img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi A6/100 1991-1997
BRUKTBIL: Dette er bilen som bekreftet at Audi er en seriøs konkurrent til BMW og Mercedes – også på bruktmarkedet.

Først publisert i BIL 8 - 1999.

Da Audi i 1991 lanserte denne utgaven av Audi 100, nådde de målet om å regnes som BMWs og Mercedes’ likemenn. Med solid karosseri, kvalitetsinteriør og et imponerende utvalg av sterke motorer, sikret man plassen blant europeiske luksusbiler. I 1995 ble Audi 100 omdøpt til Audi A6. De mekaniske forskjellene mellom 96/97-utgaven av A6 og Audi 100 er derimot små. Først i 1997 kom en helt ny A6 på markedet.

Audi A6/100 har solgt bra til å være en dyr og stor bil. Gjennom importør er det solgt 4.434 biler av fra 1991 til 1997. Over 70 prosent er stasjonsvogner. I begynnelsen var femmeren på 2,3-liter mest populær, men da denne forsvant i 1994, overtok 2,6 V6 som førstevalg hos kundene. Bare en brøkdel valgte dieselmotor.

Selv om mange forbinder Audi med Quattro og firehjulsdrift, er det bare vel en fjerdedel av bilene som har dette. Automatgear er vanlig sammen med V-sekseren. Biler uten automat er lite populære og går for lavere pris.

Blant stasjonsvognene finnes det en rekke varebiler, og de eldste modellene nærmer seg nå ti års alder. Da kan du sette inn baksetene igjen avgiftsfritt. Varebilløsningen har fristet mange til å kjøpe seg stor motor, det samme gjelder for biler importert brukt. Vær imidlertid oppmerksom på at S-versjonene er svært populære tyveriobjekter med tilhørende høye priser på forsikring.

Sikker uten rust
Audi satset tidlig på sikkerhet og valgte noen utradisjonelle løsninger. Før kollisjonspute ble vanlig, utstyrte Audi sine biler med Procon-ten. Det var et sinnrikt system med vaiere og trinser. Det sørget for at sikkerhetsbeltene strammet seg og at rattet ble trukket vekk fra sjåføren når motoren ble presset bakover ved en frontkollisjon. Dette systemet ble erstattet av kollisjonsputer fra januar 1994. Audi kommer ut gjennomsnittlig med feil og mangler i statistikkene til de forskjellige bilorganisasjonene. Stort sett er det bremsene bak som skaper problemer, samt batteri og dårlig ladespenning. I NAFs statistikk kan man også lese at støtdempere må byttes påfallende ofte for noen modeller. Dette kan ha sammenheng med kjørestil. For selv om Audi ikke har en like sportslig karakter som BMW, mangler det ikke på motorsterke modeller. Derimot er rust et fraværende problem, for Audi var blant de første med helgalvanisert karosseri. I tillegg er det god beskyttelse med voks i alle hulrom.

Omfattende motorutvalg
Stasjonsvognen, eller Avant på audispråk, har begrenset bagasjeplass fordi bakluken skråner sterkt innover. Med alle sitteplassene i bruk laster den bare 390 liter bagasje opp til vinduskanten. Men Avant har et praktisk rom i gulvet hvor man kan gjemme stresskofferten. Bagasjerommet i sedanen er derimot vesentlig rommeligere og tar 510 liter. Kupéen er rommelig og interiøret tåler tidens tann vel. Elektrisk justerbare speil og vinduer er vanlig, men for eldre modeller må du lete godt for å finne biler med klimaanlegg. Takluke er derimot vanlig.

Motorutvalget er som sagt omfattende. Minste motor er en toliter med 115 hester, men den er for svak for en såpass tung bil. Derfor valgte de fleste den femsylindrede 2,3-literen på 136 hester eller V-sekseren på 2,6 liter og 150 hester. Fra 1996 fikk flere av Audimotorene fem ventiler pr sylinder. En ny 1,8-liter med 125 hester ble minste alternativ. I den andre enden av skalaen finner vi de forskjellige S-versjonene. Der kan du velge mellom en turboladet femmer på 230 hester, eller to utgaver av V-åtteren fra Audi A8. Enten med 290 eller med 326 hester.

Bruktimport
Audi A6/100 har i flere år vært blant de mest populære modellene å importere brukt. Frem til mai i år er det solgt 440 nye A6 i Norge, samtidig er det tatt inn 437 brukte biler. Bruktimporten er dermed i ferd med å innhente nysalget. I fjor ble det solgt 1.400 nye biler samtidig som det ble bruktimportert rundt 1.000 Audi A6/100.

Gjennomsnittsalder på bruktimporterte Audi A6/100 er syv år, hvilket vil si at svært mange biler er betydelig eldre. Et annet særpreg med de bruktimporterte bilene, er at de ofte har større motor enn det som er normalt i Norge.

I mai i år innførte Audi nettopriser på nye biler. Foreløpig ser ikke det ut til å ha påvirket prisene på brukte biler noe særlig. Eldre A6/100 omsettes etterhvert mer gjennom private kanaler, og prisene er relativt varierende for disse. Her forstyrrer andelen bruktimporterte biler prisbildet noe.

De fleste bruktimporterte biler holder samme tekniske stand som tilsvarende norske, men de er ofte kjørt lengre enn tilsvarende årsmodeller her hjemme. Audi har for øvrig elektronisk kilometerteller som kan endres enkelt ved bruk av riktig verktøy. Biler i denne størrelsen ruller i snitt 20.000 kilometer i året. Lav kilometerstand er derfor uvanlig på brukte biler. Et generelt råd er at desto dyrere bil, desto nøyere bør du være med valg av forhandler.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer