Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
ABL: Dyre valg for norske bileiere EU sikrer norske bileiere retten til fritt valg av verksted og fritt valg av deler. Men en fersk undersøkelse viser at bileierne ikke er klar over dette, og dermed taper tusenlapper på ikke benytte seg av de billigste alternativer. |
||||||||||||||||
Retten til fritt valg av verksted og deler gjelder fra dag én, og er sikret gjennom en EU-forskrift fra 2003. Men fortsatt er ikke bileierne her på berget klar over disse rettighetene. En undersøkelse som er gjennomført av Norsk Statistikk for Autobransjens Leverandørforening (ABL), viser følgende:
Feil om deler --Dette, sammen med misforståelsen om hvem som lager delene, styrer bileierne inn mot kjøp av deler som er merket med bilprodusentens logo, til tross for at de kunne ha fått samme del eller deler av tilsvarende kvalitet gjennomgående rimeligere om de hadde vært klar over realitetene, sier Arild Hansen, styremedlem i ABL.
Feil om verkstedsvalg --Vi har med andre ord en kjempejobb å gjøre når det gjelder å informere bileierne om fakta og om rettighetene de har i henhold til de nye EU-reglene. Fortsatt er det en del bilprodusenter som gir villedende informasjon til forbrukerne om dette, og som derfor undergraver forbrukernes rettigheter og en fungerende konkurranse i markedet, sier Arild Hansen.
Forbrukersak Her er norske bileieres besvarelser på spørsmålet ”Hvem produserer originaldelene til din bil?”
Og tilsvarende for spørsmålet: ”Når du leverer bilen til service eller reparasjon, hvor viktig er det for deg at delene erstattes med originaldeler?”
Og nedenunder: ”Ved kjøp av ny bil følger det med en garantiperiode. Tror du bilfabrikkens garanti bortfaller dersom du foretar service eller reparasjon hos frittstående verksted i garantiperioden?"
Til slutt: ”Når du får originaldeler både på merkeverksteder og frittstående verksteder, hva vil være avgjørende for ditt verkstedvalg?”
|