Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
To amerikanske farvel Ikke nok med at GM og Ford i USA har en del problemer i Wall Street sammenheng, det dukker også opp triste meldinger fra lokalmiljøet. Som at den siste Taurus er rett rundt hjørnet og New Jerseys siste GM-bil er produsert. |
||||||||||||||||
I februar stengte Ford sin bilfabrikk i Edison, New Jersey. Og i forrige uke trillet den siste bilen, en hvit Chevrolet Blazer, av samlebåndet på Linden-anlegget, også i New Jersey. Det var ikke mange fanfarer å høre der da, nei. Et lavmelt grillparty på fabrikkens parkeringsplass der snaut 50 arbeidsledige arbeidere gjenfortalte gamle minner, var alt telegrambyråene kunne fortelle om. Dette var en fabrikk som ble startet litt før andre verdenskrig - Buick, Ponitac og Oldsmobile har kommet derfra. Under krigen bygde de det effektive Grumman Wildcat jagerflyet, men i 1946 returnerte de kjapt til bilproduksjon. Nesten 9 millioner biler har kommet derfra i disse etterkrigsårene, nå sist var det Blazer og GMC Jimmy. Dermed er New Jersey, som i 1990 hadde 13.000 bilarbeidsplasser, uten noe som likner en bilfabrikk. Det merkes på økonomien og sysselsetting. Samtidig kommer det en annen sentimental melding: Ford skal slutte å bygge sin Taurus tidlig neste år. (Tvillingmodellen, Mercury Sable, forsvinner fra markedet denne måneden). Det er klart, alle biler må dø en eller annen gang, men Taurus er jo spesiell. I 21 år vil den ha vært bygd da, og mange betrakter den som den bilen som har holdt Ford inne i personbilindustrien. I minst fem år etter hverandre var Taurus USAs mest solgte personbil og motsto alle angrep fra Camry og Accord. Etter at oppmerksomheten ble skrudd mer over mot SUV'er og trucks har Taurus-salget sakte sunket, og i dag er det ikke åpenbart at Ford har noen modell som kan ta tilbake Taurus' popularitet og volum. Fabrikken der Taurus bygges, i Atlanta, har også en usikker fremtid, men det er snakk om å flytte litt Lincoln-produksjon dit.
|