img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda 323: Modell med kontraster
BRUKTBIL: Trøtt pensjonistbil eller sprek og billig ungdomsbil? Tilsynelatende to motsetninger som ikke lar seg forene, men i kompaktklassen er det flere biler som dekker dette spekteret. Mazda 323 er en av dem. Dette er en bil som har et svært lavt verditap, er billig i drift og har kjøreegenskaper i særklasse.

Først publisert i BIL 4 - 1997.

IMazda 323-serien finnes et bredt spekter av modeller og motorer. Gjennom årene har Mazda introdusert alt fra det konvensjonelle til det spesielle hva karosserier angår, og modellene har blitt utstyrt med alt fra en nokså trøtt 1,3-liter til en sylhvass V6- eller turbomotor. 323 serien ble introdusert i Norge i 1977, men hadde eksistert siden 1963. Forhjulsdrift kom i 1981, og denne modellen dannet i stor grad grunnlaget for dagens modeller. Likevel gjennomgikk serien tre større modellendringer og ansiktsløftinger de neste ti årene. Basismodellene har i første rekke vært biler med 1,3, 1,5 eller 1,6-liters motorer. 1,8-liters motor har også blitt brukt i noen år, men er mindre vanlig. Ytelsene på basismodellen varierer fra 68 til 90 hk, men i GTi-versjoner har Mazda levert de samme motorene med effekt opp mot 185 hk. I 1995 plasserte Mazda en nydelig 2,0-liters V6-motor med 147 hk i 323F.

En gjennomgang av tidligere tester viser at det er mange fellestrekk mellom de ulike modellene, spesielt når det gjelder motor, kjøreegenskaper, plass og førermiljø. Selv om de ulike motorene har vidt forskjellige ytelser, har de til felles at de går nokså hardt, og at motorstøy – spesielt under akselerasjon – kan være nokså påtrengende.
Men de er akselerasjonsvillige og trives godt på høye turtall. For å få tilstrekkelig fleksibilitet, bør man vurdere de kraftigste motorene. De svakeste har så lavt dreiemoment på lave turtall at man ofte må ty til gearspaken. Derfor får mange av modellene et nokså høyt bensinforbruk. Det store unntaket i motorsammenheng er V6-motoren. Den er både rask og fleksibel, trives godt på høye turtall og er kort og godt et svært hyggelig bekjentskap for entusiasten.

323-modellene har gode kjøreegenskaper og tillater i stor grad sjåførens feil. Styreresponsen er god og bilen er generelt godt balansert. Det er spesielt merkbart på vinterføre. En svak understyring gir deg et godt forvarsel om at det er på tide å sette ned farten. Men gode kjøreegenskaper er dessverre ikke synonymt med høy komfort. Spesielt i skarpe dumper merkes slagene godt. Større og rundere dumper takler bilen bedre og i alle tilfeller kan 323 vise til svært god stabilitet.

Bagasjerommet er et av 323-seriens svakeste punkter. Sedanen tilbyr best plass, men selv her er bagasjerommet betydelig mindre enn hos de fleste konkurrentene og det er dessuten vanskelig å utnytte. Lasteterskelen er høy og hjulhus stjeler plass. I kombimodellene er det heller sparsomt med plass bak og også i disse modellene sørger lasteterskel og innvendige hjulhus for at det er vanskelig å utnytte den lille plassen som faktisk er til rådighet.

På statistikker over vanlige feil og mangler scorer Mazda 323 svært godt og modellene kan jevnt over skilte med svært få feil. Skal noe sjekkes, må det være fremre hjuloppheng, der slark i de øvre opphengskulene er vanlig. Drivaksler og mansjetter er også utsatt. På gamle modeller – produsert før 1989 – bør forbrenningen sjekkes. Mange biler går svært surt og trenger forgasserjustering for å komme innenfor lovlige rammer hva avgassutslipp angår. De samme modellene kan også ha stor slitasje i bakre hjuloppheng og svak/ujevn parkeringsbrems er også normalt. Biler produsert etter 1990 har jevnt over så få feil og mangler at ingen av dem kan karakteriseres som «vanlige », heller som sporadiske. Rustplager er svært sjeldne, men kan forekomme rundt dører eller panser og ved feste for jekken i bagasjerommet.

Billig å eie
Med hensyn til delepriser, service og forsikring er en Mazda 323 gunstig å eie. Originale deler er på ingen måte avskrekkende dyre og forskjellen mellom originale og uoriginale deler er i mange tilfeller så liten at det knapt er vits å vurdere uoriginale deler. Legg spesielt merke til lave priser på normale slitedeler som dynamo, starter og clutch, samt rimelige karosserideler. Vi innhenter blant annet priser på en opprettingsskade, en skade som medfører bytting og lakkering av begge kanaler. I mange tilfeller blir regningen astronomisk og som regel havner man fort opp i 18 – 20.000 kroner. På en 323 kommer tilsvarende reparasjon på drøyt 10.000 kroner.

Mazda 323 er en bil med svært lavt verditap. Den mest populære modellen er 3-dørs kombien. Denne kan skilte med et verditap på knappe 5 – 10.000 kroner i året. Kombiutgaven med 5 dører er et langt sjeldnere syn på bruktmarkedet, men verditapet er nokså likt for kombimodellene. Stasjonsvognen – som forsvant i 1995 – har et langt høyere verditap, men det overstiger sjelden 15.000 kroner pr år. Det er faktisk sedanen som må tåle det verste tapet. De første fem årene er et verditap på 20.000 i året ikke uvanlig. Deretter flater tapet ut og biler som er 6 – 7 år gamle har et tap på 5 – 10.000 pr år. Det foreligger dessverre ingen utfyllende statistikk på bruktbilprisene til de «verste» utgavene av Mazda 323 GT/GTi.

Dyr inngangsbillett
Hva som gir den beste økonomien vil i stor grad avhenge av hva slags biltype som kjøpes og hvor lenge den skal beholdes. Skal bilen beholdes for en periode på 3 – 4 år eller mer, spiller det liten rolle hva man velger, men skal bilen beholdes i kortere tid bør man definitivt velge en kombi. Over lengre perioder utviskes forskjellene mellom de ulike motorstørrelser og utstyrsnivå. Det kan derfor være greit å satse på en bil med 1,5 eller 1,6-liters motor, gjerne godt utstyrt. Prisforskjellene er likevel små.

Sikker i drift
Mazda 323 er både populær og ettertraktet på bruktmarkedet med en dertil hørende høy prislapp. En av de viktigste årsakene til populariteten er den nærmest ekstremt gode driftssikkerheten. Det er likevel grunn til å gjøre oppmerksom på at det finnes mange andre biler som er nesten like driftssikre, men som ofte gir langt mer bil for pengene på bruktmarkedet. Sammenlignet med de mest populære bilene – VW Golf, Toyota Corolla og Mitsubishi Colt – stikker likevel ikke Mazda 323 seg ut med hensyn til pris.

323 er på alle måter en bil som er rimelig i drift og som har underholdende kjøreegenskaper for dem som ønsker det. Derimot skorter det på plassen og bilen blir i første rekke et alternativ for de eldste og de yngste – de som enten ikke trenger så mye plass lenger, eller dem som ennå ikke har fått behov for det.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer