img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota Corolla: Driftssikker bestselger
BRUKTBIL: Toyota Corolla har knivet med VW Golf om å toppe salgsstatistikken de siste årene, og den er ikke mindre populær som brukt.

Først publisert i BIL 11 - 1997.

Corolla har kommet som ny modell hvert fjerde/femte år, og i høst var det igjen tid for en ny utgave. Toyota hevder at Corolla er den bilmodellen som har vært lengst i sammenhengende produksjon, men den påstanden svelger vi ikke. I realiteten har dagens modell bare navnet til felles med den første Corollaen som kom for over tretti år siden.

Vi har sett nærmere på en 1988-modell som er to generasjoner gammel. Denne modellen ble lansert høsten 1987 med fire ventiler pr sylinder og 95 hk i 1,6-liters XL-utgave. 1,3-literen nøyde seg med tre ventiler pr sylinder og 75 hestekrefter. Med innsprøyting økte effekten, og fra 1990 fikk XLimodellene henholdsvis 105 og 82 hk. Fra 87 til 93 kunne man også kjøpe en GTi, først med 114 hk, senere med 125 hk.

I 1992 kom den modellen som fikk avløsning i år. Corolla fulgte trenden og den nye modellen var blitt omlag ti cm lengre og litt rundere i formen. Motorene ble enda sterkere og servostyring ble standard på alle modeller unntatt 1,3 S. 1,3-literen fikk nå 88 hk og 1,6-literen 114 hk. Nytt var også en to-liters diesel på 72 hester. Fra 1992 kunne man kjøpe en GLi med kollisjonspute, elektriske vindusheiser og sentrallås. Fra 1994 ble kollisjonspute standard på førersiden, og fra 1995 er to kollisjonsputer standard.

Corolla er kjent for å være en driftssikker bil, og heller ikke vårt testeksemplar hadde NAF teststasjon mye å utsette på. Bilen har hatt en eier og er velholdt. Foruten de faste postene, har den ikke gjennomgått større reparasjoner. Eksosanlegget ble byttet ved ca 130.000 km, også bremseskivene foran og støtdemperne er byttet. Bortsett fra dette, har den bare fått normalt ettersyn slik det er beskrevet i serviceheftet.

Kjørelengden er 220.000 kilometer, men verken motor eller hjuloppheng er preget av en kilometerstand godt over gjennomsnittet for 1988-modeller. Det var ingen oljelekkasjer fra motoren. Gummifôringer og lagre i hjuloppheng og styring var også i god stand, noe som ifølge NAFs testepersonell er vanlig.

Driftssikker
Siden det mekaniske har lang levetid, er det gjerne rust som til slutt tar knekken på Toyota Corolla. Vår bil hadde tydelig overflaterust flere steder under bilen. Spesielt under bakparten hadde et utrivelig lysebrunt skjær begynt å gjøre seg gjeldende, noe som trolig henger sammen med en rustbeskyttelse i tynneste laget. At bilen er kjørt i Oslo-området hvor det ikke spares på saltet om vinteren, har heller ikke hjulpet. Denne bilen hadde absolutt fortjent en ekstra omgang med rustbeskytter for noen år siden. Men rustangrepene var ikke alvorlige, og utgjorde foreløpig ingen fare for bilens kjøreegenskaper. Lakken hadde derimot holdt seg bra. Noe steinsprut og småriper hadde eier selv lakket over. Ellers var det ikke mange feil som ble påpekt. Helt feilfri er Corolla imidlertid ikke, spesielt ikke hvis tidligere eiere har sjusket med vedlikeholdet.

Nesten perfekt?
Deleprisen ligger for øvrig litt under gjennomsnittet. Serviceprisene ligger noe over, men er ikke spesielt urimelige. Modeller før 1996 skal ha hovedservice hver 20.000 kilometer. Modeller med to kollisjonsputer fra 1996 og senere, har hovedservice hver 30.000 kilometer.

Når det gjelder vanlige feil, er eksosanlegg, batteri og støtdemperne bak deler som ofte krever oppmerksomhet. Motorene har to overliggende kamaksler, og skal man unngå kostbare motorhavarier, er det er derfor viktig at tannremmen byttes etter forskriftene. Som sagt har japanerne vært litt gjerrige med rustbeskyttelsen. Det kan derfor lønne seg å foreta en ekstra antirustbehandling av bilen.

Ingen luksus
Interiøret i bilen er spartansk, men funksjonelt. Corolla har aldri vært en velutstyrt bil, men bilen har setevarme, innvendig justerbare speil og pusser på bakruta. Baksetet er delt og kan legges ned. Selv om utstyrsnivået ikke varierer så mye, finnes det mange forskjellige karosserier. Du kan velge mellom tre- eller femdørs kombikupé, en større femdørs kombikupé, sedan og stasjonsvogn. Stasjonsvognen kunne også leveres med firehjulsdrift, men de fleste nøyde seg med trekk på forhjulene.

Motoren er sprek og turtallsvillig, men støynivået er høyt, skrev Bil da vi testet Corolla i 1988. Corolla fikk i testen ros for en gjennomtenkt førerplass, men var ikke så rommelig innvending som for eksempel Golf. Særlig takhøyden i baksetet kunne bli litt for snau for voksne.

Sprek motor
Modellene uten servostyring var også tunge å parkere. I 1990 hadde motorene fått innsprøyting, og bilene var bedre støyisolert. Men i en test mot blant annet VW Golf, Honda Civic og Peugeot 309, ble Corolla kritisert for lavt utstyrsnivå og noe dårligere kjørekomfort. I 1994 prøvde Corolla stasjonsvogn seg mot VW Golf og Ford Escort. Igjen var det samme historie. Corolla hadde den beste motoren, høyest støynivå og trangest baksete. Denne gangen var det Golf som fikk kritikk for dårlig utstyrsnivå.

En kjøretur bak rattet på denne 1988-modellen, bekrefter inntrykkene fra testene. Samtidig er det lite som viser at bilen er kjørt langt. Motoren drar rent fra lavt turtall, men trives best med litt fart på seg. Motorstøyen var ikke påtrengende, men derimot var det mye hjulstøy og vindsus bak i bilen.

Kvalitet som varer
Førersetet er fast i stoppen og uten større hull. Resten av interiøret var dominert av et stort hundebur, noe som kanskje forklarte støyen fra bakluken, som nok har vært åpnet oftere en vanlig for å slippe inn eller ut eierens firbente kamerat.

Corolla holder seg svært godt ved bruk, og driftssikkerhet har vært et av modellens sterkeste salgsargumenter. I NAFs bruktbiltest for årsmodellene 1987 og 1988 kommer Toyota Corolla ut med færrest feil. For 1992-1993-modellene tar Corolla en god andreplass, slått av Mazda 323.

Corolla har flere år vært Norges mest solgte bilmodell, og er ikke mindre etterspurt som bruktbil. Prisene holder seg derfor bra, og du kan ikke forvente noe røverkjøp når du skal forhandle om en Corolla. Men så vet du også hva du får. Nybilprisene på Corolla varierte med 15.000-20.000 mellom biler med 1,3- og 1,6-liters motor, men for brukte biler er forskjellen mindre. Femdørsutgavene er mest populære og dermed dyrest, spesielt den «store» kombikupéen.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer