img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mercedes E-Klasse 1994-1999
BRUKTBIL: Den er stor, trygg og oser status. Men, dessverre for mange, alt for dyr som ny bil.

Først publisert i BIL 11 - 1999.

Mercedes oppgraderte E-Klasse i år med nytt frontparti og nye motorer. Vi har derfor tatt et tilbakeblikk på utgående modell. Den ble lansert i 1994 og vakte oppsikt blant Mercedeskundene, spesielt på grunn av fronten med de fire runde lyktene. Ser vi på nybilsalget her hjemme, nøyer E-Klasse seg med en plass i tetsjiktet i storbilklassen i skarp konkurranse med Audi A6 og BMWs 5-serie, samt de to største svenskene. På listen over bruktimporterte biler troner den derimot suverent i toppen. Bruktimporterte biler har de siste årene faktisk danket ut salget av nye E-Klasse nesten 3:1. Dette skyldes at det ble solgt for få nye Mercedes på begynnelsen av 90-tallet til å dekke opp dagens etterspørsel etter brukte biler.

Mercedes gir sine modellserier et kodenavn og dagens E-Klasse, W210, erstattet W124 i 1995, mens kabriolet og kupé fortsatt ble laget på det gamle karosseriet som debuterte i 1984. Ingen av disse to modellene er solgt i noe særlig antall i Norge. De fleste bilene man ser kjøre rundt er importert brukt.

E-Klasse er en stor bil med en lengde på 480 cm. Stasjonsvognen som debuterte i 1996 er 2 cm lengre enn sedanen og er størst i klassen med bedre innvendig plass enn BMW 5-serie og Audi A6/100. Kjøreegenskapene er trygge og solide. En akselavstand på 283 cm gjør E-Klassen retningsstabil og komfortabel på landeveien.

Små motorer
I Norge har E-Klassekjøpere kunnet velge mellom fire bensinmotorer og tre dieselmotorer. E-Klasse er en tung bil og veier fra 1380 kg og oppover, avhengig av utstyr og motor. Derfor er den mest solgte modellen, E200 med 136 hk og et dreiemoment 190 Nm ved 4.000 o/min, ingen racer. De fleste bilene du finner på bruktmarkedet vil, på grunn av de norske avgiftene på sylindervolum og hestekrefter, være utstyrt med de mindre motorene i Mercedes-programmet. Det virker som Mercedeskundene, i motsetning til for eksempel BMW-kjøperne, i mindre grad har prioritert sterke motorer. Modeller som E50/55AMG er solgt i bare noen få eksemplarer. I motsetning til CDImotorene som sitter i dagens EKlasse, er E200D og E300D heller kraftløse. E290 DT har derimot et dreiemoment som sømmer seg for en bil i luksusklassen.

Hvis vi er pirkete må vi påpeke at denne utgaven av Mercedes E-Klasse også skuffet en del kunder. For borte er noe av den spesielle Mercedesfølelsen med overdimensjonerte detaljer laget for å vare i 100 år. Kvaliteten er vel egentlig ikke dårligere enn tidligere, men den er heller ikke bedre enn i de to andre tyske prestisjemerkene Audi og BMW.

En fem år gammel E-Klasse er fremdeles en ny og moderne bil. Har eieren behandlet bilen pent, er det lite som skiller den fra en ny bil. Man behøver ikke frykte verken rust eller dyre reparasjoner, men man bør se an kilometerstanden litt. For når en bil passerer 100.000 km og kanskje nærmer seg 150.000, vil ofte støtdempere være modne for utskiftning. Det samme kan være tilfelle for bremseskiver, eksosanlegg og kanskje clutchen. Dette er ikke direkte «feil», og vil derfor heller ikke alltid dukke opp i tilstandsrapporter, siden bilens tilstand er normal for kjørelengden. Det er jo også derfor brukte biler blir billigere jo lengre de har kjørt, nemlig for å kompensere for at de dyre utskiftningene stadig rykker nærmere. Derfor bør man ved kjøp av bruktbil alltid ha litt penger i bakhånd til reparasjoner.

Taxi og tyskere
Biler importert brukt fra utlandet, hvilket i de fleste tilfeller vil si Tyskland, er som regel i samme gode stand som biler kjørt like langt i Norge. Men her oppstår problemet som gjør mange litt skeptiske til bruktimporterte biler. For hvordan skal kan man vite hvor langt bilen egentlig har kjørt? Bilens tilstand henger som regel godt sammen med kjørelengden, men den er ikke alltid like lett å lese av speedometeret. De fleste brukte Mercedes som bringes inn til landet selges slik de står. Det er litt vanskeligere å oppdage kilometerjuks på utenlandske biler enn på norske, ettersom det er vanskeligere å ta kontakt med tidligere eier og verksteder.

Noen tommelfingerregler for bruktbilkjøp er imidlertid de samme uansett hvor bilen kjøpes. For det første kjøres biler i denne størrelsen gjerne 20.000 km i året. Og vi nevner det igjen; desto dyrere bil du skal kjøpe, desto viktigere blir det å velge selger med omhu. Ikke kjøp bil hos noen du ikke kan være helt sikker på er der også neste år når problemene dukker opp. Mercedes er også en populær drosjebil. Disse finner veien inn i vanlig trafikk etter noen år. Du kjenner de gjerne igjen på slitte bakseter og riper i dørpanelene bak samt skruehull etter taksameter og annen datautrustning. Lang kjørelengde behøver ikke være negativt, men bilen bør ha vært jevnlig på service når du velger en pent brukt drosje. Vedlikeholder du en Mercedes diesel pent, ruller den mange hundre tusen kilometer uten å virke nedkjørt. Det er kanskje det som får så mange til å ønske seg en Mercedes.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer