Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo 740/760: Stor, sterk, svensk BRUKTBIL: Volvos 700-serie er rommelig, sikker og holder en høy kvalitet. Men for 100.000 kroner vil nok mange forvente mer enn en 10 år gammel bil. Lavt verditap og driftskostnader gjør likevel Volvo 740 til en svært interessant bruktbil som formelig oser av trygghet. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 4 - 1996. Etter mange år som storleverandør av folkebilen 240, sendte Volvo ut nye signaler da 760 kom på veien. En rommelig og nærmest luksuriøs bil i det øvre prisleie skulle fjerne «tante Volvo»-stemplet fra den tradisjonsrike svenske bilfabrikken. Det lyktes de ganske godt med — i alle fall bar bladet Bils første rapporter om Volvos flaggskip i 1982 preg av at bilprodusenten for alvor kunne spise kirsebær med de store. Pålitelig 10-åring Det påfølgende år, sommeren 1990, fikk 700-serien en stille død, men ble erstattet av dagens 900-serie som er en videreforedling av 700-serien. Sikker, pålitelig og rommelig er typiske kjennetegn for Volvo — enkelte vil kanskje føye kjedelig og firkantet til listen. Bak rattet i vår testbil — en 740 av 1986-årgang — er nettopp disse inntrykkene fremtredende. Med nærmere 200.000 kilometer på telleverket skulle det bare mangle at en bil ikke er merket av tidens tann, men Volvoen tar sine ti år med verdighet. Prøvekjøring viktig Få og vanlige feil Vår Volvo hadde — i utover raklelyder ved høy belastning og en litt død styring — få unoter. I skarpe dumper, over trikkeskinner og lignende slo NAF-tester Atle Blenæs gledet seg over å få et avbrekk fra rusthauger og vrakingsklare biler — og ble heller ikke særlig skuffet over Volvoen. Før bilen ble bragt opp på bukken, hadde han bare notert svak parkeringsbrems, spesielt på høyre side. Det var heller ikke mye vondt å si om bilen etter en grundigere gjennomgang. Det var litt for mye CO i avgassen, men 8,2% tyder bare på at motoren må justeres — neppe at det er noe mer alvorlig i gjære. Bremseskivene bak var også modne for utskifting. Det var særlig venstre side som var utsatt. Det ble også funnet litt oljesøl her og der, men ikke av alvorlig karakter. Motorens topplokk og gearkassens bakkant var verst utsatt, men en ny pakning på motoren og bytte av simmerring på gearkassen burde gjøre nytten. Oljelekkasjer Men det var hjulopphenget det startet med. Og mistankene fra testturen ble bekreftet når Atle Blenæs fant slark i begge indre styreledd. Heller ikke dette alvorlig og omfattende, men nok til at det bør byttes ut om ikke alt for lenge. Turbomotorer utsatt Når motoren er varm kan du stoppe og åpne panseret. Få noen til å gi gass og sjekk om du kan se bobler i kjølevæskebeholderen. Til og med 1988-årgangen kan du oppleve dette problemet, og det forårsaker som regel en defekt toppakning — som i sin tur kan sørge for et motorhavari. Ikke unaturlig gjelder dette i første rekke biler med turbomating. Dersom du vurderer en 740/760 med automatgear bør du under prøvekjøringen kontrollere at alle gearene fungerer som de skal og uten Rimelig service Også når det gjelder totaløkonomi er Volvoen et godt valg. Vel betaler man relativt mye for en slik bil, men verditapet på 5 - 10 år gamle Volvoer er så lavt at det likevel blir interessant. Volvo har også en fornuftig dele- og verkstedspolitikk med utstrakt bruk av «pakkepriser » på de vanligste reparasjonene. Bytte av bremseklosser på to hjul for 545 kroner — arbeid og moms inkludert — er nærmest en fantasipris. 1.700 kroner for bytte av støtdempere foran, 795 for bytte av vannpumpe eller rett under 2.300 kroner for å bytte komplett clutch — fortsatt inkludert deler, arbeid og moms — er så billig at Volvo ligger godt an i løypa. De vanligste modellene er også normalt rimelige å forsikre. Lave delepriser Ikke førstevalg Prismessig havner 740 omtrent midt på treet. En tilsvarende Ford Scorpio, Mazda 626, Mitsubishi Galant eller Opel Omega er noe billigere og kan være bedre utstyrt. Men det er få som slår Volvoen når det gjelder driftssikkerhet, kvalitet og rommelighet. En av de nærmeste konkurrentene må være VW Passat. Det skiller lite mellom disse to, men muligheten for å få noe mer utstyr til samme pris er i Passatens favør. Det samme gjelder en Toyota Camry, som også ligger i samme prisleie. Men her er både ytelser og utstyrsnivå noe bedre, og driftssikkerheten upåklagelig. Biler som Saab 9000 2.3 CD, Mercedes 190E 2.3 og BMW 520/525 ligger et godt stykke over i pris for samme årsmodell, men her er det neppe plassen man betaler for. Selv med et godt navn og rykte er ikke Volvo 740 et åpenbart førstevalg. Til det har bilen for mange konkurrenter i samme prisleie, som enten er nyere og bedre utstyrt — men med mindre plass — eller som er bedre utstyrt og med bedre ytelser — men nok en gang mindre plass. Alt i alt er ikke en Volvo 740 til en fornuftig pris et dårlig kjøp. Verditapet pr år ligger på 10 - 15.000 kroner i perioden 1991 - 1986. Med lave servicekostnader og forsikringspriser burde det borge for fornuftig biløkonomi. Skåret i gleden er bensinforbruket, som nok ligger litt over gjennomsnittet. Likevel utgjør ikke drivstoffkostnadene de store summer i et årlig bilhold — i alle fall ikke i forhold til alle de andre utgiftene. Volvo 740 forsvarer sin plass og fortjener sine priser — men konkurrenter har den nok av.
|