img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Astra: Sliter uten overraskelser
BRUKTBIL: Den er kanskje ikke særlig spennende, men med rykte som driftssikker og med lave delepriser kan Opel Astra gi deg mye bil for pengene.

Først publisert i BIL 4 - 1998.

I1991 sa Kadetten takk for seg og Opels nye bil i kompaktklassen fikk navnet Astra. Som vanlig var den nye modellen både større og tyngre enn den gamle. Den nye modellen levde kanskje ikke helt opp til Opels forventninger, for VW Golf toppet fortsatt salgsstatistikken. Men eierne som skriver til oss er svært fornøyde og klager lite. Og er det bagasjeplass du er ute etter, er stasjonsvognen nesten uten konkurranse i klassen.

Tre- og femdørs-utgavene har ikke noe særlig bagasjerom å skryte av, bare 260 liter. Sedanutgaven øker til 376 liter, men aller størst er stasjonsvognen. Hele 500 liter med baksetet oppe, og det er faktisk bedre plass enn i Vectra stasjonsvogn. Legger du ned baksetet, øker plassen til 1.630 liter hvis du laster opp til taket. Det er derfor ikke uten grunn at stasjonsvognen har vært den mest populære Astra.

Populær stasjonsvogn
Nærmere 60 prosent av kjøperne valgte den, men Opel ofret 4 cm av benplassen i baksetet for å få bagasjerommet størst mulig. Plassen bak er likevel akseptabel med unntak for de mest langbente.

Fra og med 94-modellene fikk Astra kollisjonspute i rattet, og fra 95-modellene ble to kollisjonsputer standard. ABS ble standard fra 1996, unntatt noen modeller med 1,4-liters motor. GL er vanlig utstyrsnivå med setevarme, servostyring og lyktespylere. GLS er finere og gir deg farget glass, sentrallås og elektrisk justerbare speil. Club er en kampanjeversjon av stasjonsvognen og føyer soltak og RDS-radio til GLS-nivået. Fra 1996 fikk man også billigutgaven 1,4 GL Special. Det spesielle med denne var at ABS, servo, lyktespylere m.m. manglet.

Spreke bråkebøtter
Minste motor i Astra er 1,4i med 82 hk. Fra 96 kom 16V på plass og effekten økte til 90hk. Men vær oppmerksom på at 1,4i Special fra 96/97 bare har 60 hk. Neste trinn på stigen er 1,6-literen med 100 hk. Denne er vesentlig mindre tørst enn 1,8-literen. I Bil 9/95 får Astra stasjonsvogn med 1,8 liter ros for sterk og kjapp motor, men vi var ikke helt fornøyde med bensinforbruket og anså derfor 1,6-literen og 1,7 TD for å være bedre valg. De av leserne våre som kjører 1,8-literen og har skrevet til oss, oppfatter likevel ikke et bensinforbruk rundt 0,75 l/mil som særlig høyt. Derimot er de mer enige i at motorene i Opel bråker en del, spesielt rett etter start. Mannskapet på NAF teststasjon sier at støynivået øker etter som klapring fra de hydrauliske ventilløfterne tiltar
i takt med kjørelengden. Så du må regne med litt motorstøy på biler som har kjørt sine 100.000 km.

Også 1,8-literen kom i to varianter, enten 115 hk eller 125 hk, da med modellbetegnelsen Sportive. En to-liter med 115 hester gjorde en gjesteopptreden i 91-93 og toppmodellen 2,0 GSi med 150 hk kom i 1991. Denne ble ikke en like stor slager som Kadett Gsi, kanskje mest på grunn av forsikringsselskapenes holdning til GT-biler på begynnelsen av 90-tallet. Sist, men ikke minst, må nevnes 1,7 TD. En svært sparsommelig turbodiesel på 82 hk som flytter bilen mer enn raskt nok.

Lite feil
I følge NAFs statistikk har Astra færre feil enn gjennomsnittsbilen. Likevel bør man ta en ekstra titt på bremsene. Både skiver, klosser og bremsepumpen.

Motorene har en tendens til å lekke olje. Det samme har servostyringen. Der oppstår det lekkasje inne i tannstaget. Gamle modeller av Opel Astra (og Kadett) ruster gjerne mye. I en undersøkelse foretatt av NAF sammen med det svenske Korrosjonsinstituttet, ligger de to bilene på bunnen blant de testede modellene. Likevel skriver våre lesere at de ikke har hatt problemer med rust, men deres biler er relativt nye. Mange har i tillegg kostet på seg ekstra understellsbehandling. Vi tok med en 94-modell (reg. i 93) til NAF på Ulven i Oslo, og de fant bare noen små tegn til rust rundt bakskjermen.

Opel Astra har ikke blitt like populær som Golf, men det bør ikke skremme noen fra å kjøpe bilen brukt. Opel er kjent for lave delepriser, så finner du et rustfritt eksemplar, trenger du ikke frykte de største utleggene. Astra er en grei bil å kjøre og kan virke litt sportslig ved første kjøretur, men fjæringen er for myk og komfortabel til at det går å legge i vei i alt for stor hastighet. Spesielt stasjonsvognen er ikke særlig stiv, så bilen slipper fort bak ved en brå unnamanøver. Dette er likevel ikke det aller største problemet siden styringen er rask og presis, skrev Bil i 1995.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer