Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota med verdens reneste dieselmotorer Toyota har i dag lansert to nye dieselmotorer til Avensis. På tross av massive krefter har de vesentlig mindre utslipp enn noen andre motorer i klassen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I dag kan Toyota Avensis leveres med en 2,0-liters D-4D motor god for 116hk og et maks dreiemoment på 280 Newtonmeter. Nå kommer to kraftigere alternativer, begge med et slagvolum på 2.231ccm. De nye motorene er tilgjengelige før sommeren. D-CAT er betegnelsen Toyota benytter på sine utslippsvennlige dieselmotorer, en forkortelse for Diesel Clean Advanced Technology. Og både Ren og Avansert kan brukes med god samvittighet, for begge motorene innfrir kravene i EURO IV med god margin takket være reduserte utslipp av hydrokarboner (HC), karbonmonoksyd (CO), Nitrogenoksider (NOx) og partikler (PM). I tillegg kan de skryte av at 177-hesteren er verdens reneste dieselmotor. Toyota har registrert hele 1622 nye patenter relatert til D-CAT. Hjertet i systemet er DPNR (Diesel Particulate NOx Reduction system) som reduserer alle utslipp til hittil laveste nivåer. Dessuten er systemet, i motsetning til flere av konkurrentene, vedlikeholdsfritt.
Ssshh I tillegg er motorrommet bedre isolert, innsiden av panseret og gulvet har fått tykkere demping, mens tunnelen har fått 38% mer støyisolasjon. Frontruta er akustisk, noe som betyr at en spesiell lyddempende film er støpt inn mellom glassene. Dette alene sørger for inntil 75% støyreduksjon ved lave frekvenser. Kjøreegenskapene er skjerpet for å stå i stil med motorenes ekstra ytelser. Stabilisatorstaget foran er 20% stivere for å hindre krenging, støtdemperne er vesentlig mer effektive og servopumpa mer effektiv for å bedre styreresponsen.
Polski Motorene skal produseres ved Toyotas nye anlegg i Polen, den åttende Toyota-fabrikken i Europa. Fabrikken sysselsetter 950 personer, og når den er ferdig utbygd i 2007 får den en kapasitet på 180.000 motorer pr år.
For Norge Hittil i år er det solgt ca 1.800 Avensis. Av disse har 25% dieselmotor, 40% 1,8-liters bensinmotor og 35% 1,6-liters bensin. Fordelingen på karosserier er 70% stasjonsvogn, 25% sedan og 5% 5-dørs. Du får vite mer om de nye motorene når kollega Winding-Sørensen kommer hjem fra lanseringen.
Prisene for Avensis med dieselmotorene blir som følger: 2,0 – 116hk sedan SOL: kr 317.000 2,0 – 116hk stv. SOL: kr 325.000 2,2 - 150hk sedan SOL: kr 379.000 2,2 – 150hk stv. SOL: kr 387.000 2,2 – 177hk sedan Executive: kr 427.000 2,2 – 177hk stv. Executive: kr 435.000 Differansen i avgifter mellom de to nye motorene utgjør alene ca 30.000 kroner.
Viktigste data for Avensis med nye motorer:
|