img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bilutstillingen i Seoul: Kvalitet foran voksesyke
Seoul (BilNorge.no): Kvalitet, kvalitet, kvalitet. Det er ordene som koreanske bilprodusenter hamrer igjen og igjen.

Før var det ”stor, større, størst” som var viktig – nå er vekstsyken skiftet ut med ”best på kvalitet”. Mye er skjedd i koreansk bilindustri de siste årene. Det viser årets Internasjonale bilutstilling i Seoul. BilNorge.no/BIL er på plass – som eneste norske media.

Koreanerne har alltid vært noen store skrytepaver. De anser det å være ”stor” som noe utrolig viktig. Det er ikke mange årene sidene både Hyundai, Daewoo og Kia snakket om at de skulle ”bli blant verdens fem største bilprodusenter”. Og bilindustrien i Korea har vært et eventyr.

Hyundai bygget de første bilene i 1967 og det var ikke akkurat noe ”moderne og fremtidsrettet” som kom de første årene. Verre gikk det med Daewoo. De startet med produksjon av eldre GM-biler og ”kastet” etter hvert GM ut av fabrikken. De skulle vokse rekordraskt – og da skjedde det mange spådde ville skje – at fabrikken ”brakk nakken” og GM måtte overta restene. I dag selges Daewoo-bilene under varemerke Chevrolet i Europa.

 

Toyota – det store forbildet
Koreanske billedere har lært av sine feil. Pratet om ekspansjon er erstattet av strenge krav til kvalitet. Hyundai har overtatt Kia og de har som klart mål at kvaliteten på bilene skal ha samme nivå som Toyota og Lexus. Alle produkter vurderes opp mot Toyota – og Hyundai har da også kommet strålende ut av en rekke forbrukertester særlig i USA.

Og ekspandere gjør de fortsatt – men ikke like meget i Korea. Nå satser Hyundai/Kia på bilproduksjon i land som Kina, India, Russland, Tyrkia og i Slovakia. De produserer også biler i USA. Men i det stille har Hyundai økt kraftig særlig i India, Kina og Russland. Til Norge kommer Hyundai Atos fra India, mens enkelte varebiler kommer fra Tyrkia. Veksten for Hyundai/Kia skal skje utenfor Korea.

 

Ikke lengre billigbiler
Da koreanske biler kom til Norge, ble de solgt på en ting: lave priser. Og norske bilkjøpere falt for pris og kvalitet og i mange år hadde Hyundai sin høyeste markedsandel i Europa akkurat i Norge.

Bilkongen Tom Kolberg satset friskt og kjørte Hyundai sammen med Mazda. Det måtte gå galt – og nå er Kolberg uten bilagenturer. Hyundai har overtatt distribusjon og import i Norge og unge koreanere er kommet for å få fart på salget.

Det første forhandlerne fikk beskjed om da koreanerne hadde overtatt var ”glem at koreanske biler er billigbiler”. Budskapet var at ”Hyundai skal ikke koste mange kronene mindre enn Toyota – for det er kvalitet som skal selge bilene”. Lave priser er definitivt over på Korea-bilene.

 

Mye nytt – ingen stasjonsvogner
Koreansk bil handler mer og mer om Hyundai/Kia. Det er de som styrer utviklingen og som setter standarden. Modellprogrammet eser ut og bilutstillingen i Seoul viser til fulle at de skal ha ”alle typer biler” – bortsett fra stasjonsvogner og nyttekjøretøyer.

Markedet for stasjonsvogner i Korea er veldig lite. Derfor bruker ikke Hyundai/Kia ressurser på den biltypen som norske bilkjøpere prioriterer. Det hjelper ikke hvor mye norske forhandlere roper – ledelsen i Hyundai hører ikke på dem. Stasjonsvogner kommer ikke – dermed basta.

 

Miljøbiler
Koreanske myndigheter presser bilprodusentene til å tenke miljø. Derfor blir Hyundai en stor global aktør på hybrid. De kommer godt etter Toyota og Honda – men om et til to år vil biler med hybridløsning selges også i Norge. Hyundai tester også biler med brenselceller og har et enormt forskningsmiljø. Til og med i Japan har Hyundai eget teknisk senter – selv om det knapt selges en eneste koreansk bil i Japan – og en japansk bil i Korea.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer