img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volvo 740/760: Stor, sterk, svensk
BRUKTBIL: Volvos 700-serie er rommelig, sikker og holder en høy kvalitet. Men for 100.000 kroner vil nok mange forvente mer enn en 10 år gammel bil. Lavt verditap og driftskostnader gjør likevel Volvo 740 til en svært interessant bruktbil som formelig oser av trygghet.

Først publisert i BIL 4 - 1996.

Etter mange år som storleverandør av folkebilen 240, sendte Volvo ut nye signaler da 760 kom på veien. En rommelig og nærmest luksuriøs bil i det øvre prisleie skulle fjerne «tante Volvo»-stemplet fra den tradisjonsrike svenske bilfabrikken. Det lyktes de ganske godt med — i alle fall bar bladet Bils første rapporter om Volvos flaggskip i 1982 preg av at bilprodusenten for alvor kunne spise kirsebær med de store.

Pålitelig 10-åring
Men en volumselger ble det ikke — i alle fall ikke i Norge. Da måtte vi vente på mer moderate motoralternativer som kanskje ikke gjorde bilen tilgjengelig for folk flest, men i alle fall tilgjengelig for et større publikum. De firesylindrete motorene kom i 1984, og året etter fulgte stasjonsvognutgaven. Det samme året kom også en Volvo kupé med karosseri fra Bertone. Den fikk betegnelsen 780.

Det påfølgende år, sommeren 1990, fikk 700-serien en stille død, men ble erstattet av dagens 900-serie som er en videreforedling av 700-serien.

Sikker, pålitelig og rommelig er typiske kjennetegn for Volvo — enkelte vil kanskje føye kjedelig og firkantet til listen. Bak rattet i vår testbil — en 740 av 1986-årgang — er nettopp disse inntrykkene fremtredende. Med nærmere 200.000 kilometer på telleverket skulle det bare mangle at en bil ikke er merket av tidens tann, men Volvoen tar sine ti år med verdighet.

Prøvekjøring viktig
Prøvekjøringen avslørte ikke mye. På lave turtall og med høy belastning kom det raklelyder fra motoren, og gråblå tåkedotter tydet på at motoren trengte en justering. Styringen var litt upresis, spesielt rundt midtstilling. Maksimalt dreiemoment på 179 Nm er ikke overvettes mye på en bil i denne størrelsen, og det virker som om noe av dette dreiemomentet også forsvinner når motoren ikke er optimalt justert. I lange, slake oppoverbakker må gearspaken brukes nokså flittig.

Få og vanlige feil
Parkeringsbremsen var også svak. I en bratt helling begynte bilen så smått å sige når koblingspedalen ble trådd inn. Testturen viser at det slett ikke er nødvendig å stille opp med slegge, kubein og et assortert utvalg av skiftenøkler og skrutrekkere for å vurdere en bruktbil. En prøvekjøring med innlagte spesialøvelser rekker godt for å vurdere motor, hjuloppheng, gearkasse og styring. Men mekanikk og rust kan nok de ulike teststasjonene vurdere bedre enn menigmann.

Vår Volvo hadde — i utover raklelyder ved høy belastning og en litt død styring — få unoter. I skarpe dumper, over trikkeskinner og lignende slo
det ganske kraftig foran, men spesielt ukomfortabelt var det ikke.

NAF-tester Atle Blenæs gledet seg over å få et avbrekk fra rusthauger og vrakingsklare biler — og ble heller ikke særlig skuffet over Volvoen. Før bilen ble bragt opp på bukken, hadde han bare notert svak parkeringsbrems, spesielt på høyre side. Det var heller ikke mye vondt å si om bilen etter en grundigere gjennomgang. Det var litt for mye CO i avgassen, men 8,2% tyder bare på at motoren må justeres — neppe at det er noe mer alvorlig i gjære. Bremseskivene bak var også modne for utskifting. Det var særlig venstre side som var utsatt.

Det ble også funnet litt oljesøl her og der, men ikke av alvorlig karakter. Motorens topplokk og gearkassens bakkant var verst utsatt, men en ny pakning på motoren og bytte av simmerring på gearkassen burde gjøre nytten.

Oljelekkasjer
Det var først når NAF-testeren skulle sjekke hjullagre og forhjulsoppheng at han begynte å svette så smått. På innsiden av venstre hjulbue var det en liten lekkasje akkurat der en bremseslange tittet frem. Og en lekkasje var det, men ikke i bremsesystemet. Derimot var det oljesøl fra servoslangen. Dette rant videre ned til bremseslangen, og fulgte denne slangen videre på dens ferd. Dermed hadde en potensielt farlig situasjon en naturlig og relativt harmløs forklaring.

Men det var hjulopphenget det startet med. Og mistankene fra testturen ble bekreftet når Atle Blenæs fant slark i begge indre styreledd. Heller ikke dette alvorlig og omfattende, men nok til at det bør byttes ut om ikke alt for lenge.

Turbomotorer utsatt
Småproblemer med styringen er ikke helt uvanlig på biler i 700-serien, men slitte bremseskiver er enda vanligere. Årsaken er ikke at skivene er spesielt dårlige, men at bilen er relativt tung. Oljelekkasjer opptrer også ganske hyppig, og selv om det er få feil på bilen, er det grunn til å sjekke ekstra nøye om du oppdager slike lekkasjer. Da bør du i samme omgang sjekke kjølevæskebeholder og slanger. Slangene kan være defekte og det kan du oppdage på flere måter. Under prøvekjøring kan du kontrollere om kjøletempraturen synes høy — at temperaturnåla bikker mot rødmerkingen — eller om det kommer vanndamp fra eksosrøret.

Når motoren er varm kan du stoppe og åpne panseret. Få noen til å gi gass og sjekk om du kan se bobler i kjølevæskebeholderen. Til og med 1988-årgangen kan du oppleve dette problemet, og det forårsaker som regel en defekt toppakning — som i sin tur kan sørge for et motorhavari. Ikke unaturlig gjelder dette i første rekke biler med turbomating.

Dersom du vurderer en 740/760 med automatgear bør du under prøvekjøringen kontrollere at alle gearene fungerer som de skal og uten
ulyder, og om gearskiftene kjennes akseptabelt myke. Mange av Volvoene er drosjekjørt, spesielt modellene med automatgear. Kontroller bilens historie for å finne ut om den er drosjekjørt — det bør i de fleste tilfeller gi en viss prisreduksjon på grunn av kjørelengde. Rust er normalt ikke noe problem — Volvo gir god rustbehandling som varer lenge. Vår testbil hadde ingen lyter, men dersom det finnes rust skal du begynne med å lete rundt dørene.

Rimelig service
700-serien er svært ettertraktet som bruktbil. Det faktum at bilene normalt har svært få feil og et langt liv, sørger for å holde prisene godt oppe. Høy komfort og god plass er selvfølgelig også med på å gjøre bilene ettertraktet. Husk på at de vanligste feilene er rimelig enkle å ordne opp i selv. I motsetning til mange andre biler er en Volvo enkel for gjør-det-selvere — selv med stor motor er motorrommet rimelig ryddig og oversiktlig.

Også når det gjelder totaløkonomi er Volvoen et godt valg. Vel betaler man relativt mye for en slik bil, men verditapet på 5 - 10 år gamle Volvoer er så lavt at det likevel blir interessant.

Volvo har også en fornuftig dele- og verkstedspolitikk med utstrakt bruk av «pakkepriser » på de vanligste reparasjonene. Bytte av bremseklosser på to hjul for 545 kroner — arbeid og moms inkludert — er nærmest en fantasipris. 1.700 kroner for bytte av støtdempere foran, 795 for bytte av vannpumpe eller rett under 2.300 kroner for å bytte komplett clutch — fortsatt inkludert deler, arbeid og moms — er så billig at Volvo ligger godt an i løypa. De vanligste modellene er også normalt rimelige å forsikre.

Lave delepriser
Deleprisene er også lave, og de fleste forbruksdeler — enten de er originale eller uoriginale — kan skaffes fra andre steder enn merkeforhandleren. Med så lave priser over hele spekteret burde det nesten være unødvendig å kjøpe annet enn originaldeler. Her hjemme har Volvo en fast pris på hovedservice — 1.290 kroner — og hovedservice intreffer ved hver 15.000 kilometer eller årlig, alt etter hva som inntreffer først. På denne hovedservicen sjekkes de fleste servicepunkter og slitedeler, men byttes ikke. Ved bestilling gjør kundemottagerene oppmerksom på at bilen kanskje har godt av en litt tyngre service med bytte av flere deler, men kunden får selv avgjøre. På Isberg’s i Oslo hevdes det at dette kan imøtekomme den ofte mangelfulle serviceoppfølgingen på eldre biler. Igjen blir oppfordringen om å sjekke serveiceheftet aktuell.

Ikke førstevalg
Det norske marked domineres totalt av 740. Siden 1985 er det registrert over 12.000 slike, mens det bare ble registrert knappe syv hundre 760er. Herregårdsvogna er som vanlig populær — større stasjonsvogn finnes knapt. Dette må kjøper ta med i regnestykket. Nesten uansett årsmodell koster stasjonsvognen 15 - 20.000 kroner mer enn sedanen. Vel er en stasjonsvogn praktisk og nyttig, men denne prisforskjellen er dryg. Omlag 500 liter bagasjerom i sedanen skulle være tilstrekkelig for de fleste, men så var det de neste 450 literne i stasjonsvognen, da. Det er vel verdt å vurdere lenge og grundig før du bestemmer deg for å kjøpe en 10 år gammel stasjonsvogn som koster 15 prosent mer enn sedanen.

Prismessig havner 740 omtrent midt på treet. En tilsvarende Ford Scorpio, Mazda 626, Mitsubishi Galant eller Opel Omega er noe billigere og kan være bedre utstyrt. Men det er få som slår Volvoen når det gjelder driftssikkerhet, kvalitet og rommelighet. En av de nærmeste konkurrentene må være VW Passat.

Det skiller lite mellom disse to, men muligheten for å få noe mer utstyr til samme pris er i Passatens favør. Det samme gjelder en Toyota Camry, som også ligger i samme prisleie. Men her er både ytelser og utstyrsnivå noe bedre, og driftssikkerheten upåklagelig. Biler som Saab 9000 2.3 CD, Mercedes 190E 2.3 og BMW 520/525 ligger et godt stykke over i pris for samme årsmodell, men her er det neppe plassen man betaler for.

Selv med et godt navn og rykte er ikke Volvo 740 et åpenbart førstevalg. Til det har bilen for mange konkurrenter i samme prisleie, som enten er nyere og bedre utstyrt — men med mindre plass — eller som er bedre utstyrt og med bedre ytelser — men nok en gang mindre plass.

Alt i alt er ikke en Volvo 740 til en fornuftig pris et dårlig kjøp. Verditapet pr år ligger på 10 - 15.000 kroner i perioden 1991 - 1986. Med lave servicekostnader og forsikringspriser burde det borge for fornuftig biløkonomi. Skåret i gleden er bensinforbruket, som nok ligger litt over gjennomsnittet. Likevel utgjør ikke drivstoffkostnadene de store summer i et årlig bilhold — i alle fall ikke i forhold til alle de andre utgiftene. Volvo 740 forsvarer sin plass og fortjener sine priser — men konkurrenter har den nok av.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer