img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volkswagen Golf 1991-1997
BRUKTBIL: Norges mest solgte bil er like populær som brukt. Vi ser nærmere på tredje generasjons sterke og svake sider.

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Volkswagen Golf har vært en sikker storselger de siste 25 årene. Bare Toyota Corolla har enkelte år truet dens suverene plass på salgstoppen. Derfor er også VW Golf en av de mest utbredte bilene på bruktmarkedet. Modellen vi tar for oss denne gang, er tredje generasjon Golf. Den var i salg fra 1992 til den ble avløst i 1997 av dagens modell.

Golf finnes både som tredørs og femdørs kombi, samt som stasjonsvogn. Sistnevnte ble ikke introdusert før i 1994. I 1993 lanserte Volkswagen også en kabriolet som har solgt godt til åpen bil å være. Bortsett fra bagasjerommet og en litt annen utforming av lykter og grill, er Vento og Golf identiske.

Golf CL er relativt spartansk utstyrt, mens GL har høyere kvalitet på interiøret og mer utstyr. CL har heller ikke delt bakseterygg. VW likte å sponse store og gamle rockeband, derfor finnes det kampanjemodeller som Pink Floyd og Rolling Stones med mer utstyr. En Golf kan fungere godt som familiebil for kupéen er rommelig, og man sitter godt både foran og bak. Men i likhet med konkurrenten fra samme periode, er ikke bagasjerommet større enn 330 liter. Det er også en litt høy lasteterskel.

Motor for alle
Er du på jakt etter Golf finnes det motorer for en hver smak. Skjønt noen modeller må du lete godt etter. Her til lands er det først og fremst biler med 1,6-liters motor med 75 hk eller 1,8-liters motor med 90 hk som ble solgt. Er du på jakt etter bil til hele familien bør du styre unna de to minste motorene. Som alle andre biler la også Golf på seg for hvert modellskifte. I forhold til Golf II økte lengden med bare tre cm. Vekten økte derimot med rundt 100 kg. Derfor vil Golf med 1,4- og 1,6-liters motorer slite litt hvis du laster opp bilen.

Da går en GTi bedre, men i sin tredje utgave har den mistet noe av futten. 115 hk er ikke spesielt mye, vekten tatt i betraktning. 0 til 100-tiden skremmer ingen. Men motoren er sterk på lave turtall og gjør Golfen til en fin kjøremaskin. Et digert ferielass merkes heller ikke så godt. Vil du ha en ekte GTi må valget bli 16-ventilers utgaven. Med 150 hk flytter den seg som en GTi skal.

Sterk sekser
Toppmodellen i Golf III-programmet er VR6. Den har en ultrakompakt V6 hvor vinkelen mellom sylinderrekkene bare er 15. Derav VR som står for V-Rekke. Med 2,8-liters sylindervolum og 174 hk er dette råtassen i
Golfklubben og gjør 0-100 km/t på 7,6 sek. Høye avgifter gjorde at få ble solgt i Norge. De fleste bilene du finner i annonser er derfor bruktimportert. Som på alle motorsterke biler gjelder det å være spesielt nøye på at motor, hjuloppheng og bremser er i god stand.

GTi-modellene og VR6 har understell og bremser med kraftigere og bedre komponenter, deler som derfor også er vesentlig dyrere enn reservedeler til familiemodellene. I tillegg er utvalget hos bilrekvisitaforhandlerne dårligere på deler til disse bilene. Golf ble også levert med dieselmotor med og uten turbo. 1,9D yter 64 hk, mens 1,9TD yter 75 hk. Det finnes også en Golf Syncro med firehjulsdrift og 1,8-liters motor, men den er sjelden.

Gjennomsnittlig med feil
NAF offentliggjorde nylig sin seneste bruktbilundersøkelse. Der kommer Golf ut som gjennomsnittlig når det gjelder feil og mangler. Ikke overraskende ligger en av Golfens argeste konkurrenter, Toyota Corolla, på feilfritoppen. Tyske biler er gode som nye, men tåler i følge NAF tidens tann dårligere. Nå betyr ikke dette at enhver Golf vil være full av feil. Mer sannsynlig vil den være som den Golfen som vi tok med på NAF-test – helt feilfri. Denne bilen er riktignok kjørt av samme eier siden den var ny og har vært på årlig service. 88.000 km siden 1992 er normal kjørelengde. Det eneste som er gjort er bytte av eksosanlegg, men det skyldes sannsynlig vis mye småkjøring hvor bilen aldri blir helt varm, slik at det samlet seg mye kondens i eksosanlegget. Da får rusten gode arbeidsvilkår.

Ser du etter en brukt Golf skal du likevel titte godt etter at bremsene er i orden, spesielt bak. Slanger, skiver, bremsepumpe og håndbrems har ofte satt seg eller rustet. Golf har også ofte dårlig ladespenning. Det gir svakere lys og kortere levetid for batteriet. Bortsett fra disse punktene vil de fleste bilene være i god stand. Såfremt bilen ikke er kollisjonsskadet og dårlig reparert, skal heller ikke rust være noe problem. Golf er også en svært populær ungdomsbil. Aluminiumfelger, slitte dekk og motor som svetter olje, kan tyde på at eieren ikke har vært så forsiktig som han burde. Det greieste er å satse på en «normal» modell. Deleprisene på Golf er ikke avskrekkende og det går greit å utføre enkle reparasjoner og delebytter selv.

Sikkerhet selger
Volkswagen satset tidlig på sikkerhet som en del av salgsargumentene. To kollisjonsputer foran er derfor standard. De første årsmodellene av Golf III mangler hanskerom hvis ikke eieren har ettermontert en «skuff» under dashbordet. I baksetet er det to ordentlige hodestøtter som kan reguleres i høyden. Det svenske forsikringsselskapet Folksam klassifiserer bilen som 20% sikrere enn gjennomsnittsbilen.

I Bil nr 8/93 fikk Golf bryne seg mot Toyota Corolla, Opel Astra og Peugeot 306 i en sammenligningstest. Den gang ble Golfen vårt valg fordi den jevnt over gjorde tingene litt bedre eller i det minste like bra som konkurrentene. Kjøreegenskapene er trygge, interiøret ryddig og du sitter godt både foran og bak. 1,8-literen var også lettkjørt takket være godt dreiemoment, selv om to av konkurrentene hadde flere hk. Men Golfen var også den gang den dyreste bilen. Det gjenspeiles i dag i noe høyere priser på brukte biler. Du må også betale for bilens gode navn og rykte. Velger du for eksempel en Citroën ZX eller Renault 19 kan du ofte oppdrive en to år nyere bil til samme prisen. På den annen side vil du sannsynligvis «få igjen» pengene hvis du skal selge Golfen igjen i løpet av noen år.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer