img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Skoda Felicia
BRUKTBIL: Felicia gir mye bil for pengene, men vitser får du ikke lenger med på kjøpet.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Selv om det er Skoda Octavia som har begravet Skodavitsene for godt, var Felicia den første av de «nye» Skodaene etter at Volkswagenkonsernet kjøpte den tsjekkiske fabrikken. Likevel er innslaget av VW i Felicia beskjedent i motsetning til i Octavia, som er en mer eller mindre velkamuflert utgave av Golf.

De av leserne som har skrevet til oss, forteller at pris og verdi for pengene er hovedgrunnen til at de valgte Skoda. Det virker også som eierne er fornøyd med mangelen på status. En Felicia signaliserer at du er sparsom, men ikke gjerrig. Felicia er med sine 388 cm noe mindre en bilene i kompaktklassen, men samtidig litt for stor til å være småbil. Femdørs kombikupé har plass til en liten familie og dens behov, men trenger du lasterom, er stasjonsvognen et nødvendig alternativ. Den er 35 cm lengre. Bagasjerommet i kombikupéen tar bare 272 liter, men du kan felle ned det delte baksetet. I førersetet er det god plass og selv storvokste vil finne seg vel til rette, men enkelte vil finne korsryggstøtten for dårlig.

Satser på sikkerhet
Til å være en rimelig bil, er Felicia relativt velutstyrt der det teller. Kollisjonspute på førerplassen og på passasjerplass er standard fra årsmodell 1996. Det samme er blokkeringsfrie bremser, ABS. Elektriske vindusheiser eller justering av sidespeil må man greie seg uten. Servostyring er ikke standard, og en del vil nok savne det ved lukeparkering.

Vi har testet Felicia i Bil 8/95. Den gang var konklusjonen at Skoda hadde gjort en overbevisende jobb med bilen, men at det var rom for forbedringer, spesielt på områdene støy og fjæringskomfort. Når det gjelder støy ga «vår» Felicia et litt bedre inntrykk. Motoren var også piggere enn inntrykket fra 1995. Det skyldes nok at vår pent brukte bil har rukket å rulle nærmere 25.000 km slik at motoren er skikkelig innkjørt. Interiøret i Felicia er enkelt og oversiktlig. Plasten ser litt grå og kjedelig ut, men er neppe av dårligere kvalitet enn i andre biler. I 1998, samtidig med lanseringen av Octavia, fikk Felicia en liten ansiktsløfting med ny og større grill.

Leserne våre har lite å utsette på driftssikkerheten til bilen. NAF har ikke Felicia i sin liste over feil og mangler ved brukte biler. Tyske ADAC sier derimot at feil i tenningssystemet på grunn av fuktighet ikke er uvanlig. Man bør også være på vakt mot lekkasjer i kjølesystemet. ADACs statistikk er ikke nødvendigvis helt riktig for Norge, ettersom kjøremønsteret i Tyskland er forskjellig fra her hjemme.

Eieren av bilen som pryder disse sidene, opplevde at servopumpen røk før bilen knapt hadde rukket å rulle ut av salgshallen. Den ble byttet på garantien. Det samme ble en lekk slange i innsuget. Deretter har bilen oppført seg eksemplarisk. Deleprisene på Skoda er overkommelige, og på grunn av bilens oversiktlige konstruksjon, er det enkelt å utføre småvedlikehold selv.

Favorit i økonomiklassen
Felicia ble introdusert i 1995 og var en direkte etterfølger til Skoda Favorit. De to bilene har en god del til felles. Blant annet deler de motor og hjuloppheng. Under panseret i Felicia 1,3 sitter det derfor en nærmere 25 år gammel konstruksjon med 68 hester. Alderen tynger ikke for mye, og motoren er nå selvfølgelig kraftig modernisert. Den er ikke glad i høye turtall, men drar villig opp til 4.000 o/min. Likevel må man må bruke gearspaken flittig, for et dreiemoment på 100 Nm er ikke all verden. Er du på jakt etter stasjonsvognen, bør du absolutt finne en med 1,6-liters motor. Det er en VW-motor som er velkjent fra Golf. 75 hester og 25% høyere dreiemoment gjør det enklere å være sjåfør. Den gir også mindre lyd fra seg og bruker ikke mer bensin. Skoda oppgir forbruket til å ligge på 0,54 l/mil ved langkjøring og 0,8 l/mil ved bykjøring. Det er tall som stemmer med lesernes erfaringer. På bruktmarkedet må du regne med å betale mellom ti og tyve tusenlapper ekstra for 1,6-literen. Vil du ha stasjonsvogn, er den tilsvarende dyrere enn femdørs kombi.

Siden 1995 er det solgt litt over 5.000 Felicia i Norge, vel 40% av disse er stasjonsvogner. De som velger Felicia, kjøper bil for egne penger. De fleste eierne beholder derfor bilen lengre enn firmakunder normalt gjør. Du må regne med å lete litt for å finne en passende Felicia. På den annen side gir dette rimelig bilhold. Felica koster lite som ny og verditap i både kroner og prosent er beskjedent. Konklusjonen blir derfor: Hvorfor gå da, når man kan kjøre Skoda.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer