Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EU beskytter ikke bilindustrien På tross at et Rover som er blitt Over i uttrykket ”Nå er alt Over”, er EUs bilindustri og EUs industrikommissær veldig enige om at man må unngå alle proteksjonistiske inngrep mot utenlandsk konkurranse. |
||||||||||||||||
Industrien og myndighetene har nylig hatt sitt første møte i CARS21, en arbeidsgruppe som forholdsvis nylig er nedsatt. Og det som kom derfra var for det første en klar forståelse av at man ikke skulle være proteksjonistisk samtidig som man ville måtte opprettholde det høye lønnsnivået i denne industrien. Men det ville allikevel være måter å møte konkurranse på, og at et omfattende strategidokument, som kan kick-starte industrien igjen, skulle være klart til årsskiftet.
Volkswagens talsmann sa etter møtet at ”Det var full enighet om at den europeiske bilindustrien ikke vil kunne konkurrere på basis av lavere lønninger, lavere standarder og lavere kvalitet”. Samtidig var det ingen som spurte om hvordan man skulle klare å holde biler fra lavkostland borte fra våre markeder. ”Det var overhodet ikke tema om det ville være ønskelig eller nødvendig å holde biler produsert i andre deler av verden vekk”.
Allikevel er ingen i tvil om hvor viktig det er at industrien overlever, og kommer styrket ut av dagens problemer. 2 millioner mennesker i 15 av EUs 25 medlemsland er i dag direkte engasjert i bygging av biler, mens 10 millioner andre jobber indirekte henger sammen med denne virksomheten.
|