følsom for bakker.

Akselerasjonsegenskapene er ikke alene avgjørende for vår vurdering. Trekkkraften ved jevn hastighet er like viktig og her henger hverken Civic eller Lancer med 323. Selv om Lancer har bedre akselerasjon i femtegearet enn Civic, er trekk-kraften omtrent den samme. Det betyr at de må ned i fjerdegear omtrent samtidig og i fjerdegearet har Civic en fordel når de gjelder trekk-kraft. Med last forsterkes forskjellen mellom bilene og Lancer føles i dette selskapet som litt undermotorisert. Civic er heller ikke ideel, men den har mer å rutte med når du legger tredje- og fjerdegear.

Ikke overraskende; på papiret er 323 1.5 mest bensintørst, mens Civic og Lancer går rimeligst. Men det er på papiret. Kjører du på gode hovedveier med moderate stigninger og kan holde deg i femtegearet, stemmer tallene, men kjører du på litt svingete og bakkete veier, hvor 323 drar opp bakkene i femte-gear, mens Lancer og Civic må ned et eller to gear, vil du se at 323 kommer gunstigere ut.

PRISER & UTSTYR
Testvurdering:
Lancer: 5. Civic: 4. 323: 4.
Det er vanskelig å vurdere pris og utstyr. Her er det for subjektive prioriteringer og med en prisforskjell på 20.000 mellom billigste og dyreste testbil, er det til slutt dine personlig ønsker og smak som avgjør.

Lancer og Civic stiller med en rikholdig utstyrsliste som blant annet inkluderer sentrallås, elektriske vindusheiser, elektrisk regulering av sidespeilene, hodestøtter i baksetet, turteller og ABS-bremser, utstyr du ikke finner i 323 1.5 LX. ABS-bremsene vil Mazdaforhandleren ha 6.000 kroner for og vil du ha resten av utstyrspakken, får du foreta en oppgradering til 1.8 GLX. Da får du i tillegg en 116-hesters motor, men prisen er da økt til 201.900 kroner.

Alle testbilene har to kollisjonsputer og oppvarmede forseter. Lancer har dessuten lyktespylere, mens dette er utstyr som eventuelt må ettermonteres på Civic og 323.

Ser vi på balansen mellom pris og utstyr, har Lancer etter vår mening kommet best ut. 323 virker litt for spartansk, mens Civic har litt for stiv pris. Men når du har prutet ferdig er kanskje ikke prisforskjellen så stor lenger?!

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer