img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VW Golf 1.8 Sport: Traust sparegris
BRUKTBIL: En Golf omtales sjelden som spennende, men har i flere år vist seg som en trofast familiesliter. Den har vanligvis få og ubetydelige feil, og bilholdet blir derfor forutsigbart nøkternt. Det viser seg at de spenstigste Golfene kan være de beste kjøpene. BruktBil har testet Golf 1.8 Sport.

Først publisert i BIL 6 - 1996.

Anene kan spores så langt tilbake som til 1974, da den første Golf-generasjonen ble lansert. Og det kan godt hende at Golf-navnet blir hengende igjen i 20 år til. Sjelden har en standardbil levd så lenge og så godt som Golfen har, og VW har derfor neppe noen navneendringer klare med det første. Konseptet har hele tiden dreiet seg om en kompakt bil – for stor til å være liten, og for liten til virkelig å være stor – den ideelle familiebil med forhjulstrekk og tverrstilt motor.

I 1983 kom Golf II – som i hovedsak dreide seg om nye motorer, deriblant den populære 1,8-literen som også vår testbil er utstyrt med. I hele mesteparten av perioden har Golf også vært tilgjengelig som sedan – med navnet Jetta frem til 1992 eller som Vento etter den tid. I 1986 kom VW Golf som firehjulstrekker – Syncro – som frem til i dag også er tilgjengelig på andre biler fra VW.

Årets Bil i 1992
I 1992 kom dagens Golf på markedet – Golf III – og modellendringene førte til at Golf for første gang i sin levetid fikk den prestisjetunge tittelen «Årets Bil» i introduksjonsåret. En av årsakene var det høye sikkerhetsnivået som ble innebygget i bilen, blant annet representert med muligheten til å utstyre bilen med to kollisjonsputer. Men den siste generasjonen Golf er også en god del større enn sine forgjengere. Fra 1993 har Golf to kollisjonsputer som standard utstyr. Golf III-generasjonen var også svært komplett. Her hjemme startet serien med en spartansk utstyrt 1,4-liter 3-dørs, og toppmodellen var 5-dørs stasjonsvogn med VW’s VR6 motor på 2,8 liter og 174 Hk som maks-effekt. Bredden i modellutvalget har alltid vært Golfens sterke side.

Mest aktuell på bruktmarkedet i dag er Golf II-generasjonen – en modellserie som ble produsert i perioden 1983 - 1992. Månedens testbil er hentet fra midten av denne perioden, nærmere bestemt 1988. Vi regnet ikke med å finne de alvorligste feil eller mangler på denne bilen, og vi ble ikke skuffet. Vår testbil viste seg å være normal på alle måter; normal kjørelengde og vanlige feil.

Få farlige feil
Vår faste bruktbiljeger på NAF-stasjonen på Ulven, Atle Blenæs lette som vanlig med lys og lykte etter eventuelle feller, men det ble med litt
overflaterust. Riktignok ble han overrasket over å konstatere at bilen var reparasjonslakkert på begge forskjermer og på panseret, men ikke mer enn dagens eier. Hun hadde aldri fått beskjed av selger om at det var tilfelle. Det var heller ikke alt for vanskelig å se med det blotte øye, lakken på panseret var tydelig mattere og mer skjoldet enn på resten av bilen. At det var en del overflaterust overrasket ingen av dem, man trenger ikke være rustekspert for å finne småfeil rundt lykter og døråpninger. Understellsbehandlingen borger for rustfritt chassis i flere år, og overflaterusten er ikke annet enn kosmetiske småfeil som er enkle å reparere selv.

Den eneste feilen som må sies å være av alvorlig karakter var intet annet enn i sin startfase. Enkelte Golfmodeller fra denne perioden er utstyrt med en lasteavhengig bremseventil som fordeler bremsekraft på bakhjulene avhengig av bilens last. Mekanismen er ømfintlig plassert på bilens underside, og har ikke særlig god beskyttelse. På vår testbil, som på så mange andre, hadde denne ventilen begynt å svette. Det tyder på en begynnende lekkasje av bremsevæske, og da er det all mulig grunn til å rope et varsku.

Ikke hele sannheten?
En gummipakning ved forgasseren var slitt i stykker, og motoren trakk derfor falsk luft. Det innebærer et høyere bensinforbruk og høyere utslipp fra motoren. Det er ikke særlig overraskende i seg selv, men bilen hadde nylig vært gjennom en form for «avgasskontroll » på merkeverksted. NAFtesterne studerte skjemaet fra denne kontrollen, og konkluderte samstemmig:

– Denne kontrollen er gjennomført med for dårlig utstyr og med gammeldagse metoder. Og resultatene betød altså ikke nødvendigvis at bilens utslipp og ytelser var tilfredsstillende.

På standard Golf-modeller er det småfeil som dominerer – men de er mer til irritasjon enn til fare. Småfeil i forstilling og kjølesystem er vanlig: Sjekk drivaksler og mansjetter og få eventuelt utført en kompresjonsmåling på bilen. Enkelte modeller sliter nemlig med utette ventiler. De bilene som krever en ekstra grundig sjekk er som vanlig GTI og VR6-modellene – utgavene med stor motor i forholdsvis liten bil. De er, og vil nok alltid være, svært populære for de som kjører hardere enn gjennomsnittsbilisten. Det gjenspeiler seg spesielt på bremser, motor og transmisjon.

Stor motor billigst
Det er ikke til å komme utenom at Golf er en svært så ettertraktet bil på bruktmarkedet, og markedskreftene sørger for å holde bruktprisene på et høyt nivå – for høyt vil mange si. Fordelt over en periode på noen år er det likevel rimelig å eie en Golf. Verditapet er lavt, og det er ikke uvanlig å tape bare 5 - 10.000 kroner i året. Lave delepriser, serviceutgifter og forsikring gjør at bildet blir enda hyggeligere for småfamilier i etableringsfasen. En Golf er raus for to, passe til tre, knapp til fire og for liten til fem – med mindre man velger stasjonsvognen.

Prisbildet på brukt Golf er ganske balansert. I motsetning til mange andre bilmodeller er det ingen Golf-utgave som skiller seg ut som spesielt dyr eller spesielt billig, men som en tommelfingerregel kan utgaver med liten motor bli det dyreste kjøpet. Som eksempel kan nettopp 1988-modellene brukes. Den rimeligste snittprisen har Golf 1.3 CL og 1.6 CL med 70.000 kroner. Dyrest av standardbilene er Golf Gti 16V med snittpris på 100.000 kroner. Det skiller lite mellom Golf 3-dørs, 5-dørs og sedan (Jetta) med samme motor – men Jetta er litt dyrere enn 5-dørs Golf, som igjen er dyrere enn 3-dørs. Dieselutgavene er også attraktive, og plasserer seg prismessig omtrent som en Golf 1.8 GL.

En gransking av de sære og spesielle Golfer, som for eksempel modeller med Syncro, GTi, VR6 eller Avantgarde cabriolet, viser at disse bilene har et mye høyere prisfall enn standardbilene. Etter noen år er prisforskjellene så små at dersom en kvikk liten bil står høyt på ønskelista kan Golf være et svært aktuelt alternativ. Men husk å sjekke disse bilene grundigere, og at forsikringsutgiftene kan bli adskillig høyere. Sammenligningen mellom de ulike Golfvariantene viser at det er mest bil å hente dersom du velger en bil med litt større motor. Dette til tross – det er ikke til å komme utenom at prisene på VW Golf ligger noen hakk høyere enn andre konkurrenter i samme klasse. Lista legges ofte så høyt at det bare er små prisforskjeller på en Golf og en Passat, spesielt før 1990. Er budsjettet begrenset til 50 - 60.000 kroner eller mindre er det ingen tvil om at det er mer å hente på å velge et annet merke. Fra 1987 og bakover koster en Golf for eksempel mer enn en tilsvarende Audi 80 med samme motor – eller du kan få en Mazda 626 med en 1,8-liters motor.

På Corolla-nivå
Mulighetene er mange, og innen «Golf-klassen» kan du handle en Citroën ZX/BX, Ford Escort, Mazda 323, Mitsubishi Colt, Nissan Sunny eller Peugeot 205/306 og ha godt med penger igjen dersom sammenligningen er en Golf av samme årsmodell og med samme motorstørrelse. Den eneste bilen som tilnærmet har like høye priser er Toyota Corolla – også den en bestselger.

Da skulle det atter være bevist at markedet setter pris på solide, nøkterne bruktbiler med få feil og mangler. Om en Golf er verdt prislappen får du selv avgjøre. Alternativene er mange og sannsynligvis rimeligere på kort sikt. Fordelt over noen år kan det hende at fasit blir en annen.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer